LÆRERNE ER NØKKELEN: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener videre-og etterutdanning av lærere vil skape bevisstgjøring rundt bruken av IKT i skolen.  Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
LÆRERNE ER NØKKELEN: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener videre-og etterutdanning av lærere vil skape bevisstgjøring rundt bruken av IKT i skolen. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

- Hvis klasserommet har blitt et sted for Snapchat og Twitter har vi feilet

Kunnskapsministeren synes det er fornuftig av Unge Høyre å problematisere IKT i skolen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi lurer oss selv hvis vi tror det er moderne undervisning å la elevene sitte fritt og skrive notater med hver sin PC, sier Mathilde Tybring-Gjedde fra Unge Høyre til Dagbladet.

Det er kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen helt enig i, likevel synes han Unge Høyre går for langt når de mener løsningen er å fjerne alle PC-er.

- Problemet er ikke PC-ene - Hvis klasserommet har blitt et sted for Snapchat og Twitter har vi feilet. Jeg tror ikke problemet er digitalt verktøy i seg selv, men hvordan det brukes, sier Røe Isaksen til Dagbladet.

Kunnskapsministeren understreker at hvordan PC-er blir brukt må være opp til hver enkelt skole og lærer.

- Selve bruken av PC i skolen er det opp til kommunene og fylkeskommunene å ta stilling til, men på nasjonalt plan er det vi som lager rammene og læreplanene. I timen er det læreren som bestemmer hvordan en PC skal brukes, sier Røe Isaksen.

Han synes det er fornuftig av Unge Høyre å problematisere tanken om at digitalt utstyr i seg selv ikke gir bedre læring.

- Det forskes fortløpende på hvordan IKT brukes i skolen og hva man kan gjøre for å unngå distraksjon, men det er viktig å påpeke at skolen har et ansvar for å skape digital kompetanse. Det blir for drastisk å kutte ut alle PC-er.

- Læreren må bevisstgjøres - Jentene fra Oslo Unge Høyre oppfordrer deg til å kartlegge skolenes bruk av IKT og sette det i sammenheng med de dårlige resultatene på PISA-undersøkelsen. Har du planer om å gjøre dette?

- Bruken av IKT i skolen forskes det på fortløpende. Senter for IKT i utdanningen gir ut årlige rapporter om bruken av digitale verktøy i skolen slik at vi kan følge med på utviklingen. Jeg er enig i at man ikke nødvendigvis må ha en PC hver, men jeg har ikke noe grunnlag for å si at PC-bruk er grunnen til PISA-resultatene.

-Hva kan du som kunnskapsminister gjøre for å sikre bedre bruk av IKT og PC i skolen?

-  Gjennom videre- og etterutdanning av lærerne står IKT-opplæring i fokus. Parallelt foregår det mye forskning på dette feltet. Jeg tror nøkkelen ligger i å bevisstgjøre lærerne, sier Røe Isaksen.

-Trenger å lære internett Elevrådslederen på Kristelig Gymnas (KG), Lise Veronica Huynh, synes mindre bruk av internett og PC-er styrker undervisningen.

- Det er vanligvis ingen skjermer i vårt klasserom. Jeg synes ikke skolen er en arena for å lære internett, sier Huynh til Dagbladet.

Røe Isaksen er enig i at mange elever ofte har mer kjennskap til internett enn lærerne, likevel mener han undervisning om nettet er nyttig.

- En viktig del av IKT-undervisningen på skolen er å lære kildekritikk til informasjonen man har tilgang til, dette er skolens ansvar å skape kunnskap om.

Les også: «Fanget mellom to verdener»
              «Unge Høyre vil slutte å gi PC til alle elever»

OPPFORDRING TIL KUNNSKAPSMINISTEREN: Hedvig Heyerdahl (19) og Mathilde Tybring-Gjedde (21) oppfordrer Torbjørn Røe Isaksen å sette IKT-bruken i sammenheng med de dårlige PISA-resultatene. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer