Hvordan tror du røykerne reagerer når småbarna ber om fyr?

Genial antirøyke-kampanje fra Thailand får internasjonal oppmerksomhet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Helsedirektoratet her hjemme lanserte tidligere i år en antirøyke-kampanje som straks fikk kritikk for at den gikk for langt, og var for grov.

I en av reklamevideoene ble det vist opptak fra en operasjon, og det ble brukt til dels sterke virkemidler. I videoen, som du kan se nest øverst i denne saken, blir det i detalj vist hvordan kirurger fjerner en fettansamling fra en hovedpulsåre på en røykende kvinne. Slike ansamlinger kan gi hjerneslag.

Helsepolitisk talsmann i Fremskrittspartiet Per Arne Olsen mente at kampanjen gikk for langt. Han uttalte frykt for at kampanjen ville virke mot sin hensikt dersom folk oppfattet den som skremselspropaganda.

- Hvis folk begynner å mistro sakligheten til de som informerer, så kan det faktisk svekke troverdigheten til de som har
kampanjen, sa Olsen til NRK.

- Du kan dø En kampanje fra Thailand som har samme formål, bruker ganske andre virkemidler.

I videoen som du kan se øverst i denne saken, går små barn rundt på gata i Bangkok og spør røykende voksne om de kan få fyr, slik at de kan tenne seg en sigarett.

Naturlig nok reagerer samtlige voksne med å nekte de små barna fyr, for så å forklare alle farene ved røyking.

- Du kan dø, sier en av dem til barna.

Suksessfull Men så kommer kampanjens virkemiddel. Etter å ha blitt nektet fyr og fått en leksjon i sigarettens farer, gir barna nemlig en lapp tilbake til røykerne.

Der står det:

- Du bekymrer deg for meg. Men hvorfor ikke bekymre deg for deg selv?

The Globe and Mail skriver at kampanjen ble laget av Ogilvy & Mather Bangkok og blitt nominert til reklameprisen i Cannes.

Ifølge reklamebyrået var kampanjen en suksess. Nesten ingen av røykerne kastet fra seg lappen de fikk, mens antallet henvendelser til røyketelefonen gikk opp med 40 prosent.