Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Hvis man klarer seg med Lada, er det høl i huet å kjøpe en Jaguar

Spør forsvarsanalytiker Jacob Børresen om jagerfly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Tidligere i dag skrev forsvarsanlytiker John Berg i Dagbladet.no at hvis Norge før jul undertegner avtale om å delta i neste fase av utviklingen av det amerikanske kampflyet Joint Strike Fighter (JSF), og senere velger å gå ut, kan «utgangsboten» bli et sted rundt 5 milliarder kroner.

Seniorrådgiver ved Norsk Institutt for Strategiske Studier (Noriss), Jacob Børresen, mener at Joint Strike Fighter (JSF) ikke nødvendigvis er det flyet som best tilfredsstiller de norske behovene.

- Jaguar en bedre bil enn en Lada, men hvis man kan klare seg med en Lada er det høl i huet å kjøpe en Jaguar, sier den pensjonerte flaggkommandøren Jacob Børresen til Dagbladet.no.

- Bedre egnet til å bombe Bagdad

Børresen har en lang militær karriere bak seg i Sjøforsvaret, blant annet som skipssjef, militær sekretær for Forsvarsministeren og som leder av militære operasjoner og øvelser.

Han var daglig leder for SACEURs krisestyringsstab med ansvar for planlegging og ledelse av Natos operasjoner i det tidligere Jugoslavia. Han avsluttet sin tjeneste i Forsvaret som stabssjef i Sjøforsvarsstaben 1998-2000.

Tidligere har Børresen sagt til Klassekampen at «Joint Strike Fighter er bedre egnet til å bombe Bagdad enn til å forsvare Norge».

- Må bygges etter norsk behov

IKKE BRA FOR NORSKE FORHOLD: - Det vi trenger er en avskjæringsjager med høy topphastighet og stor manøvreringsevne. Når det gjelder disse egenskapene er det faktisk Joint Strike Fighter som kommer dårligst ut, sier militæranalytiker Jacob Børresen til Dagbladet.no. Foto: SCANPIX
IKKE BRA FOR NORSKE FORHOLD: - Det vi trenger er en avskjæringsjager med høy topphastighet og stor manøvreringsevne. Når det gjelder disse egenskapene er det faktisk Joint Strike Fighter som kommer dårligst ut, sier militæranalytiker Jacob Børresen til Dagbladet.no. Foto: SCANPIX Vis mer

- Det norske Forsvaret må bygges opp mot norske behov og krav. Det er det Forsvaret vi da får som må være utgangspunktet for hva vi tilbyr til internasjonale bidrag, sier Børresen.

Utgangspunktet for det norske Forsvaret er å forhindre krig i vår del av verden - ikke å slåss.

- Forsvarets bidrar til å forhindre krig ved blant annet å håndheve norsk suverenitet på en måte som klart signaliserer til fremmede at de nærmer seg norsk område og ved å reagerer raskt, tydelig og konsekvent mot slike som bryter norske bestemmelser eller krenker norsk suverenitet, sier Børresen.

På den måten bidrar Forsvaret til å forebygge misforståelser som kan utvikle seg til kriser, og til å håndtere krisesituasjoner slik at de ikke utarter i konflikt.

Forsvaret må også kunne utgjøre en forsvarsterskel i tilfelle Norge blir utsatt for militær aggresjon, påpeker han.

- Vi trenger en avskjæringsjager

- Når det gjelder å håndheve suverenitet i norsk luftrom har Norge derfor behov for avskjæringsjagere, lette jagerfly spesialisert for luftkamp, fly med høy hastighet og god manøvreringsevne og dessuten rekkevidde som står i forhold til de store avstandene i landet. Også i tilfelle krig i Norge er det først og fremst luftforsvarsjagere, og ikke jagerbombefly - spesialisert for angrep på mål på bakken, det norske Luftforsvaret trenger, sier Børresen.

Han forteller at Forsvaret Forskningsinstitutt (FFI) i 1970 gjennomførte et kampflystudiet som dokumentere forskjellige stimulerte stridsituasjoner.

image: - Hvis man klarer seg med Lada, er det høl i huet å kjøpe en Jaguar

- Den viste at i tilfelle krig i Norge er den mest effektive bruken av kampfly, jagerfly i luftforsvarsrollen - det å hindre fremmede bombefly og deres eskorte av jagerfly å trenge inn i norsk luftrom for å beskyte norske tropper, sier Børresen.

