UTE AV KONTROLL: Det arbeides på spreng for å finne årsaken til ulykken som krevde tre menneskeliv på Sjursøya i Oslo. Foto: SCANPIX
UTE AV KONTROLL: Det arbeides på spreng for å finne årsaken til ulykken som krevde tre menneskeliv på Sjursøya i Oslo. Foto: SCANPIXVis mer

- Hvorfor bremsene koblet seg ut er det store spørsmålet

Kan være kombinasjon av menneskelig og teknisk svikt, sier Statens havarikommisjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet): - Det er helt utenkelig at vognene skal begynne å rulle om sporbremsene er koblet riktig på. De må ha koblet seg av. Vi jobber nå intenst med å finne ut hvorfor, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Statens havarikommisjon for transport (SHT) til Dagbladet.

SHT-granskere har arbeidet på spreng, både på Alnabru-terminalen, hvor vognene løsnet og trillet ute av kontroll, og på Sjursøya, hvor ferden fikk dødelig utgang med tre omkomne like etter klokka 13 i går.

- Det store spørsmåletSHT sier til Dagbladet at de 16 involverte vognene, i kraft av å ikke være tilkoblet et lokomotiv, ikke hadde aktive bremser. Derfor skal et antall såkalte sporbremser feste hjulene fysisk til skinnegangen.

Disse skal kunne sikre vognsett på opptil 1400 tonn, mens det i dette tilfellet bare veide noen hundre tonn. SHT konstaterer at bremsene var på på inntil den siste vognen ble koblet på toget, melder NTB.

LØP LØPSK: Den ville ferden startet da de 16 vognene begynte å rulle fra Alnabru godsterminal. Minutter senere kolliderte de i høy hastighet på Sjursøya. Avdelingsleder Kurt A. Olsen i Statens havarikommisjon sier de trolig hadde en hastighet på rundt 100 km/t da de traff.
LØP LØPSK: Den ville ferden startet da de 16 vognene begynte å rulle fra Alnabru godsterminal. Minutter senere kolliderte de i høy hastighet på Sjursøya. Avdelingsleder Kurt A. Olsen i Statens havarikommisjon sier de trolig hadde en hastighet på rundt 100 km/t da de traff. Vis mer

Deretter løste de seg ukontrollert ut.

- Hvorfor bremsene koblet seg ut er det store spørsmålet, sier Olsen.

Olsen sier de holder alle muligheter omkring svikten åpne. Ingen konklusjoner er så langt dratt.

- Vi har jobbet i hele natt. Det vi ser er at operasjonen på Alnabru har funnet sted i henhold til reglementet. Vi ser på om svikten har funnet sted på et teknisk ståsted, eller i verste fall på grunn av menneskelige feil. Det kan også vær en kombinasjon. Vi holder begge muligheter åpne, sier Olsen.

KOLLAPSET: En bygning ble knust i sammenstøt med vognsettet. Foto: SCANPIX
KOLLAPSET: En bygning ble knust i sammenstøt med vognsettet. Foto: SCANPIX Vis mer

- Når lokomotivet ikke er tilkoblet, er det heller ikke automatisk nødbremsing på vognene. Det er helt i samsvar med gjeldende forskrifter, sier direktør i Statens jernbanetilsyn, Erik Ø. Johnsen til NTB.

Høy hastighetAvdelingslederen sier alvorlige ulykker som denne aldri skyldes én årsak, men en kombinasjon av en lang rekke forhold. NTB melder at Jernbaneverket bekrefter at en såkalt avsporingsveksel, som skal hindre løpske tog på vei ut av terminalen, ikke virket som den skulle.

- Alnabru tok kontakt med togledelsen på Oslo S da vognene kom ut av kontroll. Det ble gjort forsøk på å avspore vognene. Hvorfor det ikke gikk er også et spørsmål vi jobber med, sier Olsen.

Hastigheten til godsvognene gjennom havna på Sjursøya, da det krasjet i flere biler og rev ned en bygning, er ikke definitivt avgjort. Olsen sier øyenvitneestimater på rundt 100 kilometer i timen trolig er ganske nært sannheten.

HEVET: Vognene ble i natt løftet opp av vannet på Sjursøya. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX
HEVET: Vognene ble i natt løftet opp av vannet på Sjursøya. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX Vis mer

- 100 kilometer i timen er nok relativt sikkert, sier Olsen.

Vognene eies av selskapet CargoNet.

Hardt skadd kvinne operertFem godsvogner ble i natt hevet fra sjøen, mens dykkerne gjennomsøkte havnebassenget ved kaia. Politiet sier de er sikre på at det ikke er fler omkomne.

Ullevål sykehus opplyser at den alvorlig skadde kvinnen i midten av 30-åra er operert og under intensivbehandling. Tilstanden oppgis å være ustabil.

LØP LØPSK: Vognene har ikke nødbrems når lokomotivene ikke er koblet til. Foto: Torbjørn Grønning/Dagbladet
LØP LØPSK: Vognene har ikke nødbrems når lokomotivene ikke er koblet til. Foto: Torbjørn Grønning/Dagbladet Vis mer

Ytterligere to menn, (43) og (65), ble i går fraktet til Ullevål med alvorlige skader etter ulykken. 65-åringen ble operert for hodeskader, og tilstanden beskrives som stabil. 43-åringen ligger inne til observasjon med brudd og skader i brystet.

De omkomne er alle menn.