Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Hvert sekund tjener staten 6300 kroner fordi du og jeg kjøper varer og tjenester.

På de fem sekundene du bruker på å lese denne setningen, tjener staten nye 31 500 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I løpet av ett minutt har summen blitt nesten 400 000 kroner. I år betaler vi nesten 200 milliarder kroner i moms og avgifter i forbindelse med innkjøp av varer og tjenester. Andre avgifter - som arveavgift, festeavgift eller kommunale avgifter til vann og kloakk - er ikke med i regnestykket. Det er heller ikke avgifter som belastes næringslivet.

- Norge har svært høye avgifter, og mange av avgiftene har overlevd seg selv, sier Siv Jensen (Frp).

Hun mener avgiftene er ødeleggende for økonomi og næringsliv, og at regjeringen gjør for lite for å rydde opp i avgiftspolitikken.

- Høyre har tidligere vært på krigsstien mot avgifter. Etter at partiet havnet i posisjon, har de derimot blitt forferdelig glad i avgiftene, mener Jensen.

Her er alle avgiftene du må betale

Her er statlige avgifter du må betale i Norge. Avgiftene vil ofte berøre deg indirekte gjennom priser på varer og tjenester. Kommunale avgifter, og avgifter til næringslivet, er ikke med.

  • Merverdiavgift på varer og tjenester (omsetningsavgift)
  • Toll
  • Avgift på brennevin
  • Avgift på sterkvin
  • Avgift på svakvin
  • Avgift på øl
  • Avgift på sigaretter, sigarer, tobakk, snus og skrå
  • Avgift på sigarettpapir
  • Vektavgift på kjøretøy (avgift per kilo)
  • Slagvolumavgift på kjøretøy (avgift per kubikkcentimeter)
  • Motoreffektavgift på kjøretøy (avgift per kilowatt)
  • Årsavgift for bil
  • Årsavgift for motorsykkel
  • Årsavgift for campingtilhengere
  • Årsavgift for kjøretøy over 3,5 tonn
  • Vektårsavgift på kjøretøy
  • Omregistreringsavgift
  • Avgift på blyholdig bensin (4,62 kroner per liter)
  • Avgift på blyfri bensin (3,81 kroner per liter)
  • Avgift på autodiesel
  • Avgift på båtmotorer
  • Forbrukeravgift på elektrisk kraft
  • Avgift på smøreolje
  • Avgift på fyringsolje
  • CO{-2}-avgift
  • Svovelavgift
  • Avgift på sluttbehandling av avfall
  • Avgift på det helsefarlige stoffet trikloreten
  • Avgift på det helsefarlige stoffet tetrakloreten
  • Avgift på klimagassene HFK og PFK
  • Avgift på sjokolade (14,85 kroner per kilo)
  • Avgifter på alkoholfrie drikker
  • Avgifter på drikkevareemballasje
  • Avgift på sukker
  • Dokumentavgift
  • Avgifter i telesektoren Disse avgiftene utgjør over 198 milliarder kroner i 2003.



































KILDER: Statlige avgifter i Norge, ECON senter for analyse, departementene og departementenes hjemmesider.

Meningsløse

Frp-politikeren karakteriserer mange av avgiftene som meningsløse. Disse bør reduseres, legges om eller fjernes for å få fart på norsk økonomi, mener Jensen.

- Dette gjelder ikke minst avgiftene på grensehandelsvarer som alkohol og tobakk. De fører til konkurransevridning mot Sverige. Det er et altfor langt hopp mellom det reelle avgiftsnivået og hva folk oppfatter som rimelig. Dermed blir også respekten for avgiftene borte, og folk handler i utlandet, sier Jensen.

Et annet eksempel Jensen trekker fram er arbeidsgiveravgiften. Hun mener lavere arbeidsgiveravgift vil føre til flere ansettelser og mer fart i økonomien.

Bilavgifter

De mange avgiftene på biler, motorvogner og drivstoff gir høye inntekter.

I år regner staten med å ta inn over 33 milliarder kroner fra bilistene. Og i tillegg kommer bompenger.

- Bilister er i en egen klasse når det gjelder avgifter. De betaler svært mye, men får lite igjen. Avgiftsstrukturen på biler gjør at de som trenger trafikksikre biler mest, som barnefamilier, ikke har råd, sier Siv Jensen.

Hun tror lavere avgifter på biler er nødvendig for å få en tryggere og mer miljøvennlig bilpark.

På verdenstoppen

Norge og de andre landene i Norden er på avgiftstoppen i verden, bekrefter statsautorisert revisor og forfatter Tor S. Kildal ved Handelshøyskolen BI.

Han er enig i at avgiftene gir en konkurransevridning mot utlandet.

- Momsen er avgiften som vrir mest, og den er en liten klamp om foten på norsk økonomi. Dette slår ekstra hardt ut i Norge. I Sverige og Danmark merkes ikke denne konkurransevridningen, siden landene er medlem i EU som er ett stort avgiftsområde, mener Kildal.

- Har blitt bedre

Statssekretær Øystein Børmer (H) i Finansdepartementet mener avgiftsnivået har blitt bedre de siste to åra.

- Vi har gitt skattelettelser på elleve milliarder kroner og avgiftslettelser på ni milliarder kroner. Det er et godt skritt i riktig retning. Blant annet har vi fjernet flypassasjeravgiften på 1,5 milliarder kroner, fjernet investeringsavgiften på seks milliarder kroner, og redusert brennevinsavgiften med 25 prosent, sier Børmer.

Han legger ikke skjul på at det fortsatt er rom for bedringer i avgiftssystemet, og et lavere nivå, men Børmer mener dette må ses i sammenheng med den samlede finanspolitikken.

- Lavere avgifter hjelper ikke norsk næringsliv hvis rente- og kronekursen øker. Det er her Siv Jensen og Frp svikter fullstendig, sier Børmer.

Kjappe penger

I løpet av de ti-tolv minuttene du har brukt på å lese denne saken, har staten tjent ca. fire millioner kroner.

SIV HAR FÅTT NOK : Norge er på avgiftstoppen i verden. Du må betale penger til staten hver gang du kjøper røyk, fyller bensin, kjøper eller selger bolig, og hvis du kjøper sjokolade eller alkohol. Siv Jensen (Frp) mener mange av avgiftene er meningsløse.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media