I 20 år sloss Per-Aage mot pengekravene fra DNB

Sjokkert da han fikk vite at rådgiveren tappet kontoen hans.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter at denne artikkelen sto på trykk i avisa søndag, har DNB ønsket å komme med følgende presisering:

«I artikkelen om Per-Aage Andreassen fremkommer det at kundens konto ble tappet av en DNB-ansatt på 90-tallet. Den ansatte ble anmeldt av DNB og ble senere dømt for underslag. Det fremkommer videre at det er usikkert om disse pengene ble tilbakeført til Andreassen. Dette ønsker vi å presisere at naturligvis ble gjort. Andreassen og banken har for øvrig kommet frem til en løsning vedrørende konkursboet som begge parter har akseptert. Dersom Andreassen føler at han ikke har fått svar fra banken på spørsmålene sine, skal vi selvfølgelig svare ham på disse.»

(Dagbladet): - Jeg har ikke kunnet eie noe, og har ikke kunnet ta opp lån. Jeg forlovet meg i 1994, og er fortsatt forlovet, sier Per-Aage Andreassen ved kjøkkenbordet hjemme i Horten. Det er samboeren som eier huset.

Uhåndterlig gjeld og månedlige lønnstrekk har forfulgt Andreassen helt siden DNB i 1990 tvang ham til å avvikle rørleggerforretningen.

Det han ikke visste, var at hans kunderådgiver i DNB i 1993 ble dømt for underslag av 92 500 kroner fra en konto som sto i Andreassens navn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se intervjuet med Andreassen i videoen i denne saken.

Underslaget skjedde i 1991.

Sjokk-brevet Sommeren 1990 hadde Per-Aage Andreassen fått diagnosen Bekhterew. Noen av kundene slet med å betale det de skyldte ham. Derfor foreslo han for långiveren DNB at han kunne kvitte seg med forretningslokalene og drive videre hjemmefra.

- I stedet fikk jeg et oppsigelsesbrev i hånda, med krav om innbetaling av all gjeld i løpet av 14 dager. Jeg tuslet tilbake til butikken i sjokktilstand, sier Andreassen.

På grunn av lange sykehusopphold - han ble uføretrygdet året etter - overlot han til banken å avvikle forretningen.

Da startet problemene for alvor.

Tok varebiler Andreassen forklarte at en leverandør ville kjøpe varelageret for 150-250 000 kroner, men kunderådgiveren hans i DNB insisterte på å selge det selv. Han skal ha fått inn rundt 20 000 kroner.

Mannen tok også blant annet to varebiler, verktøy og et kasseapparat - ifølge Andreassen uten at banken hadde pant i dem.

FORFERDET: - Jeg ble helt forferdet da jeg hørte det. Det første spørsmålet jeg satt med, var «faen, hvorfor har jeg ikke blitt kontaktet?», sier Per-Aage Andreassen om sin reaksjon da han hørte om underslagsdommen mot sin kundekontakt i DNB. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
FORFERDET: - Jeg ble helt forferdet da jeg hørte det. Det første spørsmålet jeg satt med, var «faen, hvorfor har jeg ikke blitt kontaktet?», sier Per-Aage Andreassen om sin reaksjon da han hørte om underslagsdommen mot sin kundekontakt i DNB. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer

- Da varebilene ble hentet, slo det bort beina under forretningen min.

Den muntlige avtalen var ifølge Andreassen at gjelda skulle settes til null etter avviklingen. I stedet kom han ut med flere hundre tusen kroner i minus.

«Undrende» I forliksrådet følte han seg presset til å skrive under på et gjeldsbrev, men trodde at over 300 000 kroner i utestående kundefordringer ville dekke mesteparten.

Andreassen protesterte, skriftlig og muntlig, på hele prosessen. I januar 1991 skrev en DNB-banksjef at han var «undrende til Deres beskyldninger», og at han etter å ha konferert med Andreassens kontakt i banken mente at alt var etter reglene.

Banksjefen oppga gjelda til drøyt 500 000 kroner. Siden har den vokst, med renter og renters rente.

- Etter det svaret har jeg aldri fått DNB i tale, sier Andreassen.

Leder-jobb Andreassen kjempet seg raskt ut av uføretrygdingen, og har nå en lederjobb i et større firma. Han har i alle år forsøkt å finne ut hva som skjedde under avviklingen, og om DNB greide å drive inn kundefordringene.

Så, i 2008, sporet naboen og juristen Henning Kock opp en dom fra 1993. Det viste seg at DNB-medarbeideren som hadde tvunget gjennom avviklingen av Andreassens firma var dømt for underslag.

Ifølge dommen hadde han blant annet overført 92 500 kroner til seg selv fra «en konto lydende på Per Åge Andreassen
».

- Forferdet DNB hadde politianmeldt saken - uten å nevne det for Andreassen.

- Jeg ble helt forferdet da jeg hørte om dommen. Det første spørsmålet jeg satt med, var «faen, hvorfor har jeg ikke blitt kontaktet?», forteller Per-Aage Andreassen.

Henning Kock er overbevist om at det var klagene fra Andreassen som fikk DNB til å gå sin egen medarbeider etter i sømmene.

- Jeg er helt sjokkert over at DNB ikke har ryddet opp overfor Per-Aage, sier Kock til Dagbladet.

DNB: - Avsluttet Andreassen savner fortsatt svar på om de 92 500 kronene ble trukket fra gjelda hans.  Selv tror han ikke det. Heller ikke overfor Dagbladet vil DNB gi noe svar.

«Vi ønsker ikke å gå inn på detaljer i kundeforhold, men dette er en sak der det er inngått akkord, som betyr at det er oppnådd en løsning som kunden selv har akseptert. Saken er derfor innfridd og avsluttet fra både kundens og bankens side», skriver kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø.

At Andreassen har opplevd at dialogen med banken «ikke er god nok» finner DNB «beklagelig».

Skal gifte seg Per-Aage Andreassen orker ikke flere runder med banken, og innfridde nylig et redusert pengekrav.

- Det er en ond sirkel. De har tatt fra meg 20 år da jeg kunne ha smilt og vært glad, sier Per-Aage Andreassen.

GJELDSTYNGET: DNB krevde at Per-Aage Andreassen skulle avvikle rørleggerforretningen, og han ble sittende med en uhåndterlig gjeld til banken. - Jeg har bestridt kravet fra dag én, sier Andreassen. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
GJELDSTYNGET: DNB krevde at Per-Aage Andreassen skulle avvikle rørleggerforretningen, og han ble sittende med en uhåndterlig gjeld til banken. - Jeg har bestridt kravet fra dag én, sier Andreassen. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer

Nå er han ute av den onde sirkelen og ser fram til å - endelig - gifte seg.