<b>STAPPFULLT: Bildet </b>er tatt i vinter, og viser hvordan det kan være i rushet. Foto: Tuva Moflag
STAPPFULLT: Bildet er tatt i vinter, og viser hvordan det kan være i rushet. Foto: Tuva MoflagVis mer

Hvert fjerde rushtidstog på Østfoldbanen er forsinket eller innstilt

- Noen ganger kommer jeg meg ikke fysisk inn på toget.

En av fire avganger på Østfoldbanen har vært forsinket eller innstilt i rushtiden så langt i år. En av ti av avganger er innstilt, ifølge Bane Nor.

Målet for 2018 er at 86 prosent av togene i rushtrafikken, kommer tidsnok, altså ikke mer enn tre minutter og 59 sekunder seinere enn oppgitt.

Stortingsrepresentant (Ap) Tuva Moflag fra Ski gikk onsdag ut i Østlandets blad og kritiserte forsinkelsene.

- Når man har løpt fra jobb for å rekke toget, blir man frustrert når det ikke kommer. Det handler om å rekke jobben, og for min del som har små barn, handler det om å rekke barnehagen før den stenger, sier hun til Dagbladet.

Et tilleggsproblem er at selv om mange av togene kommer presist, så er de fulle.

- Iblant kommer man ikke med, verken på det første eller andre toget. Men det vil ikke fremkomme i noen statistikker.

- Bagatellisering

Nylig stilte stortingsrepresentant Stein Erik Lauvås skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, der han spurte hvordan problemene på Østfoldbanen skulle rettes opp.

Solvik-Olsen svarer blant annet at aksjonskort er en viktig del av løsningen. Aksjonskort innebærer at Bane Nor på forhånd definerer hvilke tog som skal innstilles ved problemer. Dermed skal de andre togene gå mest mulig punktlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han skriver blant annet at «rendyrkingen av aksjonskort kan føre til at enkelte togavganger innstilles helt eller delvis».

Det reagerer Moflag på. Hun synes det er en underdrivelse at «enkelte» togavganger innstilles.

- Det høres ut som en bagatellisering. Jeg synes det er uregelmessigheter ganske ofte.

Mandag sendte hun skriftlig spørsmål om dette til statsråd Solvik-Olsen, som etter protokollen skal svare i løpet av seks dager. Dagbladet tok kontakt med statsråden, som henviser til prinisippet om at Stortinget skal få svar før pressen.

Moflag ber også om en statistikk på strekningen fra oktober, og spør om ministeren er «fornøyd med stabiliteten og sikkerheten i dette togtilbudet».

Ekstratog i rushtiden

Strekningen Stabekk - Oslo S - Ski (L2) går to ganger i timen. I rushtiden settes det opp et ekstra tog (L2x). I tillegg går Stabekk - Oslo S - Moss én gang i timen. I rushtiden settes det opp ett ekstra tog i timen.

Moflag synes det er bra at det settes inn innsatstog i rushtiden, men at det blir et desto større problem når de innstilles.

- Det handler ikke bare om hyppigere avganger, men også om kapasitet. Når man ikke kommer med toget, er det litt enkelt å si at vi skal ta neste tog.

Problemer med henting i barnehagen

Moflag er småbarnsmor og i hverdagen leverer hun i barnehagen mens mannen henter.

- Det er flaks for oss at stortingsmøtene ikke begynner kjempetidlig. Men innimellom må jeg hente i barnehagen, og det har gått skeis flere ganger. Da har søsteren min måttet hente istedet. Jeg er heldig som har en mann som kan hente og som har familien i tillegg. Noen er aleneforsørgere og er avhengig av at dette går knirkefritt morgen og kveld, sier hun til Dagbladet.

- Og så skjønner vi alle sammen at det unntaktsvis kan skje ting som gjør at toget ikke går når det skal, men det bør være unntaksvis og ikke ett av fire tog.

Liv Eggebø, pressevakt i NSB, skriver i en e-post at NSB har automatiske målinger i togene, og måler hvert enkelt tog.

- Vi vet at enkelte avganger i rushtiden er svært fulle på deler av strekningen. Kapasiteten på strekningen er helt sprengt og vi får ikke satt inn flere tog.

Overbelastet i rushtiden

Kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Bane Nor påpeker i en e-post at de fleste forsinkelsene er små, på mellom fire og ti minutter.

- Linjenummer L2 er blant de bedre linjene i Oslo-området, med en punktlighet for hele døgnet på 90,3% til og med uke 6, 2018. Innsatstogene L2x er blant de svakere linjene i Oslo-området, med en punktlighet på 71,5%.

Grunnen til at linje L2X har dårligere punktlighet enn L2, er at strekningen Oslo S-Ski er overbelastet i rushtiden.

- Bane Nor har vurdert at det beste for kundene er at L2x kjøres selv om den ikke oppnår ønsket punktlighet, da det ellers ville bli svært trangt på togene. Løsningen på kapasitetsproblemene på strekningen Oslo S-Ski er den nye Follobanen som er under bygging.

Ofte innsatstogene som innstilles

- Er aksjonskort en måte å skjule forsinkelser på?

- Nei, aksjonskort er en måte å redusere forsinkelsene på dersom det oppstår driftsproblemer. (F.eks. hvis ett spor er stengt på en dobbeltsporet strekning.) Ved å innstille noen tog, blir de togene som faktisk kjører mer punktlige. På denne måten får vi flere passasjerer fram uten store forsinkelser, selv om togene kanskje blir veldig fulle.

- Er det som oftest innsatstogene som blir innstilt, som følge av rendyrkingen av aksjonskort, som statråden henviser til?

- Hvilke tog som skal innstilles, er på forhånd avtalt i nært samarbeid mellom togselskapene og Bane NOR. Ved driftsproblemer i rushtiden er det ofte innsatstogene som innstilles, men dette varierer avhengig av hendelsens art og hvilken strekning som er berørt, sier Nordli til Dagbladet.

For øvrig er det Rakkestad-Skøyen (L22) som har best punktlighet hittil i år.

Follobanen er planlagt å være ferdig i slutten av 2021.