HVOR ER SMILET, JULIA?

Hollywood sukker: I filmen «Mary Reilly» gjør Julia Roberts sitt åttende forsøk etter kassasuksessen «Pretty Woman», men smilet er fortsatt borte. Smilet en hel verden ble forelsket i. Nå sliper kritikerne knivene igjen. NEW YORK (Dagbladet): Da britiske Julia Ormond møtte pressen under New York-presentasjonen av «Sabrina» i fjor høst, ble hun spurt om kollega og megastjerne Julia Roberts: «Jeg synes det hun har gjort for kvinnelige skuespillere er fantastisk. Hun er nå i den klassen som først blir engasjert i et prosjekt. Deretter blir rollene besatt i forhold til henne», sa Ormond.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men etter Julia Roberts siste filmer er det grunn til å spørre hvor lenge «Pretty Woman»-imaget kan holde Roberts i klassen av topp kvinnelige skuespillere. Nå kommer hun i «Mary Reilly» som amerikanske kritikere har slaktet. Og pengene har ikke klirret i kassa. Demi Moore får nå større honorarer enn Julia, selv om også Demi Moore fikk seg en smell med vinterens hovedrolle i «The Scarlet letter».

Julia som hushjelp

Kenneth Turan som er filmkritiker i storavisa Los Angeles Times, skriver meget syrlig om Julia i «Mary Rilley» at filmen følger opp linjen fra hennes siste roller der hennes en gang så berømte smil «har tatt tjuvperm».

«Roberts ble antakelig overlykkelig da hun kom over en rolle som krevde at hun skulle framstå dystrere enn Bob Dole fra første bilde og helt til slutt.»

Julia sier selv om «Mary Reilly» at «denne rollen krever ikke et gram av den glamour jeg eventuelt måtte ha. Jeg var overlykkelig over å få lov til å gjøre noe der ingen, på noe tidspunkt, kom til å si «Bare gi oss et smil».

Filmen bygger på en roman av Valerie Martin som gjenforteller Robert Louis Stevensons dr. Jekyll og Mr.Hyde fra synsvinkelen til doktorens kvinnelige hushjelp, «Mary Reilly». Filmen åpner med Julia Roberts på hender og knær mens hun skrubber fortauet med en fuktig klut på en lummer dag. Det er trolig hennes lykkeligste øyeblikk i hele filmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kritikerslakt

Kritikeren Jack Mathews i avisa Newsday skriver om Roberts at «hun ser ut som Mia Farrow når hun bærer fram Satans barn i «Rosemary baby». Og selv om jeg synes både prestasjonen og hennes irske aksent er god, er det slitsomt å se henne slepe seg gjennom hele filmen som en rundjult bikkje.»

«Mary Reilly» skulle vært lansert i Amerika som førjulsfilm, men ble forsinket av nye opptak. De nye opptakene klarte åpenbart ikke å redde filmen. Kritikerne slipte de største knivene og slaktet i vei.

Det ser ut til at Julia har valgt roller ut fra et ønske om å bryte ut av «Pretty Woman»-båsen. Det har hun forsåvidt klart, men hun ser ut til å betale en høy pris i form av dårlige kritikker og lave besøkstall.

Ganske ordinær?

I de siste filmene er det ingenting igjen av den Julia Roberts som i en alder av 27 år ble Hollywoods best betalte kvinnelige stjerne.

Los Angeles Times-reporteren Bronwen Hruska beskriver den Roberts som holder til i New York mellom filmoppdragene, som en ganske ordinært utseende kvinne. Smilet som ble verdsatt til 75 millioner kroner for en film, er nå sjelden vare. Hun er ikke lenger sammen med Lyle Lovett, og gir intervjuer fulle av livsvisdom om samliv og samlivsbrudd.

Roberts laget bare to filmer før «Pretty Woman». Sistnevnte film tjente til gjengjeld inn nette 1,13 milliarder kroner i 1990 og gjorde Julia til Hollywoods toppnavn.

Men siden da har hun forsøkt å bryte ut av «Pretty»-stereotypien, stikk i strid med Hollywoods erfaring når det gjelder den slags. Kritiker-slakten av «Mary Reilly» tyder på at Hollywoods erfaring slår til.

Modnere kvinne

Selv sier Roberts i intervjuer at de dystre rollene henger sammen med at hun modnes og har mer å tilby i ulike roller.

«Julia vil være Meryl Streep, men det er hun ikke. Hun er en filmstjerne som forsøker å bli skuespiller», sier en anonym kilde i bransjen til Los Angeles Times.

Filmarbeidere som har arbeidet sammen med Roberts fra de første filmene, sier at hun har forandret seg fra den naive uskylden til en voksnere og modnere kvinne som ikke lenger kan spille «Pretty Woman».

I en periode på to år, da hun blant annet avlyste det planlagte bryllupet med Keifer Sutherland, returnerte Roberts alle filmmanuskripter hun fikk tilsendt. Inklusive kjempesuksessen fra 1993, «Sleepless in Seattle». Meg Ryan tok rollen i stedet.

«Agenten min ba på sine knær om at jeg måtte ta den rollen», sier Roberts til Los Angeles Times.

I stedet valgte Julia «The Pelican Brief» som gikk sånn passe, og deretter valgte hun fiaskoen «I love trouble» som journalist mot Nick Nolte.