Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Hvorfor døde Patrik?

Fadimes kjæreste Patrik omkom i en bilulykke i 1998. Hans død ble etterforsket av politiet som en vanlig ulykke - uten resultat. Ble Patriks bil utsatt for sabotasje?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Patrik Lindesjö døde da bilen hans kjørte ut av veibanen og traff en betongvegg 3. juni 1998. Bilulykken har en rekke merkelige momenter som aldri har blitt forklart:

Ulykken skjedde på den firefelts motorveien mellom Stockholm og Uppsala. Veibanen hadde tørket etter regn tidlig på formiddagen.

Patriks bil lå i venstre kjørebane da den plutselig skar til høyre uten å blinke først. Den kjørte tvers over høyre kjørebane i stor hastighet og fortsatte ut i grøfta og kjørte rundt 100 meter - en forholdsvis lang strekning - videre rett frem. Deretter falt bilen ned på en kryssende vei og braket inn i en betongvegg.

Vitnene som kom bak ham, så ikke bremselys på bilen. I politirapporten står det heller ingenting om bremsespor. Et vitne sier at avkjøringen så kontrollert ut.

Det ble ikke funnet spor av alkohol eller narkotika i Patriks blod. Politietterforskerne har avvist teorier om at han tok sitt eget liv.

Skulle flytte sammen

Dødsfallet skjedde samme dag som Patrik og Fadime skulle bli samboere. En knapp måned tidligere hadde Fadimes far og bror møtt i retten og blitt dømt for drapstrusler mot Fadime. Også Patrik hadde blitt truet.

Omstendighetene rundt ulykken ble etterforsket, slik som man vanligvis gjør med dødsulykker. Men ifølge Expressen var vraket så skadet at det ikke var mulig å kontrollere at bremsene hadde fungert som de skulle. Det var heller ikke mulig å finne ut om rattet og styringa på Patriks 1988-modell BMW fungerte ordentlig da bilen plutselig trakk til høyre og deretter fortsatte rett frem.

Derfor er det ingen som sikkert kan si om dødsfallet virkelig var en ulykke. Politiet landet til slutt på en teori om at Patrik mistet kontroll over bilen på grunn av vannplaning.

Minst ett av vitnene til ulykken sier at denne teorien er helt utelukket.

Fikk tips om sabotasje

En politimann mottok et tips dagen etter ulykken. Han oppfattet tipset som så viktig at han formidlet det videre til kollegene som etterforsket Patriks dødsfall. I rapporten sin skriver han at Fadimes kurdiske klan hadde utferdiget en dødsdom over Patrik Lindesjö. Expressen gjengir deler av rapporten: «Det kan mistenkes at dødsfallet har noe med drapstruslene fra den kurdiske klanen å gjøre.»

Den svenske kriminalinspektøren som ledet etterforskningen, Dick Lönnblad, sier til den svenske avisa at bilulykken ble etterforsket som en vanlig ulykke og at han først de siste dagene har forstått at det var en forbindelse mellom den døde bilisten og den drepte kurdiske jenta.

- Vi tror at han kjørte veldig fort. Vi tror at det var en enkel ulykke, sier han.

Men Lönnblad husker plutselig at politiet fikk flere tips om at dødsbilen hadde vært utsatt for sabotasje.

- Ja, tipsene gikk ut på at bilen hadde blitt sabotert på en eller annen måte. Men vi kom ingen vei med det sporet. Og på den tiden fantes det ikke noen grunn til å koble dødsfallet med noe annet.

Det er ikke kjent om Fadime selv trodde at Patriks dødsfall var en ulykke eller om hun trodde at det var drap.

JULIE OG HENNES ROMEO: Kjærligheten mellom Fadime og Patrik kunne ikke beskytte noen av dem mot døden.
Hele Norges coronakart