- Hvorfor er det ikke gjort noe her tidligere?

Krever at noe gjøres med Oslos farligste trikkeområde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


(Dagbladet): Som Dagbladet skrev onsdag har flere trikkeførere tidligere varslet om farlige forhold i Brugata-Storgata-området, hvor en mann omkom etter at han løp ut i veien og ble truffet av trikken søndag i forrige uke.

Abdullah Alsabeehg, Aps fraksjonsleder i samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre, har nå sendt flere spørsmål til samferdselsbyråd Guri Melby (V), hvor han ber byråden gjennomføre flere strakstiltak og samtidig spør hvorfor noe ikke har skjedd tidligere.

- Vi reagerer på at det ikke er blitt gjort noe tidligere her, sier Alsabeehg til Dagbladet.

- Uheldig og farlig Tore Elton, trikkfører og leder i fagforeningen Sporvognsklubben, sa onsdag til Dagbladet at de stadig opplever farlige situasjoner i området. En del av problemet er at fortauet på den ene siden av veien er for smalt, samtidig som det ofte er mange som står der, blant annet på grunn av et rustiltak i området.

- Det er samtidig en av Oslos mest trafikkerte kollektivgater. Det er en uheldig og farlig kombinasjon, sa Elton.

Alsabeehg ber byråd Melby svare på hvorfor varslingene fra trikkeførerne ikke er fulgt opp.

- Jeg og min byrådsavdeling er ikke kjent med at det er kommet varslinger til oss fra trikkeførere eller andre om risiko i Storgata. Det er Sporveien som har sikkerhetsansvaret, og jeg vil nå be om en orientering fra både Sporveien og Bymiljøetaten for å få en risikovurdering, sier Melby til Dagbladet.

Informerte i forprosjekt Bymiljøetaten i Oslo kommune sa tidligere denne uka til Dagbladet at de ikke hadde sett de såkalte avviksmeldingene fra trikkeførerne. Sporveien sier de har informert kommunen på to ulike måter:

- Vi informerte om dette i 2012 i forbindelse med forprosjektet til den planlagte ombyggingen av Storgata. Vi har også tatt det opp i det som heter Kollektivgruppe Oslo, som ledes av bymiljøetaten. Der har vi blant annet tatt opp bekymring knyttet til situasjonen ved Storgata 36, sier Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Sporveien, til Dagbladet.

Oslo kommune har et såkalt lavterskeltilbud i Storgata 36 C, som trikkeførerne mener tidvis har medført ansamling av folk på fortauet.

Skal midtstilles Asperud sier Storgata-området vil bli regulert på nytt.

- For trikkens del er det nå planer om å midtstille trikkeskinnene i veien, og å gjøre fortauene bredere, helt i tråd med det vi har spilt inn. Så kan man spørre hvorfor det ikke har skjedd før, men det er store prosjekter der mange skal si sin mening. Det er også begrensninger på hvor mange store byggeprosjekter det kan være i Oslo sentrum samtidig, sier Asperud.

Trikkefører-fagforeningsleder Tore Elton mener Storgata-området er inne på «topp tre» over de verste områdene for trikken i Oslo. Ap-Alsabeehg ber nå byråd Melby om en kartlegging av de andre farlige områdene. Han ber også om handling.

- Enkelte tiltak, som å fjerne parkeringsplasser og lage bredere fortau, kan gjøres ganske raskt, sier han.