Hvit mann, svart humor

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jeg har sett USAs framtid. Den handler om idrettskjekkasen fra high school som ikke får endene til å møtes i sin underbetalte lærerjobb og bestemmer seg for å bli prostituert. Halliken hans er en kvinnelig korrekturleser som egentlig er poet.

Det var i det minste slik imperiets tilstand ble presentert i første episode av den nye dramakomedien «Hung» forrige søndag på betalkanalen HBO. Ray Drecker (Thomas Jane) bor i Detroit, en by full av falleferdige fabrikker, høy arbeidsløshet og en stadig krympende bilproduksjon.

Ray var idrettshelten som giftet seg med skolens skjønnhet. Nå er han fraskilt, jobber som historielærer og trener skolelaget i basketball. Men huslånet spiser opp lønna, og når kåken hans brenner halvveis ned, flytter de to tenåringsbarna til moren og Ray setter opp telt i hagen. Han skjønner ikke helt hva som har skjedd: «I used to be a big deal, I used to be going somewhere. Now all I ever seem to do is try not to drown. When did life become something you buy?»

Ray melder seg på et kurs for kommende millionærer. Det viktigste er å ha den gode ideen, får han vite. Stikkordet er verktøy (tool) og det gjelder å finne redskapen man trenger for å gjøre suksess og bli rik. «Tool» kan også oversettes med «håpløs idiot» og – relevant nok i denne sammenhengen – penis. På kurset treffer nemlig Ray en tidligere one-night stand, den ikke spesielt etablerte poeten Tanya. Hennes redskap er språket, og forretningsideen hun har klekket ut, er å legge dikt inn i bakevarer, for eksempel «a croissant folded round Maya Angelou’s «Phenomenal Woman»». Men når Ray røper at han har lagt ut bilder av sitt verktøy på nettsida til et eskortebyrå, bestemmer hun seg for å legge baksten på hylla og tre inn i rollen som hallik for «lykkekonsulenten» Ray.

Ray og Tanya er ikke de første som utforsker nye måter å tjene penger på i en hardere virkelighet. I «Weeds» dyrker alenemoren Nancy Botwin marihuana for å få endene til å møtes. I den kritikerroste tv-serien «Breaking Bad» får kjemilæreren Walter White vite at han har dødelig lungekreft og starter produksjon og salg av amfetamin i kompaniskap med en tidligere student for å sikre sin gravide kone og handikappede sønns framtid.

Vår venn Ray med Redskapen velger ikke doprelatert kriminalitet, men den totale ydmykelse. Han velger siste utvei for overlevelse, som er å utnytte manndommen. Dermed mister han sin siste rest av manndom. Kunne han ikke heller ranet en bank?

«Hung», som kan oversettes med «velutstyrt», har høstet mye ros for å levere mer nyansert humor og interessante karakterer enn hva tittelen lover. Ray kan virke noe resignert og ikke spesielt smart, men man får sympati for ham.

Økonomiske krisetider er selvsagt ikke verre for menn enn for kvinner, snarere tvert imot, men Ray er i større grad et symbol på dagens USA, som er i ferd med å miste sin økonomiske kraft, men ikke sin militære potens – enn så lenge.

Hva kan man bruke denne makten til i en ny verden? Og hva med Ray? Kan han gjenerobre den amerikanske middelklassedrømmen som prostituert, med kastrert selvfølelse?