MANGE RELIGIONER: De kristne er de som har mest å frykte i borgerkrigens kaos i Syria. Så seint som på 1920-tallet regner man med at 30 prosent av befolkningen var kristne, ifølge BBC. Her er gresk-ortodokse kristne under messe i Meriamiah-kirken i Damaskus. Foto: Louai Beshara / AFP / NTB SCANPIX
MANGE RELIGIONER: De kristne er de som har mest å frykte i borgerkrigens kaos i Syria. Så seint som på 1920-tallet regner man med at 30 prosent av befolkningen var kristne, ifølge BBC. Her er gresk-ortodokse kristne under messe i Meriamiah-kirken i Damaskus. Foto: Louai Beshara / AFP / NTB SCANPIXVis mer

I 2000 år har de ventet på dommedag. Det har ikke vært forgjeves

De siste dagers hellige

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Har du allerede abonnement?   Logg inn

Den russiske viseutenriksministeren Mikhail Bogdanov sa i går at fredssamtalene om Syria vil bli tatt opp igjen 10 mai. Det betyr at noen - altså Russland og USA - fortsatt holder ei hånd over en mulig fredsprosess som ennå ikke har brutt fullstendig sammen. Og fredsprosessen er den eneste gode nyheten for kristne i Syria på lang, lang tid. Det er fordi uten fred så er de syriske kristne i ferd med å bli utslettet. Kristne er blitt korsfestet av Den islamske stat (IS), og i borgerkrigens villskap så er de lett tilgjengelige ofre og syndebukker for både sunni- og sjiamuslimer.

Kristendommen har lange tradisjoner i dagens Syria. Da apostelen Paulus, urkirkens viktigste teolog, var på vei til Damaskus i omkring år 45 for å fange kristne ledere, fikk han ifølge Apostlenes gjerninger et syn. Det var ifølge bibelen Kristus som snakket til ham. Vel framme i Damaskus lot Paulus seg døpe, og resten er historie. Paulus ble den fremste kirkebyggeren, som instruerte sine menigheter i brev etter brev om hva de skulle gjøre og hva som var den rette tro. Det begynte altså i Syrias hovedstad Damaskus, der krigen nå raser på 5. året.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn