IKKE HEKTISK: Lufthavnsjef Geir Tore Buvarp og operativ leder Per Asbjørn Grande har mindre å gjøre enn tidligere fra kontrolltårnet på Namsos lufthavn. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
IKKE HEKTISK: Lufthavnsjef Geir Tore Buvarp og operativ leder Per Asbjørn Grande har mindre å gjøre enn tidligere fra kontrolltårnet på Namsos lufthavn. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Hver tredje flypassasjer forsvant da regjeringen endret kravene

Da regjeringen endret kravene i anbudsrunden til Widerøe, stupte trafikken ved Namsos lufthavn. Nå roper flere ordførere i Kyst-Norge varsko om at pasienter og næringslivet lider.

(Dagbladet): Det har gått under radaren i hovedstaden, men flere steder i Nord-Trøndelag og Nord-Norge er folk i harnisk over flytilbudet.

Da staten lyste ut ny anbudskonkurranse for flyrutene på kortbanenettet i fjor, stilte de nemlig mildere krav enn før.

Det har ført til at Widerøe har færre flyavganger, endrede rutetider, og fulle fly på flere flyplasser i landsdelen.

På Namsos lufthavn i Nord-Trøndelag har passasjertallet i stupt med nesten tretti prosent siden omleggingen 1. april i år.

– Det har vært fulle fly og ventelister nesten daglig fram til sommerrutene startet. Det er helt klart at de nye rutene har gitt et annet trafikkmønster hos oss, og jeg tror nok hele nedgangen kan tilskrives de nye rutene, sier lufthavnsjef Geir Tore Buvarp i Avinor.

I kontrolltårnet i Namsos har han og kollega Per Asbjørn Grande fått mindre å følge med på de siste månedene.

Før landet det fem fly på den korte rullebanen hver ukedag. Nå er det bare tre, og noen få dager fire.

Ukentlig har ti avganger forsvunnet.

– Forretningsreisende, som utgjør nesten all trafikken hos oss, har en veldig kort horisont når de skal ut å reise. Da er det veldig ofte sånn at de opplever fulle fly enten når de skal ut og reise, eller når de skal tilbake igjen. Etter å ha opplevd det noen ganger, velger folk i stedet bil, forklarer lufthavnsjefen.

– Taper stort

Det var Høyre-politikeren Håkon Kyllingmark som i sin tid grunnla det norske kortbanenettet.

De fleste av landets «kyllingmarker» har ruter som ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomme, og kan kun drives gjennom heftig subsidiering fra Samferdselsdepartementet, som legger rutene ut på anbud hvert fjerde eller femte år.

I grisgrendte strøk er det finmaskede småflynettverket eneste alternativ til mange timer i bil og ferje.

ALVORLIG: Næringslivet i Namdalen protesterer mot det nye flytilbudet i Namsos. Fabrikksjef Arnt Ove Amdal ved Overhalla Betongbygg er blant kritikerne. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
ALVORLIG: Næringslivet i Namdalen protesterer mot det nye flytilbudet i Namsos. Fabrikksjef Arnt Ove Amdal ved Overhalla Betongbygg er blant kritikerne. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Og alfa omega for næringslivet.

– Vi taper på titusenvis, kanskje hundretusenvis av kroner i dyrebar arbeidstid på at vi ikke har et godt flytilbud lenger. I Oslo ville de knapt ha merket det om en avgang ble lagt ned, mens for oss som ikke har så mange fra før, betyr det så uendelig mye mer, sier Arnt Ove Amdal ved Overhalla Betongbygg.

Han viser rundt i den enorme fabrikkhallen i Venstre-Trines hjemkommune.

Før var selskapet en stor bruker av flyplassen i nabokommunen Namsos.

Nå har de nesten gitt opp å sjekke avgangene.

