Hydro bestilte bombefly

I sterk vind og ti meter høye bølger drev beredskapsskipet «Gro Viking» hjelpeløst mot oljeplattformene på Trollfeltet. Kollisjonsfaren var overhengende. Norsk Hydro ba Forsvaret å mobilisere bombefly. En fulltreffer kunne senke Statoil-skipet, så man reddet Hydros oljeinstallasjoner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mannskapet på åtte om bord på «Gro Viking» har i nesten ett år levd i uvitenhet om den dramatiske bombeflyforespørselen.

Kapteinen reagerer med vantro på hendelsen, som Norsk Hydro i går kveld bekreftet.

- Jeg er sjokkert. Dette høres temmelig drastisk ut, selv om vi skulle evakueres før bombingen. Det er med en viss lettelse jeg konstaterer at Forsvaret må ha avslått anmodningen, sier kaptein Lars Idar Holgersen (43) på telefon fra «Gro Viking» i går kveld.

Det er Hydros logg fra den dramatiske kvelden 5. november i fjor, som avslører forespørselen. Dagbladet har loggen. Like før kl. 19.00 5. november ble «Gro Viking» rammet av eksplosjon i tavlerommet.

Det oppsto brann, skipet ble mørklagt og mistet motorkraften.

I stupende mørke, 60 knops vind og høye bølger begynte det å drive rett mot oljeplattformene Troll B, Troll C og Polar Pioner.

Dramatisk situasjon

Et annet beredskapsskip, «Viking Titan», klarte å få en trosse om bord i havaristen og slepte skipet vekk bare 15 minutter før en katastrofe ville vært uunngåelig. Mannskapet på «Gro Viking» var i livsfare.

Ifølge en intern Hydro-rapport var kapteinen på «Polar Pioner» klar til å kutte en borestreng, droppe ankerkjettingene og bruke trustere i et forsøk på å unngå kollisjon.

Svære konsekvenser

En slik manøver kunne påført oljeledninger og installasjoner på havbunnen omfattende skader, med enorme økonomiske konsekvenser, heter det i rapporten.

- Like over klokka 22 røyk slepet, og på ny var vi i drift mot plattformene, sier kaptein Holgersen på «Gro Viking».

Først klokka 23.15 var nytt slep på plass. Da vurderte ledelsen i Hydros beredskapsrom på Sandsli i Bergen situasjonen som prekær.

Ifølge den interne operasjonsloggen var personellet på Troll B og Troll C klare til evakuering. Fire helikoptre hang over riggene

Dramatiske minutter

Her er fem punkter som ble ført inn i loggen da dramatikken var på det høyeste:

Kl.22.56: Troll C mønstret i oppholdsrom. Personalet har 1 = time på seg. Plattformsjef på Troll B oppdaterer Troll C hvert femte minutt om situasjonen. Troll C er klar for evakuering.

Kl. 23.00: Hovedredningssentralen orienterer om vår beskjed om å evakuere Troll C. Bedt HRS om å mobilisere Forsvaret (bombefly).

Kl. 23.15 : Oljedirektoratet oppdatert på Hydro om evakuering, sleper prøves å få om bord. Info om vår henvendelse om flyressurser fra Forsvaret.

Kl. 23.20: Fly fra Forsvaret ikke tilgjengelig i Sør-Norge.

Kl. 23.35: Det konstateres at fire trosser var festet til havaristen, som ville drive klar av Troll C.

KRISEPLAN: Evakueringen startet på plattformen Troll B.
DRAMATISK:</B> I stupende mørke og høye bølger begynte beredskapsskipet «Gro Viking» å drive mot plattformene Troll B, Troll C og Polar Pioner.