Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Hver andre 15-åring er for lite aktiv

Barn og ungdom er langt fra anbefalingene om fysisk aktivitet. Skolen må få en større rolle, mener fagfolk.

BØR STARTE TIDLIG: Seksåringene fra Lysaker skole i Bærum, har mange treningstilbud å velge mellom. Treningstilbudet er det foreldrene som har opprettet. —Hvis det er noen som helst sjanse for at de skal trene når de blir eldre, må de bli glade i å trene nå, sier Jannicke Laurang, som trener både sin egen datter og de andre barna i klassen. Foreldrene Christine Rogers (43), Marianne Ulland Kellmer (37) og Pia Smistad (40) mener det sosiale er det viktigste med idretten for de minste barna, men de er også opptatt av den fysiske aktiviteten. — Det er viktig å venne dem til å være fysisk aktive utenom trening også, som å ta med barna ut på ski eller ut på tur, mener Smistad.
Foto: Henning Lillegård
BØR STARTE TIDLIG: Seksåringene fra Lysaker skole i Bærum, har mange treningstilbud å velge mellom. Treningstilbudet er det foreldrene som har opprettet. —Hvis det er noen som helst sjanse for at de skal trene når de blir eldre, må de bli glade i å trene nå, sier Jannicke Laurang, som trener både sin egen datter og de andre barna i klassen. Foreldrene Christine Rogers (43), Marianne Ulland Kellmer (37) og Pia Smistad (40) mener det sosiale er det viktigste med idretten for de minste barna, men de er også opptatt av den fysiske aktiviteten. — Det er viktig å venne dem til å være fysisk aktive utenom trening også, som å ta med barna ut på ski eller ut på tur, mener Smistad. Foto: Henning Lillegård Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Ungdom er langt unna de norske anbefalingene om minst 60 minutters fysisk aktivitet daglig. Fire av fem niåringer er fysisk aktive minst en time om dagen, mens bare halvparten av 15-åringene er det samme. Det viser en nasjonal undersøkelse og en fersk doktoravhandling ved Norges Idrettshøgskole.

Undersøkelsen viser at niåringene har et høyt aktivitetsnivå, men at dette faller med økende alder. Niåringene hadde et aktivitetsnivå som var 46 prosent høyere enn 15-åringene.

Både niåringene og 15-åringene var mer aktive på hverdager enn på helgedager. Og gutter var mer aktive enn jenter, for begge aldersgrupper.

Høst og vinter gir mindre aktivitet
Rapporten viser også at niåringene var betydelig mindre aktive om høsten og vinteren enn om våren, særlig utenom skoletid. For 15-åringene var det ikke noen forskjell knyttet til årstid.

- Ifølge anbefalingen, er 60 minutter det minimale. Jo mer aktivitet, jo bedre er det. Økt aktivitet gir større helsegevinster, sier forsker Elin Kolle ved Norges idretthøgskole (NIH), som disputerte til doktorgrad på temaet i forrige uke.

Hun mener myndighetene har et ansvar for å tilrettelegge for at man når målsetningene.

- Man må legge til rette for fysisk aktivitet og kroppsøving i skolen, og må samtidig sette de nødvendige pengene til rådighet. Det er en kjempefin mulighet til å treffe barn i alle sosiale lag. Dessuten må man sørge for at det er kvalifiserte ledere og lærere som organiserer aktiviteten. Opplæring og videreutdanning av lærere er kjempeviktig for å få et riktig fokus og utvikle ferdigheter blant barna, poengterer Kolle.

Der niåringene i all hovedsak oppfyller anbefalingen, var fallet dramatisk fram til fylte 15 år.

- Man ser et ekstremt frafall i den organiserte idretten i ungdomsalderen, påpeker Kolle. Hun mener idretten har et ansvar for å legge til rette for inkluderende aktiviteter for alle. Da må det tilrettelegges på forskjellige nivåer, og prestasjonsfokuset endres, slik at alle kan være med.

- Vær aktiv med barna
Undersøkelsen viste også at aktivitetsnivået synker når helgen kommer og foreldrene har ansvaret. Kolle råder dem til å stimulere til mye aktivitet.

- Det er viktig for barna at foreldrene oppmuntrer og tar dem med på aktiviteter. Barnas aktivitetsnivå gjenspeiles ofte hos foreldrene, som kan gå foran som gode eksempler. Helsemyndighetene går ut med sine anbefalinger, men de treffer nødvendigvis ikke rett målgruppe, sier Kolle. Hun påpeker at slike kampanjer ofte har større gjennomslagskraft i høyere sosiale lag.