LANG KJØRETUR: Flyrutene til Widerøe er lagt om. Fabrikksjef Arnt Ove Amdal tegner opp hvor langt montørene hans nå må kjøre med bil fra Overhalla til Bodø. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
LANG KJØRETUR: Flyrutene til Widerøe er lagt om. Fabrikksjef Arnt Ove Amdal tegner opp hvor langt montørene hans nå må kjøre med bil fra Overhalla til Bodø. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

– I stedet sender vi nå montørene våre i bil til Bodø herfra, som da er rundt sju timers kjøring. De taper mange timers arbeidstid på det, men det blir antakelig litt billigere, sier Amdal.

Rammer kreftsyke

De nye rutene rammer også tilbudet ved sykehuset Namsos.

Her får åtte kreftpasienter i uka dårligere hjelp enn før fordi kreftspesialister fra Trondheim sliter med å komme seg nordover.

– Det høres kanskje rart ut at en flyavgang kan ha så mye å si for ett menneske, men slik er det altså, Det blir et dårligere tilbud for pasienter som er alvorlig syke, og det er ikke bra at det nå blir svekket, sier leder Eva Flått i Namsos næringsforening.

Hun lider selv av uhelbredelig kreft, og vet hvor mye det har å si å ha god kreftbehandling tilgjengelig i hjembyen.

- SYND: Eva Flått i Namsos næringsforening lider selv av uhelbredelig kreft. Hun synes det er synd at det nye anbudet til regjeringen rammer kreftpasientene i Namsos. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
- SYND: Eva Flått i Namsos næringsforening lider selv av uhelbredelig kreft. Hun synes det er synd at det nye anbudet til regjeringen rammer kreftpasientene i Namsos. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

– Det blir et dårligere tilbud for pasienter som er alvorlig syke, og det er ikke bra at det nå blir svekket, sier Flått, som ikke personlig blir rammet av omleggingen.

En gjennomgang Dagbladet har gjort av passasjerstatistikken, viser at Namsos er i en særstilling med sitt store passasjertap, men Widerøe sier det også er problemer i Nord-Norge.

– På passasjertallene merker vi ikke så mye, men vi ser at det som er bestilt fra Samferdselsdepartementet fra Helgeland og inn til Bodø, ikke dekker reisebehovet, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe.

Problemet er at staten nå krever færre avganger enn før, noe som gir de reisende mindre valgfrihet og fleksibilitet enn før.

Mens Widerøe tidligere hadde mulighet til å bøte på åpenbare mangler i tilbudet, er de i dag mer presset økonomisk, noe Brandvoll forklarer med et mer utfordrende skatte- og avgiftsregime og den nye flyseteavgiften.

– Vi har ikke lenger mulighet til å bøte på det med kommersielle ruter der det er for tynt. Er det behov for mer, er det faktisk Samferdselsdepartementet som må gjøre noe med det, sier hun.

Ber om tiltak

Det er flere ting som er endret i den siste anbudsrunden.

For eksempel stiller staten nå kun krav til årlig setekapasitet, mens det før ble stilt krav til en viss setekapasitet hver uke.

Det stilles også langt mindre krav til daglige avganger.

På Namsos lufthavn er kravet for eksempel halvert, fra fire daglige avganger til to i ukedagene, så Widerøe leverer allerede flere avganger enn staten krever.

I Vikna kommune i samme fylke er det også stor misnøye med tilbudet fra Rørvik lufthavn, og ordførerne i de to nordtrønderske kommunene er sterkt kritisk til omleggingen.

Det er også ordfører Bård Anders Langø (Ap) i Alstahaug i Nordland, hvor Sandnessjøen lufthavn ligger. Han mener staten ikke tar hensyn til geografien i nord.

KRITISK: Namsos-ordfører Arnhild Holstad (Ap) synes omleggingen er skummel for Namsos lufthavn. Nå håper hun Widerøe ordner opp ved å etablere en kommersiell rute fra Namsos til Oslo. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
KRITISK: Namsos-ordfører Arnhild Holstad (Ap) synes omleggingen er skummel for Namsos lufthavn. Nå håper hun Widerøe ordner opp ved å etablere en kommersiell rute fra Namsos til Oslo. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

– Hvis man detaljert går inn og leser anbudene, er det åpenbart lagt opp til løsninger som åpenbart ikke fungerer i norske kystsamfunn. Det er ikke noen tvil om at vi har fått et tilbud som ikke i det hele tatt er tilpassa vårt behov, sier han.

