Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Hvorfor i all verden skal staten selge Flytoget?

Trygve Hegnar er uenig med regjeringen og milliardærkollega Jens Ulltveit-Moe.

SER IKKE VITSEN: Investor Trygve Hegnar mener Flytoget likesågodt kan beholdes av staten som en lønnsom inntektskilde.
SER IKKE VITSEN: Investor Trygve Hegnar mener Flytoget likesågodt kan beholdes av staten som en lønnsom inntektskilde. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ap-leder Jonas Gahr Støre mener regjeringen «selger landet» når vil selge Flytoget AS. Investor og redaktør Trygve Hegnar er helt på linje.

- Enorme verdier - Det høres kanskje rart ut, men jeg er ikke så veldig for å selge Flytoget. Fordi det er et veldig spesielt produkt, som er veldig bra og veldrevet. Og så er det slik at staten har avskrevet rundt sju milliarder kroner for å gjøre det lønnsomt. Så det ligger enorme skjulte verdier i selskapet. Så når staten har ettergitt de enorme beløpene og tatt bort gjeld i selskapet, er det like greit at staten eier det, sier Hegnar til Dagbladet på NHOs årskonferanse i Operaen i Oslo i går.

- Og så er det jo det argumentet mange vil bruke: Staten trenger jo heller ikke penger. Så hvorfor i all verden skal den selge Flytoget? Sannsynligvis er det ingen som kan drive det bedre heller, mener Hegnar.

- Det stikker ikke av Tidligere har hotellkongen Petter Stordalen og investor Øystein Stray Spetalen gått ut mot salget av Flytoget. De møter liten forståelse hos storinvestor Jens Ulltveit-Moe.

- Jeg ser ikke at det er en statsoppgave. Det stikker ikke av. Jeg husker at svenskene kjøpte Oslo Plaza for noen år siden til en rå overpris. De tapte skjorta. Og det var en glede. Å privatisere Avinor og politiet er åpenbart galt. Men staten skal gjøre det det er riktig at staten skal gjøre, sier Ulltveit-Moe til Dagbladet.

I juni la næringsminister Monica Mæland (H) fram meldingen om statlig eierskap
, men først nå har Stortinget begynt å arbeide med saken. Regjeringen ønsker at staten foruten Flytoget selger seg helt ut av selskaper som Ambita, Baneservice, Cermaq, Entra Holding, Mesta, SAS og Veterinærmedisinsk Oppdragssenter (Veso).

Regjeringen ønsker dessuten å redusere eierskapet ned mot 34 prosent i de børsnoterte selskapene Telenor og Kongsberg Gruppen.

STØTTER SALG: Investor Jens Ultveit-Moe.
STØTTER SALG: Investor Jens Ultveit-Moe. Vis mer

Næringskomiteen skal avgi sin innstilling i løpet av måneden og stortingsbehandlingen ser ut til å skje 3. februar. Spørsmålet er foreløpig åpent om støttepartiene KrF og Venstre sikrer flertall for «hele pakka», men det er iallfall regjeringens håp.

I onsdagens spørretime sa Ap-leder gikk Jonas Gahr Støre hardt ut mot regjeringens planer, og pekte særlig på Flytoget i sitt spørsmål til næringsministeren.

- Vi tror det er dårlig for lederlønninger, billettpriser og Flytogets miljøarbeid dersom det offentlige eierskapet avvikles. Arbeiderpartiet ønsker å bygge landet, ikke selge landet. Hva er regjeringens begrunnelse for å selge Flytoget?

- Kjøper mer - I de selskapene hvor statens eneste formål er forretningsmessig, har vi sagt at det er ikke nødvendig at den norske stat eier. Flytoget er et aksjeselskap, drives helt forretningsmessig og konkurransemessig. Det er ikke avgjørende for et godt flytogtilbud at den norske stat eier aksjene. Jeg tror at det er viktig å være klar over at staten bestemmer ikke togtider, staten bestemmer ikke togpriser. Staten eier skinnene — det skal vi fortsatt gjøre, svarte Mæland.

Statsminister Erna Solberg har heller ikke til mye til overs for Støres antydninger om at regjeringen selger landet.

