Elsparkesykler i Oslo

- Hvor vanskelig kan dette være?

Søndag snublet Lars Semmerud (55) i en elsparkesykkel på fortauet. Nå har den blinde Oslo-borgeren fått nok.

SNUBLET: Blinde Lars Semmerud (55) snublet i en elsparkesykkel på fortauet i Oslo. - Jeg kjenner blodet i ansiktet. Video: Lars Semmerud / Facebook Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- I dag lå det en elsparkesykkel på gangveien, som jeg naturlig nok ikke så. Jeg snublet derfor i den, og slo ansiktet mitt i selve sykkelstyret, før jeg tryna i asfalten. Der lå jeg og kjente på at det var vondt i kjeven, ansiktet, armen, hånda, og det venstre beinet. Blod rant fra ansiktet.

Dette skrev Lars Semmerud på Facebook søndag. Oslo-borgeren er blind og bruker sin trofaste førerhund Enzo når han er ute på tur. Han forteller at de ofte støter på elsparkesykler når de er ute, og som regel klarer han å unngå dem takket være sin firbeinte venn. Men søndag inntraff hendelsen som han mener nærmest har vært unngåelig.

Semmerud sier til Dagbladet at han alltid går søndagstur med hunden, som kom løpende til ham rett etter at han snublet inn i elsparkesykkelen. Han forteller at det bygget seg opp et sinne i ham mens han lå på bakken, blodig og forslått - så han tok tak i elsparkesykkelen og kastet den ut av gangveien.

TO GODE VENNER: Lars Semmerud stoler på hunden Enzo, og er glad for hjelpen fra sin firbeinte venn, når de er ute på tur. Men Semmerud forteller at det er mange blinde og svaksynte som ikke har førerhund, og ifølge 55-åringen har de det betraktelig vanskeligere ute på gata i Oslo. Foto: Privat
TO GODE VENNER: Lars Semmerud stoler på hunden Enzo, og er glad for hjelpen fra sin firbeinte venn, når de er ute på tur. Men Semmerud forteller at det er mange blinde og svaksynte som ikke har førerhund, og ifølge 55-åringen har de det betraktelig vanskeligere ute på gata i Oslo. Foto: Privat Vis mer

Semmerud var ikke sikker på eget skadeomfang, da han er blind og ikke kunne vite om han blødde eller hadde noen andre synlige skader.

- Det var ingen ute, så jeg kunne ikke spørre noen om hvordan jeg så ut, og få hjelp. I dag er jeg plastret sammen, for jeg fikk flere kutt og skrubbsår i ansiktet. Jeg har hodepine og kommer til å ta det med ro denne mandagen, sier Semmerud til Dagbladet.

Vært blind siden 1990

55-åringen bor på Grünerløkka i Oslo og har vært blind siden 1990. Det er først etter at elsparkesyklene meldte sin ankomst til byen, at han har følt seg utrygg når han er ute og går i byen.

- Jeg bor jo i mekkaet for elsparkesykler. Det skaper en skikkelig stor utrygghet hos meg at de er overalt, og jeg er ganske uredd, egentlig. Man må være på alerten hele tiden, sier 55-åringen.

Han mener at det burde opprettes nye reguleringer for bruk av elsparkesykler, og kan ikke begripe hvorfor det ikke er gjort noe med problemet ennå.

- Hvor vanskelig kan dette være? Man parkerer biler på parkeringsplasser, og sykler på sykkelstativ. Da vet man hvor de står, nemlig på bestemte steder. Men elsparkesykler dukker opp over alt. Man burde få en liknende ordning her, slik at det ikke skaper en hindring for folks bevegelsesfrihet, sier Semmerud.

UTRYGG: Semmerud har følt seg sikker ute i byen fram til elsparkesyklene dukket opp for noen år siden. Nå ønsker han en endring. Foto: Privat
UTRYGG: Semmerud har følt seg sikker ute i byen fram til elsparkesyklene dukket opp for noen år siden. Nå ønsker han en endring. Foto: Privat Vis mer

- Rene snublefeller

Semmerud sier at han som regel føler seg veldig trygg når han er ute og går i hovedstaden, men med alle elsparkesyklene i byen mener han situasjonen er langt mer krevende.