NATURLIG GLEDE: Unger har en naturlig glede av fysisk aktivitet, minst opp til niårsalderen, påpeker småbarnsfar og langrennslegende Vegard Ulvang. Både Ulvang og en rekke andre fagfolk understreker viktigheten av at foreldrene er gode forbilder og motivatorer.  Seksåringene på bildet er fra Lysaker skole i Bærum, og har mange treningstilbud å velge mellom.  Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
NATURLIG GLEDE: Unger har en naturlig glede av fysisk aktivitet, minst opp til niårsalderen, påpeker småbarnsfar og langrennslegende Vegard Ulvang. Både Ulvang og en rekke andre fagfolk understreker viktigheten av at foreldrene er gode forbilder og motivatorer. Seksåringene på bildet er fra Lysaker skole i Bærum, og har mange treningstilbud å velge mellom. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer

- Unger er glade i å bevege seg
Unger har en naturlig glede av fysisk aktivitet, minst opp til niårsalderen, påpeker småbarnsfar og langrennslegende Vegard Ulvang.

Ulvang mener at skolen må ta en mye større rolle i å utvikle og ivareta barns vaner og behov for fysisk aktivitet. Han frykter at de sosiale forskjellene på området vil øke, dersom mer og mer overlates til foreldrene.

—Svaret er heldagsskole. Vi må ha et tilbud til barna for hele dagen, som også må inbefatte fysisk aktivitet. Skolen bør vare til klokka 16:30, ha et måltid midt på dagen, og fysisk aktivitet og faget kroppsøving bør være obligatorisk for alle - hvor du lærer bevegelse og kroppsbeherskelse, sier han.

Et slikt heldagstilbud må ikke være basert på frivillig SFO med ufaglært arbeidskraft, understreker Ulvang.

—Vi må gjenreise kroppsøvingsfaget i skolen og vi må ha utdannede folk som kan faget. Det er et viktig fag. Det du lærer tidlig, det har du nytte av resten av livet, sier han.

Klasseskille
— Hvis utviklingen fortsetter som i dag, vil det være de ressurssterke som får aktive barn, påpeker Ulvang. Han trener selv barn i lokalmiljøet på kveldstid og ser at ressurssterke foreldre har med barna på aktiviteter på kvelden.

Per Rune Eknes, president i Norges svømmeforbund, deler mange synspunkter med Ulvang. Begge mener at dagens skole er organisert ut fra et samfunn vi hadde for 30 år siden, hvor mor var hjemme eller hvor arbeidsdagen var over klokka 15.

—Vi bør se på nytt på hvordan vi organiserer fysisk aktivitet i skolen. Jeg tror på et samarbeid mellom idrettslag og skolen. Jeg har tro på at heldagsskolen, med utvidet timetall, kan være et sted for å oppfylle dette, sier Eknes.

- Det er viktig å organisere dette bedre i fremtida. Men å lage gode planer og opplegg for fysisk aktivitet koster faktisk noe, så det det må også settes inn ressurser til det, sier Eknes.

Vil ha mer
Finn Aamodt, som er Olympiatoppens hovedcoach for tekniske og taktiske idretter og fagansvarlig for Unge Utøvere synes en times aktivitet er for lite for barn.

MANGE FALLER FRA:  - Man ser et ekstremt frafall i den organiserte idretten i ungdomsalderen, forteller forsker Elin Kolle som nylig avla doktorgrad med blant annet forskning om fysisk aktivitet hos barn. Arkivfoto: Veronica Melå/Dagbladet
MANGE FALLER FRA: - Man ser et ekstremt frafall i den organiserte idretten i ungdomsalderen, forteller forsker Elin Kolle som nylig avla doktorgrad med blant annet forskning om fysisk aktivitet hos barn. Arkivfoto: Veronica Melå/Dagbladet Vis mer

—Når barna er små så er de mye mer aktive. De er i bevegelse nesten hele tiden, påpeker han.

Aamodt mener gleden ved bevegelse setter seg tidlig.

—Barna må guides på en slik måte at de begynner å sette pris på fysisk aktivitet. For å få til det er viktig at de får en mestringsfølelse. Barn elsker å få til ting, påpeker han.

Til andre foreldre har han følgende råd:
—De må følge opp den fysiske aktiviteten; Være sammen med barna ute. Gå tur med dem eller lek med dem. Opp i trærne og ut av klærne, pleier jeg å si. Men det må skje på ungenes premisser, sier Aamodt.

Også Eknes og Ulvang understreker viktigheten av at foreldrene er gode forbilder og motivatorer: At foreldrene både tar med barna på aktiviter og at de viser interesse for og støtter opp om aktivitetene barna gjør på egen hånd.

- De som driver med idrett har gjerne begynt tidlig og fått det inn tidlig. Og oppfølging er viktig, påpeker Ulvang.

Aamodt forteller at for hans egne barn har det aldri vært noe problem å holde i aktivitet:

—Når en selv er glad i å være i bevegelse så går det av seg selv. Det ser jeg også med barnebarna. Det de voksne liker, vil barna også gjøre, tror han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media