TAUS OM ENKELTSELSKAP  NHO ved direktør Kristin Skogen Lund ønsker ikke å kommentere om Flytoget eller andre selskaper bør selges. Her på første rad med kronprins Haakon på NHOs årskonferanse.
TAUS OM ENKELTSELSKAP NHO ved direktør Kristin Skogen Lund ønsker ikke å kommentere om Flytoget eller andre selskaper bør selges. Her på første rad med kronprins Haakon på NHOs årskonferanse. Vis mer

-Vi bruker mer penger på å kjøpe oss opp for tida og eie enn å selge, sier hun til Dagbladet.

- Bruker mer penger Ulltveit-Moe er også helt enig i regjeringens planer om resten av det statlige nedsalget.

-Jeg synes det er helt riktig. I Norge har vi hatt staten som en stor kapitalist. Og historien med staten som en styrende kapitalist er ikke særlig god. Staten som minoritetseier har derimot vært svært bra. Å selge seg ut er riktig, mener han. 

Statsminister Erna Solberg har heller ikke til mye til overs for Støres kritikk.
-Vi bruker mer penger på å kjøpe oss opp for tiden og eie enn å selge, sier hun til Dagbladet.

6 av 10 i mot I en undersøkelse fra august i fjor var seks av ti mot salg av flytoget. På NHOs årskonferanse i Operaen i går var heller ikke alle like sikre. NHOs administrerende direktør Kristin Skogen Lund lot Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk, svare for seg:

-Vi har ikke statsskrekk. Staten har vært en viktig eier opp gjennom åra. I utgangspunktet er vi for at det statlige eierskapet kan reduseres. Men det må være en god begrunnelse for å selge. Vi har vært klare på at staten skal sitte med såkalt negativ kontroll (minst 34 prosent  eierandel) i strategisk viktige selskaper som for eksempel Statoil. Det er også andre  selskaper som Vinmonopolet  som har en god begrunnelse for statlig eierskap. Den er ikke like opplagt i alle selskaper.  Men NHO ønsker ikke å gå inn på enkeltselskap.

-  Men dette kan føre til flere utenlandske eiere?
-  Ja, det kan det. Men det er ikke nødvendigvis at utenlandske eiere er så ille. Det er mange av dem som har bidratt godt i Norge.
- Sterke, private, norske Rema 1000-arving Magnus Reitan, administrerende direktør for Reitan Convenience, vil ikke nødvendigvis flagge standpunkt om statlig eierskap.

LAR POLITIKERNE BESTEMME:  Reitan-sjef Magnus Reitan ønsker gjerne sterke, private norske selskaper. Men lar politikerne mene noe om hvilke enkeltselskaper staten bør selge.
LAR POLITIKERNE BESTEMME: Reitan-sjef Magnus Reitan ønsker gjerne sterke, private norske selskaper. Men lar politikerne mene noe om hvilke enkeltselskaper staten bør selge. Vis mer

- Jeg synes at det er veldig ålreit med sterke, private norske eierinteresser i norsk næringsliv. Samtidig er det ingen tvil har samfunnet godt av å få inn av å få inn sterke, internasjonale aktører også for å legge press på oss. Så en fin blanding av norsk og internasjonalt eierskap tror jeg er fint, sier Reitan til Dagbladet.

- Hva gjør det med dere?
- Det betyr at vi ikke bare konkurrerer med norske aktører, men også internasjonale aktører. Det ser vi særlig på convience-virksomheten med Narvesen og Seven Eleven, som jeg har ansvar for. Det at vi får inn cafékjeder og aktører på bakeri, apotek og helsekost som går rett i strupen på det vi driver på med.

- Ser du noe symbolpolitikk i at Kongsberg Våpenfabrikk og Flytoget skal være norske?
-  Nei, jeg har ikke så sterke meninger om det. Det får politikerne ta stilling til.

Lik Dagbladet på Facebook. Lik Dagbladet på Facebook.

KJØPER MER: Statsminister Erna Solberg avfeier opposisjonens kritikk. - Vi bruker mer penger på å kjøpe opp enn selge nå, sier hun til Dagbladet.
KJØPER MER: Statsminister Erna Solberg avfeier opposisjonens kritikk. - Vi bruker mer penger på å kjøpe opp enn selge nå, sier hun til Dagbladet. Vis mer