HMS EREBUS: Her er HMS Erebus avbildet ved hjelp av en sonar etter funnet i 2014. Foto: Parks Canada / The Canadian Press via AP / NTB scanpix
HMS EREBUS: Her er HMS Erebus avbildet ved hjelp av en sonar etter funnet i 2014. Foto: Parks Canada / The Canadian Press via AP / NTB scanpixVis mer

HMS Erebus og HMS Terror

I 1845 la de britiske skipene ut på en dødsdømt ekspedisjon. Nå er begge vrakene funnet

Skulle finne Nordvestpassasjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I 1845 la de to britiske bombarderfartøyene HMS Erebus og HMS Terror ut på en ekspedisjon i arktiske farvann.

Målet var å finne Nordvestpassasjen, for å etablere en raskere handelsrute til Asia.

Sir John Franklin ledet ekspedisjonen og hadde med seg 128 håndplukkede offiserer. Ingen av dem overlevde.

De to fartøyene var blant de mest ettertraktede skipsvrakene i marinarkeologiske kretser.

Fant vinflaske og tallerkner

«HMS Erebus» ble funnet i 2014. Og 3.september i år fant man også restene av «HMS Terror», skriver nyhetsbyrået AP.

Fartøyet ble funnet i Terror Bay, i en liten fordypning ved kysten av King William Island, ei øy i kanadisk Arktis.

- Skipet er i en oppsiktsvekkende tilstand. Det ser ut som det forsiktig har lagt seg på havbunnen, sier Adrian Schimnowski ved Arctic Reasearch Foundation, en av gruppene som var med på leteaksjonen.

Ifølge The Guardian lyktes en gruppe fra Arctic Research Foundation søndag i å manøvrere et fjernstyrt fartøy inn gjennom en åpen luke og inn i skipet.

Inne i skipet var det både tallerkner og en vinflaske. Båten er i så god stand at tre av fire høye glassvinduer i kaptein Francis Coziers lugar, helt bakerst i skipet, fremdeles er intakt.

- Dette fartøyet ser ut som det ble gjort klar for vinteren før det sank. Alt var lukket. Selv vinduene er fremdeles intakte. Hvis du kunne løfte denne båten ut av vannet, og pumpe alt vannet ut, ville den sannsynligvis flyte, skriver Shimnowski i en e-post.

Samtale løste gåten

Men kanskje hadde gåten aldri blitt oppklart hadde det ikke vært for en samtale mellom Schimnowski og en inuken Sammy Kogvik, som kommer fra Gjoa Haven på King William Island.

En sen kveld om bord en av båtene som var ute for å se etter «HMS Terror», fortalte Kogvik Shimnowski om en opplevelse han hadde hatt for sju år siden, da han kjørte over havisen i Terror Bay på snøskuter.

Kogvik fortalte at han hadde snudd seg for å se etter sin jaktkamerat, da han oppdaget en påle som stakk opp av isen.

De to inuittene stoppet og tok bilder av det de mente så ut som en skipsmast. Men da han kom hjem til Gjoa Haven fant Kogvik ut at han hadde mistet kameraet sitt.

- Han holdt historien hemmelig fordi han ikke ville at folk ikke skulle tro ham. Så fort han fortalte historien, så kunne jeg se i øynene hans og høre på måten han snakket på at dette var noe. Jeg har hørt lignende historier de siste fire årene, så vi bestemte oss for å endre kurs og gå inn i Terror Bay, sierr Shimnowski.

Og der fant de «HMS Terror», drøye 50 km fra funnstedet for HMS Erebus.

SKIPBRUDNE: En kunstnerisk framstilling av de to båtenes endelikt. Foto: The Granger Collection / NTB scanpix
SKIPBRUDNE: En kunstnerisk framstilling av de to båtenes endelikt. Foto: The Granger Collection / NTB scanpix Vis mer

Skipet som inspirerte til nasjonalsang

John Geiger, president i Royal Canadian Geographical Society, kaller funnet puslespillbrikken som manglet, og peker også på den historiske betydningen av funnet.

«HMS Terror»deltok nemlig i bombingen av Fort McHenry i slaget ved Baltimore i september 1814. Det var dette angrepet som inspirerte Francis Scott Key til å skrive diktet som etter hvert ble kjent som «The Star-Spangled Banner», USAs nasjonalsang.

- Disse bombene kan veldig godt ha blitt avfyrt fra «HMS Terror». Det er helt avgjørende for «The Star-Spangled Banner» og opprinnelsen til USAs nasjonalsang. Fra et rent historisk ståsted: For et spennende funn, sier Geiger.

Da de to båtene forsvant i 1845 utløste det en massiv leteaskjon, men de ble aldri funnet.

Roald Amundsen

Historikere tror at skipene ble fanget i isen i 1846 og at Franklin og andre ekspedisjonsmedlemmer døde i løpet av noen måneder.

De overlevende skal ha forlatt de to skipene i april 1848 i et håpløst forsøk på å komme seg i trygghet. Inuitthistorier forteller om «hvite menn som sultet» så sent som vinteren i 1850.

Det var som kjent Roald Amundsen som ledet den første kjente ekspedisjonen gjennom Nordvestpassasjen mellom Atlanterhavet og Stillehavet, med skuta «Gjøa».

«Gjøa» seilte ut fra Oslo 16.juni 1903 og nådde Nome i Alaska 31.august 1906. Derfra gikk turen videre til San Fracisco, hvor de fikk en varm velkomst 19.oktober samme år.