Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Hvor lenge vil SAS bestå?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• Sivil luftfart har i alle år vært full av politikk. Det er derfor ikke underlig at Petter Jansens avgang i SAS Braathens får fart på de politiske spekulasjonene. SAS er i ekstrem grad en politisk konstruksjon, der den danske, svenske og norske stat er eiere blant de kommersielt motiverte investorene. Dette har ført til at alle forandringer i selskapet også vil bli sett i et politisk og nasjonalt perspektiv. Det har vært svært viktig at selskapets utvikling er slik at balansen mellom de tre eierstatene ikke forrykkes.

• Bakgrunnen for at SAS i sin tid ble skapt var en forståelse for at de tre eierlandene hver for seg ikke hadde styrke til å etablere nasjonale flyselskaper som kunne ivareta landenes interesser i internasjonal lufttransport. Men siden SAS ble skapt like etter 2. verdenskrig, er luftfarten totalt forandret som transportnæring. Fly er ikke lenger noe en økonomisk og politisk elite benytter seg av, det er blitt hvermanns transportmåte. Samtidig er de statlige beskyttelsesmekanismene blitt gradvis bygd ned. Det er blitt mer konkurranse i luftfarten. Et tredje moment er at økningen i lufttrafikken også er i ferd med å bli et kontroll- og forurensningsproblem. Dette gir nye grunnleggende forutsetninger som også SAS må ta hensyn til. Det har blant annet medført at SAS er blitt mer og mer kommersielt og mindre politisk styrt.

• På den annen side er det fortsatt sterke politiske grunner til at flyruter opprettholdes i Norge også der det bedriftsøkonomisk er tvilsomt. Det var slike hensyn som lå til grunn da ledende norske politikere prøvde å gripe inn da styret i SAS Braathens i helga ga Petter Jansen sparken som sjef for den norske delen av konsernet. Man frykter simpelthen at de kommersielle hensynene konsernet må ta vil ramme norske samfunnsbehov. Det kan se ut til at de norske interessene Petter Jansen representerte ikke har fått tilslutning i den sentrale ledelsen. Hvis dette er riktig, kan det også være et spørsmål om tida snart er inne til å avvikle hele SAS-konstruksjonen. Et delvis statseid transportselskap som ikke imøtekommer politiske mål, har knapt livets rett.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media