Det vi altså trenger er en avskjæringsjager med høy topphastighet og stor manøvreringsevne, ifølge Børresen.

- Stort tap for norske jagerflymiljøet

- Alle kandidatene er antakelig «gode nok» i luftforsvarsrollen. Men når det gjelder disse egenskapene er det faktisk Joint Strike Fighter som kommer dårligst ut. Den er designet som en jagerbomber og for å kunne trenge gjennom fiendenes linjer, men er ikke like god som de andre til å utføre avskjæringsoppdrag, såkalt «air policing» i norsk luftrom, sier Børresen.

Samtidig forteller han at det vil være et stort tap for det norske jagerflymiljøet hvis man ikke kjøper amerikansk.

- I dag har USA det mest spennende luftoperative miljøet i verden, og gjennom kjøp av amerikanske jagerfly i flere omganger, er norske piloter en del av dette miljøet. Det har bidratt til å heve kompetansen bak norske jagerflygere, som er blant de beste i verden. Hvis vi ikke kjøper amerikansk, vil ikke norske piloter lenger være del av det amerikansek miljøet og det kan bli tøft å opprettholde denne kompetansen, særlig hvis vi kjøper svensk, sier Børresen som mener at fellesøvelser i NATO eller i NATOs partnerskap for fred øvelser der svenskene også deltar, kan ikke fullt ut kompensere for dette.

- GRIPEN bra nok

- I en totalvurdering er det allikevel ikke tvil om at JSF er et bedre, mer avansert fly, enn de andre kandidatene, med det forbehold at JSF faktisk ikke flyr enda, sier Børresen.

Men det har en rekke egenskaper Norge egentlig ikke etterspør, og kan dessuten vise seg å bli svært dyrt.

Han mener at det flyet som, basert på yteevne, isolert sett passer best til det norske forsvarsbehovet er Eurofighter, fordi det er en rendyrket luftforsvarsjager.

- Men isolert sett er også JAS GRIPEN godt nok for norske behov, sier Børresen.

Han tror det spørsmålet som kommer til å bli avgjørende er en kombinasjon av sikkerhetspolitiske, industripolitiske og økonomiske faktorer, og ikke at det ene flyet på forskjellige områder har marginalt bedre eller dårligere ytelser enn de to andre.

Han mener alle tre kandidatene er rent flyoperativt gode nok. Valg av fly vil dermed avhenge av hvordan politisk ledelse til syvende og sist vektelegger disse tre faktorene.

Svensk-norsk samarbeid

- Hvis jeg hadde vært generalinspektør for Luftforsvaret ville jeg hatet å miste samarbeidet med amerikanerne, men hvis jeg hadde vært industriminister ville jeg kanskje forsøkt å tenke nytt og friskt. De amerikanske flyene ser ut til å bli svært dyre og den industriellegevinsten ser ut til å bli mindre enn ønsket. Dermed ville et svensk-norsk samarbeid fortone seg som mer fristende, sier Børresen.

Han påpeker at svenske og norske myndigheter en tid har diskutert mulighetene av felles overvåking av skandinavisk luftrom og at den rødgrønne regjeringen dessuten arbeider med å få på plass et bredt industripolitisk samarbeid mellom de to land.

- Å kjøpe JAS GRIPEN ville gått hånd i hanske med et slikt opplegg. Det ville også passe inn i en norsk strategi for å tilnærme Norge ytterligere til EU, og til norske bestrebelser for større grad av innflytelse når det for eksempel gjelder planlegging og innsetting av den nrdiske EU-stridsgruppen der Norge bidrar med styrker sammen med blant annet Sverige. Sverige ville i større grad enn i dag kunne bli «vår mann i EU» og tale Norges sak i unionen, sier Børresen.

STORT TAP: - Det vil være et stort tap for det norske jagerflymiljøet hvis man ikke kjøper amerikansk, sier tidligere toppsjef i Forsvaret, Jacob Børresen, til Dagbladet.no.
BEST EGNET: Jacob Børresen mener at det flyet som, basert på yteevne, isolert sett passer best til det norske forsvarsbehovet er Eurofighter, fordi det er en rendyrket luftforsvarsjager.
BRA FOR SVENSK-NORSK SAMARBEID: - Sverige ville i større grad enn i dag kunne bli «vår mann i EU» og tale Norges sak i unionen hvis vi kjøper det svenske jagerflyet, sier Børresen til Dagbladet.no.