Han beskriver situasjonen på Sandnessjøen lufthavn som dramatisk.

– Det er en katastrofe. Det er blitt dyrere, og det er blitt vanskeligere å få plass på fly fordi de er fulle, sier han.

Vi har gått fra ni til fem ruter sørover daglig til tre i dag, og fire ruter nordover til to i dag. I tillegg er rutene nordover svært dårlig tilpasset arbeidsreiser og særlig helse- og pasientreiser til Universitetssykehuset i Nord-Norge.

Namsos-ordfører Arnhild Holstad er like kritisk.

– Vi ga klart uttrykk for uroen vår på forhånd, men statsråden sa at det kom til å gå bra. Nå ser vi at det ikke gjorde det. Jeg konstaterer bare at trafikken har stupt, at tilbudet ikke treffer næringslivet sine behov, og at det som nå skjer er skummelt for Namsos lufthavn, sier Ap-politikeren.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens nye linje ble først synliggjort da den subsidierte flytrafikken i Sør-Norge ble utlyst på anbud i 2015, men skapte mindre oppstuss i sør enn den nå gjør i nord.

Forsvarer tilbudet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener flytilbudet i distriktene totalt sett har blitt bedre under denne regjeringen - ikke dårligere, og påpeker at noen flyplasser i Nord-Norge også har økt passasjertallet etter det nye anbudet trådte i kraft.

- Widerøe har kraftig økt trafikken fra Lofoten, og har tatt den litt ned på Helgeland, men totalt er det en flytting mellom ulike deler av distriktene og ikke en sentralisering, sier Solvik-Olsen, som påpeker at bare to av fire flyplasser på Helgeland har opplevd nedgang i passasjertallet.

- Det hjelper ikke dem i Namsos og på Helgeland?

- Nei, men passasjernedgangen der handler mye om tidspunkt for påsketrafikk og at Widerøe droppet sin rute til Helgeland. På naboflyplassen Rørvik (naboflyplassen til Namsos, journ.anm) er det en liten oppgang. Men vi vet at man lokalt ønsker flere avganger, og det må vi jobbe med Widerøe om. Vi vet også at mange kjører til Trondheim for å fly derfra. Det er nok største utfordring for Namsos, sier han.

Skylder på Widerøe

Samferdselsministeren mener det bare er på noen unntaks-flyplasser at flytilbudet er blitt dårligere - og mener Widerøe selv må bære hoveddelen av skylda for det.

Ifølge samferdselsministeren har Widerøe nemlig skalert ned enkelte kommersielle ruter, noe som slår negativt ut for for eksempel Namsos lufthavn.

- Vi har stort sett de samme kravene i bunn som før, og fra de fleste flyplasser har vi likt krav til årlig seteleveranse. Forskjellen er at Widerøe før leverte fem avganger der staten betaler for to, mens de nå kanskje bare har fire, hevder statsråden.

- Widerøe hevder de er mer presset enn før på grunn av flyseteavgift?

- Vi jobber for å se om det er mulig å løse ting på en bedre måte, men avgiftsnivået er moderat til lavt i Norge. Dette tar jeg som en del av Widerøe sin kampanje for lavere avgifter, sier samferdselsministeren.

- Kritiserer du ikke egentlig nå Widerøe for å benytte seg av den økte friheten ditt eget anbud åpner for?

- Widerøe har selv valgt å redusere overkapasiteten i forhold til nåværende og tidligere anbud. Det har de selvsagt frihet til. Så ser jeg at de har flyttet kapasitet til andre deler av distrikts-Norge.

Distriktopprøret

Del 5: Namsos