SVARER: Vårt nye forbrukerombud Gry Nergård svarer på spørsmål nå. Foto: Dagbladet
SVARER: Vårt nye forbrukerombud Gry Nergård svarer på spørsmål nå. Foto: DagbladetVis mer

«Hvis det ser for godt ut til å være sant, så er det antakelig nettopp det...»

Nyansatt forbrukerombud Gry Nergård svarte på lesernes spørsmål.

(Dagbladet): Gry Nergård ble i statsråd i dag utnevnt til nytt forbrukerombud. Hun har vært stedfortredende ombud etter at Bjørn Erik Thon gikk til Datatilsynet.

Nergård har jobbet i Forbrukerombudet siden 1992 og har vært avdelingsdirektør. Hun er utdannet jurist.

Audun Lysbakken presenterte henne på en pressekonferanse klokka 12.00, etter det kommer hun ned til Dagbladet for å svare på dine spørsmål.

- Jeg vil jobbe med de områdene som er økonomisk viktige for mange forbrukere. Finansielle tjenester, bolig og IKT-tjenester, sier Nygård til Dagbladet etter utnevnelsen.

Hun sier at unge forbrukere også vil prioriteres.

- Blant unge voksne som skal ut på kontraktsmarkedet for første gang, er det mye å ta tak i.

Nygård har jobbet tett med tidligere ombud Bjørn Erik Thon, det blir neppe noen store forandringer i arbeidet til ombudet.

- Forbrukerombudet har stor tillit blant folk, og er på riktig spor. Men markedene forandrer seg hele tiden, dermed må vi også forandre oss, sier Nygård.

Nettmøte:

Kollektive avtaler om kabel-TV

Kollektive avtaler er fint så lenge det er frivillig for den enkelte å tiltre. For kabel-TV er det ikke slik. Der krever selskapene at alle (f.eks. i et borettslag) skal slutte seg til avtalen. Vil du gjøre noe for å få slutt på dette udemokratiske kravet.
– Jan

Dette jobber vi med akkurat nå, for vi har fått magne klager på det. Optimalt skulel det være slik at man kunne malde seg av slike kollektive avtaler som borettslag og andre inngår på vegne av alle beboere. Vi skal prøve å få det til, men det kan ligge tekniske utfordringer her som vi må kartlegge først.

Kvotert?

Hei. Er du kvotert inn, eller er du her på dine egne premisser?
– Ola Sjåvinist

Jeg er her i kraft av meg selv:-)

Nunskin

Hei, jeg har kjøpt kosttilskudd og ansiktpleiprodukter fra. Nunskin er et selskap som det Norske oljefondet har investert midler i. Hvis de selger det de lover - er dette fantastisk. De har meget dyre varer og påstår de har de mest anerkjente gene forskerne i verden. De påstår at age loc som både er hudpleie og kosttilskudd kan revansjere aldring??!! Jeg er nysgjerrig på om dette er virkelig eller om det faktisk stemmer i o m at det norske oljefondet har investert ( Nunskin er børsnotert ), og har en svimlende omsetning. hvordan kan jeg få sjekket mer ut om dette? På forhånd takk for svar
– Kirsti Mette Johnsen

Hvis det ser for godt ut til å være sant, så er det antakelig nettopp det...

Forbrukerkontorene rundt om i landet ..

Kommer alle forbrukerkontorene rundt om i fylker og byer til å bestå, eller blir det deg som forbrukerombud som nå skal styre "hele butikken"? De lokale forbrukerkontorene er svært viktige for forbrukerne. Mvh Ingse
– Ingse

Forbrukerrådets kontorer rundt i landet er dessverre ikke "mine", men Forbrukerrådets:-) To ulike instanser.

Låneprodukt

Vil du jobbe for å få i gang et system så man kan straffe bedrifter for å ikke låne ut tilsvarende produkt når man sender inn sitt til reparasjon? Jeg har opplevd flere ganger å levere inn dyre mobiltelefoner (5000-6000) og så få låne mobiltelefoner som kostet 250 kroner i '96. Hvis man maser får man ofte noe litt bedre, men jeg har aldri opplevd å få noe som er tilsvarende.
– Steinar

Etter forbruekrkjøpsloven skal man ha låneprodukt når produktet man har kjøpt er inne til reparasjon. Man bør jo da få låne samme kvalitet som det man leverer inn. Hvis dette er et stort problem må vi vurdere å ta det opp med de firmaene som er dårlige på dette.

