- Hydro truer sikkerheten

Norsk Hydro refses i oljekretser: - Vi mener Hydro bruker «Gro Viking»-hendelsen for å gjennomføre hensynsløs kutting i antall beredskapsfartøyer i Nordsjøen. Det vil gå ut over sikkerheten til folk i Nordsjøen, sier fagforeningsleder Tarjei Lodden til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet avslørte i går at Norsk Hydros beredskapsgruppe prøvde å rekvirere bombefly fra Forsvaret, slik at beredskapsbåten «Gro Viking» kunne senkes hvis en kollisjon med Hydros oljeinstallasjoner syntes uunngåelig.

- Dette er grotesk. Hendelsen dokumenterer at det er en del viktige ting Hydro ikke har forstått når det gjelder beredskapsarbeid på oljefeltene, sier Lodden.

Han er andre nestleder i Oljearbeidernes Fellessammenslutning, og har ansvaret for helse, miljø og sikkerhet.

Han reagerer sterkt på at Hydro bruker «Gro Viking»-hendelsen som et argument mot beredskapsfartøyer.

- Dette er å snu problemstillingen på hodet. Det var tross alt beredskapsfartøyer og ikke bombefly som reddet situasjonen. Hydro kjører hardt for å spare penger, sier Lodden til Dagbladet.

Informasjonsdirektør Tor Steinum i Norsk Hydro bekrefter at oljeselskapene i fellesskap ønsker å effektivisere arbeidet på norsk sokkel.

- Oljeselskapenes målsetning er at færre båter bare ligger og venter, og at flere båter blir brukt samordnet på flere felt. Vi mener beredskapen blir tilfredsstillende, selv om den organiseres på en annen måte. Dessuten er omorganiseringen et bidrag til å kostnadseffektivisere virksomheten på norsk sokkel, sier Steinum til Dagbladet.

Hydro får også motbør i en rapport utarbeidet av Tormod Carlsen i rådgivningsfirmaet Kommuniké. Oppdragsgiverne var de norske offshorerederiene.

- De siste åra er en rekke beredskapsfartøyer fjernet. Dette har helt klart svekket beredskapen. Hvis en mann faller i sjøen, skal nå en båt fires fra plattformdekket ned til havoverflaten. I stygt vær er det livsfarlig å sette båten på sjøen, og under øvelser

har ingen klart å få båten på vannet på de foreskrevne åtte minuttene. Det er helt opplagt at et fartøy som ligger like ved, er en mye bedre garantist for liv og helse, sier Carlsen til Dagbladet.