Hvordan merkevarebygge bygda?

Kommune-Norge er full av teite slagord. Ring Anne B. Ragde for hjelp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I GOD TID før kommunevalget har lokale reklamebyrå lekt seg fram til slagord for bygda si. På Froland har de landet på «2+2= 5, minst!», av VG Netts lesere stemt fram til Norges teiteste slagord. Den litt grå 50-tallinspirerte industribygda Steinkjer går for «Åpen, lys og glad». Kommunene ønsker å signalisere vekst og åpenhet. De vil at innbyggerne skal være stolte av bygda si - «Kjem\'n te Tynset så trivs\'n»! Men viktigere - politikere flest ønsker seg flere tilflyttere. Hvordan markedsføre den norske bygdesjela?

TIL TROSS FOR vedvarende flyttestrømmer til de store byene, finnes det fortsatt hele 909 tettsteder i Norge. Mange ordførere administerer ikke flere hoder enn et litt stort borettslag, som sosiolog Ivar Frønes har sagt det. Likevel spiller distriktene en fundamental rolle i norsk politisk selvforståelse og retorikk. Det er her det norske arvesølvet forvaltes, ikke bare i kraft av fossefall og energiverk, men også symbolsk gjennom dype daler og fjorder. Vi har kanskje opplevelseskultur og kaffe latte i hovedstaden, men det er på landet fortellingen om det norske skapes. Likevel - vakker natur alene har aldri lokket noen til å bosette seg på landet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer