Hver sjette dødsulykke skyldes mobilbruk bak rattet

- Totalforbud, krever Knut Arild Hareide.

 FARLIG BAK RATTET:  En av fire sjåfører innrømmer at de sender tekstmeldinger mens de kjører bil. Og farlig mobilbruk forårsaker minst hver sjette dødsulykke i trafikken, viser undersøkelse fra USA. ILLUSTRASJONSFOTO: AFP/SCANPIX.
FARLIG BAK RATTET: En av fire sjåfører innrømmer at de sender tekstmeldinger mens de kjører bil. Og farlig mobilbruk forårsaker minst hver sjette dødsulykke i trafikken, viser undersøkelse fra USA. ILLUSTRASJONSFOTO: AFP/SCANPIX.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En av fire bilførere innrømmer at de skriver og sender tekstmeldinger mens de kjører bil

Det går fram av en undersøkelse gjennomført av If Skadeforsikring, melder NRK.

Påtroppende KrF-leder Knut Arild Hareide, som er leder i Stortingets transportkomité, krever nå et totalforbud mot all mobilbruk som ikke er trafikksikker.

- Jeg synes det er veldig alvorlige tall. Det er veldig høye tall, og det er også større enn det jeg hadde ventet, sier Hareide til NRK.

Må være fastmontert Det er i dag tillatt å sende tekstmeldinger hvis mobilen er fastmontert i bilen.

Hareide vil nå ha et totalforbud mot all mobilbruk som ikke er trafikksikker.

- Jeg tror at vi må oppdatere dagens regelverk. Lovverket har ikke fulgt utviklingen, så her må regjeringen rydde opp, sier Hareide.

Samferdselsdepartementet har bedt Vegdirektoratet om å vurdere regelverket slik det er i dag. Arbeidet er ennå ikke ferdig, men tallene fra undersøkelsen kommer ikke som noen overraskelse.

- Det er altfor mange som bruker mobilen i bilen, men vi er ikke overrasket, sier fagdirektør i Vegdirektoratet Finn Harald Amundsen.

16 prosent av dødsulykkene
I USA viser undersøkelser at mobilbruk er en medvirkende årsak til opp mot 16 prosent av dødsulykkene i trafikken.

Ifølge Vegdirektoratet er det ingenting som tyder på at tallene lavere i Norge.

Det ble forbudt med håndholdt mobiltelefon i bil i Norge i 2000. Ti år etter har brudd på denne loven kostet norske sjåfører hele 80 millioner kroner.

(NTB).