Kontaktinformasjon

Er bedrifter som driver med salg av SMS-tjenester(som ringetoner osv.) pålagt å ha telefonnummer og adresse? Eller kun deler av dette. Det er i så fall mange som ikke følger dette, dersom det skulle være pålagt.
– Fredrik Johnsen

Firmaet skal opplyse godt om kontaktinformasjon. Minimun er telefonnummer, men også adresse eller annen kontaktinformasjon skal fremgå. Formålet er jo at forbruker lett skal kunne komme i kontakt med firmaet senere.

Har noen noen gang fått gebyr for spam?

Jeg pleier alltid å klage til forbrukerombudet når jeg får spam fra norske selskaper. Dette ender alltid med at jeg får en kopi av klagen, der dere skriver "dersom vi ikke hører fra dere igjen regner vi med at dere vil endre deres praksis i fremtiden". Men dere har såvidt jeg skjønner også mulighet til å skrive ut gebyr. Gjør dere noen gang det? Hva skal isåfall til for at dere gjør dette?
– Anders

Vi har skrevet ut gebyr til virksomheter for spam. I den første saken fra Markedsrådet, som er "domstol" i sakene etter markedsføringsloven, fikk et firma 50 000 kroner i gebyr.

Offentlige gebyrer

Hvordan stiller Forbrukerombudet seg til gebyrer og avgifter fra det offentlige? Om man sammenligner purregebyrer fra private selskaper med tilsvarende fra det offentlige er de gjerne tidoble (ref. for sen betaling på hhv. NRK-lisens eller parkeringsbot).
– Reidar

Dokumetnavgirft ved kjøp av av bolig og andre offentlige gebyrer er bestemt ved lov, og vi kan dessverre ikke gjøre noe med det. Men de som bor i samme hus som oss, Forbrukerrådet, vil kunne mene noe om, og eventuelt rpøve å påvirke til å få endret, slke gebyrer. Parkeringsgebyrene er nå til vurdering i et lovutvalg vi sitter i, så der jobber vi for å få diferesensiert gebyrene alt etter hvor alvorlig overtredelsen er.

Effektiv rente

Hei, Noen banker er flinke til å oppgi effektiv rente, mens andre er det ikke. Nordea oppgir f.eks. på sin nettside at deres Visa Gold har 590 i årsgebyr, men effektiv rente er 20,75% uansett beløp kr 1000, 10000, 20000. De tar åpenbart ikke med gebyret. DnBNOR derimot oppgir korrekt rente med årsgebyr i sine prislister. Vurderes det å reagere mot Nordea? Har sendt melding for noen år siden på Forbrukerombudets hjemmeside uten reaksjon. Ole
– Ole

Årsgebyr og alle andre kostnader skal inn i den effektive renten. Vi jobber for tiden med å lage retningslinjer for hvordan dette skal gjøres sammen men bransjen, og vil følge dette opp overfor alle aktører også overfor Nordea. Din henvendelse var kanskje med å sette igang dette arbeidet?

Hei Gry!

Opplever stadig vekk at bedrifter aldri svarer på klager eller dårlige tilbakemeldinger. Hvor lang tid er det et firma har tid på seg for å svare på en skriftlig klage dersom jeg skulle ha en? Kan jeg sende over en sak til forbrukerombudet dersom et firma ikke svarer på en klage jeg har?
– Anonym forbruker

Vi får en del klager på dårlig kundesørvis. Dersom noen bedrifter gjennomgående er dårlige på dette, kan det være ulovlig. For noen år siden tok vi opp kundesørvisen hos teleselskapene, det ble lagd minimumskrav til kundesørvis, og situasjonen ble mye bedre ( i alle fall fikk vi mindre klager etterpå). Klag også gjerne direkte til bedriftene dersom du er misfronøyd. Når du inngår avtale med noen f.eks. på nett, sjekk at de har god kontaktinformasjon på siden sin. Hvis ikke skal du være skeptisk til å handle med dem!

Importgrense

Har forståelse for at det er konkurransefortrinn for norske nettbutikker med den lave grensa, men ved å heve importgrensen til hvert fall 500, hadde det ikke vært så lukrativt å reise på harryhandel, i tillegg til at man kunne brukt mer ressurser på "storsmuglerne"!
– Roar Eikenes

Det har kommet mange spørsmål om tollgrensen. Dette spørmålet er en politisk avgjørelse, som jeg dessverre ikke kan avgjøre. Men jeg kan formidle synspunktene om dette til politiske myndigheter, så de vet hva forbrukerne mener om det. Det vi i Forbrukerombudet imidlertid ser, er at kostnadene ved import i mange tilfeller ikke opplyses godt nok i nettbutikkene, og det kan vi få dem til å gjøre. I mange tilfeller ser nettbutikkene ut til å være norske, og mange skjønner heller ikke da at det skulle komme til noe gebyr for import. Det kan vi også gjrøe noe med. Tips oss!