LØSNET: 16 mennesker mistet livet i en helikopterulykke utenfor Peterhead i Skottland i 2009. Ifølge granskningsrapporten skal helikopteret, av typen Super Puma, ha mistet hovedrotoren etter en fatal svikt i maskinens girkasse. Foto: Faksimile fra granskningsrapporten
LØSNET: 16 mennesker mistet livet i en helikopterulykke utenfor Peterhead i Skottland i 2009. Ifølge granskningsrapporten skal helikopteret, av typen Super Puma, ha mistet hovedrotoren etter en fatal svikt i maskinens girkasse. Foto: Faksimile fra granskningsrapportenVis mer

I 2009 løsnet denne rotoren fra et Super Puma-helikopter i Nordsjøen. 16 døde

Eldre modell av helikopteret som styrtet fredag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Helikopterets hovedrotor løsnet da 13 mennesker styrtet i døden ved Turøy fredag. Det samme skjedde i en ulykke som krevde 16 menneskeliv i 2009, skriver Bergens Tidende (BT).

Alle som var om bord i helikopteret som styrtet fredag er bekreftet omkommet, men det pågår fortsatt et arbeid med å identifisere de omkomne etter den tragiske ulykken. 

- Har ikke skjedd før Kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters UK, Alvaro Beteta Meredith, sa søndag til Bergens Tidende (BT) at de aldri tidligere har opplevd at helikopterets hovedrotor har løsnet fra maskinen.

- Nei, det har ikke skjedd før på en EC225, svarte han til BT.

LES OGSÅ: Dette vet vi om helikopterulykken

Helikopteret som styrtet fredag får under navnet Airbus Helicopters H225, men ble tidligere kalt EC225.

Siden 2009 har Super Puma-helikoptre vært involvert i seks ulykker eller nestenulykker i Nordsjøen. Den mest alvorlige av disse krevde 16 menneskeliv, da rotoren løsnet fra maskinen - som styrtet i havet utenfor Peterhead i Skottland i 2009. 

Helikopteret som styrtet ved Turøy var av typen Super Puma EC225, mens det som gikk ned utenfor kysten av Skottland var en eldre modell av typen Super Puma AS332. 

Det har ikke lyktes BT å få svar på nye spørsmål til Meredith.

- Omskrivning av sannheten Per Gram, en tidligere helikopterpilot med 20 000 flygetimer bak seg, reagerer på uttalelsene til Airbus og sier at de to helikoptertypene er nær identiske.

- Airbus sjefen sier at dette aldri tidligere har skjedd på en EC225, det er en juridisk omskrivning av sannheten. En nær sagt identisk girboks havarerte i ulykken i 2009 der hele rotorsystemet løsnet og forsvant slik som nå, sier Gram til VG.

Ifølge granskingsrapporten som kom ut etter ulykken, forløp turen fra Miller-plattformen mot Aberdeen normalt, helt til en alarm varslet om synkende oljetrykk i hovedrotorens girkasse, skriver BT.

Sprekker i girkassa Kort tid etter skal det ha dukket opp en gnissende lyd, som tydet på at girkassa var i ferd med å gå i oppløsning. Innen to sekunder sluttet helikopteret å lystre spakene. 18 sekunder seinere løsnet hovedrotoren, og helikopteret styrtet mot havet. 16 mennesker mistet livet i ulykken.

Etterforskningen i etterkant av styrten konkluderte med at ulykken skyldtes sprekker i girkassa som følge av tretthetsbrudd. 

Krever at Super Puma blir satt på bakken for godt I 2012 ble alle helikoptre av typen Super Puma satt på bakken, etter at det ble oppdaget en feil på girboksen. 

Nå krever over 9000 personer, som har signert en underskriftskampanje på nettstedet change.org, at alle Super Puma av typen Airbus 225, også kalt EC 225 eller H225, settes på bakken for godt, melder NRK.

Underskriftskampanjen er rettet til det britiske Luftfartstilsynet, Civil Aviation Authority (CAA), og har i skrivende stund fått 9 825 underskrifter. 

- Jeg mistet sønnen min i ulykken i 2009. Syv år har gått og livet mitt har stått stille. Jeg under ikke min verste fiende denne hjertesorgen. Alle varianter av Puma burde fjernes fra oljeindustrien, slik at folk kan føle seg trygge når de reiser til jobb - fremfor å frykte at de aldri får se sine kjære igjen, skriver en av de som støtter underskriftskampanjen.
Helikoptertypen har vært under lupen til Luftfartstilsynet som følge av flere typer problemer. Luftfartstilsynet har nå innført flygeforbud for Super Puma, det samme har britiske luftfartsmyndigheter gjort, og Airbus har stanset kommersielle flygninger med helikoptertypen, som tidligere ble kalt EC225. 

Totalhavarert Lørdag ble helikopterhuset hevet fra havet utenfor ulykkesholmen på Turøy. Havarikommisjonen uttalte fredag at helikoptret var totalhavarert etter eksplosjonen, noe også de ferskeste bildene viser.

Øyenvitner til ulykken kunne fortelle at flyet gikk i oppløsning i lufta. Ett av vitnene Dagbladet snakket med måtte løpe for å unngå å bli truffet av den. En video fra TV2 bekrefter at rotoren løsnet. Rotoren ble senere bekreftet funnet 200-300 meter unna helikopterskroget.

Luftfartstilsynet opplyste fredag kveld at helikopteret fikk byttet girkassa i januar og rotor i mars i år, og at de ikke hadde noen grunn til å mistenke at helikopteret var i dårlig stand.