Hysterisk sensur

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dansens Hus på Vulkan i Oslo skulle markeres med en stor annonsekampanje på trikken. Den nye storsatsingen på moderne dans med nytt hus og 28, 2 statlige millioner i potten, har en moderne, urban profil. Ingenting er derfor mer naturlig enn å annonsere på trikken. Men Oslo Sporveier som fra nyttår er omdøpt til Ruter, stoppet trikkekampanjen. Sporveien hevder de røde bølgene på plakatene minner for mye om tagging. Det påstås at plakatene har en smitteeffekt på tagging. Det hevdes sågar at passasjerer har følt seg utrygge i trikkene med de bølgende, røde strekene. Vi tror bestemt det siste er en overdrivelse.

At sporveien stopper et kunstnerisk uttrykk er oppsiktsvekkende og uakseptabelt. Argumentet om at man hvert år bruker 60 millioner kroner på å fjerne tagging og på hærverk, er ingen begrunnelse for sensur. Bølgestrekene i den visuelle kampanjen skal selvsagt illustrere bevegelser i tid og rom som man snakker særdeles mye om innenfor samtidsdans. Sporveien har gitt danseoffensiven den oppmerksomheten de ønsket.