Hver familie to biler

- nå kommer småbilene NY KULTBIL?: Suzuki Wagon R - en bil du aldri har sett maken til. I oktober lover Frank Sunvold (t.h.) og Morten Wettergreen (t.v.) i Suzuki Norge at den nye kultbilen skal være i Norge. Foto: KNUT MOBERG GENÈVE (Dagbladet): Aldri før har bilbransjen lansert så mange nye småbiler som i år. Målet er åpenbart: Produsentene ønsker seg amerikanske tilstander med minst to biler per familie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En bil til hvert voksne familiemedlem: Bilbransjen legger ikke skjul på sine langsiktige planer for det norske bilmarkedet. Derfor er årets bilutstilling i Genève nærmest invadert av snertne, nyttige «konebiler» - mange til en rimelig penge. Små biler er igjen på moten, i alle farger og former.

Mest interessant er Suzuki Wagon, Mercedes A og Ford Puma.

Minst interessant er Seat Arosa - en helt ny bil fra VW-konsernet, den første Seat som blir produsert i VW-byen Wolfsburg.

Til høsten kommer bilen også som Volkswagen - to siamesiske tvillinger i prisklassen rundt 120 000 kroner. Den ser foreldet ut allerede ved lanseringen, i stor kontrast til snertne småbiler som Ford Ka og Renault Twingo.

Ny folkebil

Den ser ut som en liten geitost med fire små asjetter som hjul. Den er liten, smal, men veldig høy, gir ypperlig plass til fire fullvoksne - og har en liten plastpotte under passasjersetet til nødsbruk.

- Den nye lille folkebilen, sier direktør Frank Dunvold i Suzuki Norge når han for første gang viser Dagbladet den nye Suzuki Wagon R.

Bilen mangler bagasjeplass om alle setene er i bruk, den mildt sagt rar - og blir særdeles billig.

- Den kommer i oktober - til sjokkpriser. Med firehjulstrekk og 65HK motor vil bilen koste 139900 kroner. Med forhjulstrekk kr 129 900, opplyser Dunvold.

Norske billedere fikk sjokket på bilutstillingen i Geneve. For i mylderet av en rekke nye biler som en ny liten Mercedes A (som vil koste fra kr 200 000), tre nye Honda, ny Ford Puma, den første skikkelige koreanske kassevognen fra Hyundai, var det lille Suzuki Wagon R som vakte mest oppsikt.

På rekordtid er Suzuki blitt merket som vokser raskest i Norge. Og med den nye Wagon, blir det ytterligere kamp om kundene. Bilen er gjennomført spesiell. Den kan bli en ny kultbil, i likhet med Citroön 2CV - en bil for de som ikke bryr seg om moderne trender med pastellfarger, skinnseter og status.