- Som blind har min hverdag alltid bestått av begrenset frihet. Men jeg har sjelden følt meg utrygg. Det har jeg følt siden Oslo ble invadert av elsparkesykler. De kommer fort bak deg, det oppstår farlige situasjoner, og de fleste syns det er et irritasjonsmoment at bybildet forsøples av disse dingsene, sier Semmerud i Facebook-innlegget søndag, før han fortsetter:

- Men for noen av oss er de livsfarlige, og de er rene snublefeller. Det kunne ha gått mye verre med meg i dag. Så jeg frykter at jeg må gå en ny sommer i møte med både frykt og utrygghet.

MDG-Berg: - For mange

Regulering av elsparkesykler i hovedstaden kommer ikke på plass til sommeren, meldte Miljøpartiet De Grønne forrige måned.

Lan Marie Berg (MDG) har tidligere forklart at Byrådet ikke vil få muligheten til å få regulert elsparkesyklene slik vi ønsker i sommer. Hun er klar på at det er svært begrenset hva kommunen kan gjøre i denne situasjonen, og forteller Dagbladet om noen av tiltakene de planlegger.

- Det nasjonale lovverket definerer elsparkesykler som vanlige sykler, og derfor er det svært begrenset hva kommunen kan gjøre. Vi gjør det vi kan, og har blant annet nå innført gebyr på inntauingen kommunen gjør av feilparkere elsparkesykler. Vi skal også merke opp oppstillingsplasser for elsparkesykler. Det vil hjelpe noe, men det tar ikke tak i roten til problemet, nemlig at det er for mange elsparkesykler, sier Berg til Dagbladet.

KLAR MENING: Byråd for miljø og samferdsel i Oslo Lan Marie Berg mener det er for mange elsparkesykler i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB
KLAR MENING: Byråd for miljø og samferdsel i Oslo Lan Marie Berg mener det er for mange elsparkesykler i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer

Om det ikke blir gjort noen nye reguleringer innen sommeren, hvilke reguleringer kommer til å tre i kraft i framtida, og når vil de tre i kraft?

- Det står ikke på oss, men på regjeringen. Vi ønsker oss muligheten til å regulere antall aktører som leier ut elsparkesykler, og til å stille vilkår som er tilpasset lokale behov som kan bedre framkommeligheten og trafikksikkerheten for alle trafikanter. Regjeringen har så langt ikke villet gi kommunene de virkemidlene vi har bedt om, men sitter på gjerdet og avventer rettslige prosesser.

SKAPER KAOS: Sparkesykler i Torggata i Oslo en kveld i juli 2020. Foto: Vidar Ruud / NTB
SKAPER KAOS: Sparkesykler i Torggata i Oslo en kveld i juli 2020. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer

Har dere vurdert samme ordning med elsparkesykler, som med bysyklene i Oslo? At man må sette de fra seg bestemte plasser.

- Bysyklene er en avtale mellom kommunen og en kommersiell aktør, som setter opp stativer med sykler til utleie. Per i dag kan vi ikke kreve at elsparkesyklene settes på bestemte plasser, men vi vil som sagt merke opp plasser til dette formålet, og taue inn elsparkesykler som parkeres i strid med veitrafikklovgivningen.

Oslo kommune varslet i høst at de ønsket å regulere elsparkesykkelutleie gjennom anbud, og dermed få bedre kontroll over elsparkesyklene i byen.

Men prosessen går sakte, og det er usikkerhet over reglementet knyttet til disse problemene.

De har vært i dialog med andre departementer om kommunenes handlingsrom til å regulere bruken av elsparkesykler.

Statens vegvesen kom i desember 2020 med en utredning til regjeringen om forslag til regler for elsparkesykler.

Politiet sa nei til forbud

Forrige uke skrev Vårt Oslo om at politiet sa nei til promille- og fartsgrense for elsparkesykler.

I en høringsuttalelse om regulering av elsparkesykler forrige uke besluttet politiet i Oslo at de vil tillate parkering på fortau og mente at det ikke var nødvendig med et forbud mot elsparkesykler på natta.

De mener at elsparkesykler ikke skal klassifiserer på lik linje, som andre motoriserte kjøretøy.

- Fare- og skadepotensialet ved bruk av små elektriske kjøretøy kan ikke likestilles med konsekvensene av å kjøre ruset med motorvogn, skrev Politidirektoratet i en høringsuttalelse til Statens vegvesen.

Her kan du lese om politiets krav til elsparkesykler.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer