KINESISK MAKT: I et kinesiske skipsverftet i byen Dalian, nordøst i landet, ligger det som skal bli Folkerepublikken Kinas første militære hangarskip. Hva som vil bli konsekvensen diskuteres nå i hele reigionen, ifølge Foreign Policy. Foto: SCANPIX/REUTERS
KINESISK MAKT: I et kinesiske skipsverftet i byen Dalian, nordøst i landet, ligger det som skal bli Folkerepublikken Kinas første militære hangarskip. Hva som vil bli konsekvensen diskuteres nå i hele reigionen, ifølge Foreign Policy. Foto: SCANPIX/REUTERSVis mer

Hvorfor får alle panikk når de ser dette hangarskipet?

Dette er den største trusselen mot fred i regionen, ifølge general.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Hvorfor får alle panikk når de ser dette hangarskipet», spør utenriksmagasinet Foreign Policy. Under kan man se bildet av Kinas første hangarskip, som snart er klar for sin jomfrutur.

I et kinesiske skipsverftet i byen Dalian, nordøst i landet, ligger det som skal bli Folkerepublikken Kinas første militære hangarskip. Hva som vil bli konsekvensen diskuteres nå i hele regionen, ifølge Foreign Policy.

- Symbolsk trussel Admiral Robert Willard, som er leder for USAs stillehavskommando, sa i april i et intervju med Bloomberg at han «ikke er bekymret». USAs stillehavskommando strekker seg fra USAs vestkyst til østkysten av Afrika og omfatter over 50 prosent av jordens landområder, nærmere 60 prosent av jordens befolkning og 43 forskjellige land.

«Slik jeg forstår det på våre allierte og partnere er dette først og fremst en symbolsk trussel, som kan forandre hvordan regionen ser på Kina», sier Willard til Bloomberg.

VIKING: Hangarskipet, som heter «Varjag» (russisk for «viking» red.anm.), ble kjøpt av Ukraina i 1998 og fraktet til Kina fire år senere. Foto: REUTERS/SCANPIX
VIKING: Hangarskipet, som heter «Varjag» (russisk for «viking» red.anm.), ble kjøpt av Ukraina i 1998 og fraktet til Kina fire år senere. Foto: REUTERS/SCANPIX Vis mer

Den japanske journalisten Ashi Shimbun siterer en japansk militær kilde som sier at «Kina bruker enorme summer av sitt militærbudsjett på bygge dette hangarskipet (...) Med den nye marinen forsøker Kina å utfordrer USA. Dette kan føre til småskala-konflikter og gnisninger med den amerikanske og japanske marinen».

- Truer freden Den australske brigadegeneralen John Frewen advarer mot at «Australia kan bli martyrer» i en USA-Kina-konflikt og at det kinesiske hangarskipet utgjør den største trusselen mot fred i regionen i de kommende tiår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig melder indiske myndigheter at «det kinesiske hangarskipet er langt mer avansert enn det India har eller har planer om å skaffe seg».

Ukrainsk viking «Det er fortsatt mye vi ikke vet om Kinas intensjoner med hangarskipet eller hva de har tenkt å bruke det til», skriver Foreign Policy. 

«Så vi kan begynne med hva vi vet», fortsetter de. Hangarskipet, som heter «Varjag» (russisk for «viking» red.anm.), ble kjøpt av Ukraina i 1998 og fraktet til Kina fire år senere.

Mens hangarskipet har ligget dokk på skipsverftet har man fylt skroget med motorer, generatorer og våpensystemer. Med sine 65 000 tonn er hangarskipet mindre enn de amerikanske 100 000-tonns hangarskipene i nimitz-klassen. I stedet for å bruke katapult, slik som de amerikanske skipene, har Kinas nye hangarskip en «hoppbakke» for å hjelpe flyene til å ta av.

Mindre, men større «Dette viser at de kinesiske hangarskipene vil være i stand til langt mindre enn sine amerikanske kusiner», skriver Foreign Policy. På grunn av størrelsen og «hoppbakken» i stedet for katapulten, vil den ikke kunne betjene tyngre fly. Siden man trenger tyngre fly for å kunne samle informasjon, kordinere operasjoner og fly for lengre perioder, ser det ut som «Varjag» først og fremst vil bli brukt langs den kinesiske kysten.

Samtidig peker Foreign Policy på at å utelukkende se på hangarskipets tekniske muligheter vil være å misforstå poenget: «"Varjag" er et symbol på Kinas økende makt», skriver Foreign Policy.

HVA SKAL DE MED DEN?: «Det er fortsatt mye vi ikke vet om Kinas intensjoner med hangarskipet eller hva de har tenkt å bruke det til», skriver Foreign Policy. Her ser vi da hangarskipet ble fraktet fra Ukraina til Kina 2002. Foto: REUTERS/FAITH SARIBAS/SCANPIX
HVA SKAL DE MED DEN?: «Det er fortsatt mye vi ikke vet om Kinas intensjoner med hangarskipet eller hva de har tenkt å bruke det til», skriver Foreign Policy. Her ser vi da hangarskipet ble fraktet fra Ukraina til Kina 2002. Foto: REUTERS/FAITH SARIBAS/SCANPIX Vis mer
65 000 TONN: Med sine 65 000 tonn er hangarskipet mindre enn de amerikanske 100 000 tonns hangarskipene i nimitz-klassen. I stedet for å bruke katapult, slik som de amerikanske skipene har Kinas nye hangarskip en «hoppbakke» for å hjelpe flyene til å ta av. Foto: EPA/LIAN MIN/CHINA OUT/SCANPIX
65 000 TONN: Med sine 65 000 tonn er hangarskipet mindre enn de amerikanske 100 000 tonns hangarskipene i nimitz-klassen. I stedet for å bruke katapult, slik som de amerikanske skipene har Kinas nye hangarskip en «hoppbakke» for å hjelpe flyene til å ta av. Foto: EPA/LIAN MIN/CHINA OUT/SCANPIX Vis mer
SYMBOL: Foreign Policy peker på at å utelukkende se på hangarskipets tekniske muligheter vil være å misforstå poenget: «"Varjag" er et symbol på Kinas økende makt», skriver Foreign Policy.
SYMBOL: Foreign Policy peker på at å utelukkende se på hangarskipets tekniske muligheter vil være å misforstå poenget: «"Varjag" er et symbol på Kinas økende makt», skriver Foreign Policy. Vis mer