VIL ENDRE: Ben Lieberman ønsker å endre måten politiet håndterer bilulykker som skyldes mobilbruk på. Ved hjelp av et teknologisk verktøy vil han gjøre det mulig å se om telefonen har vært i bruk når en ulykke inntreffer. Foto: AP / NTB Scanpix
VIL ENDRE: Ben Lieberman ønsker å endre måten politiet håndterer bilulykker som skyldes mobilbruk på. Ved hjelp av et teknologisk verktøy vil han gjøre det mulig å se om telefonen har vært i bruk når en ulykke inntreffer. Foto: AP / NTB ScanpixVis mer

I 2011 døde Evan (19) i en bilulykke. Nå jobber faren for å endre politiets rutiner:
- Vil ikke begrave enda et barn

«Evan's Law» er til behandling i New York. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I 2011 mistet Ben Lieberman sønnen Evan (19) i en frontkollisjon. Nå, seks år seinere, forsøker han å få gjennom et nytt verktøy, som vil kunne hjelpe politiet som er først på stedet etter bilulykker.

Nyhetsbyrået AP skriver at det tok Lieberman et søksmål og seks måneder å få ut telefonloggen som viste at føreren i bilen sønnen hans satt i, hadde tekstet mens han kjørte.

- Finnes ingen protokoll

Selv hadde føreren, som var en venn av Liebermans sønn, forklart at han hadde sovnet. CNN skrev i fjor at det ikke fantes noen måte å bevise at føreren hadde tekstet da bilen krasjet, men ifølge loggen Lieberman fikk ut seks måneder seinere, hadde han tekstet gjennom hele kjøreturen og fram til minutter før kollisjonen.

SMS OG KJØRING:   I anledning Codan forsikringskampanje «Bilmodus» ble Dagbladet med til en NAF-testbane for å sette konsentrasjonsferdighetene på prøve. Video: Christian Roth Christensen /Cecilie V. Jensen Vis mer

- Da jeg fikk ut telefonloggen ble jeg overrasket over at telefonen hadde ligget inne i bilen i ukesvis, uten at politiet hadde sett etter den. Først trodde jeg det var en dårlig politietterforskning, men jeg innså etter hvert at det ikke fantes noen protokoll på dette, uttale Lieberman til CNN.

Nå har lovforslaget hans om at politiet skal begynne å ta i bruk en såkalt «textalyzer», blitt godkjent av én senatskomité i New York. Ifølge AP blir forslaget også behandlet i en annen senatskomité. Det forventes at det republikanerledede Senatet vil godkjenne forslaget, men at det vil møte motstand i delstatsforsamlingen i New York, som er ledet av demokratene, skriver nyhetsbyrået.

Samme mekanisme som alkotest

Tanken bak «textalyzer» er at den skal likne en «breathalyzer», altså en alminnelig alkoholtest som politiet benytter seg av dersom de mistenker kjøring i alkoholpåvirket tilstand.

Lieberman vil at den samme mekanismen skal finnes for teksting bak rattet.

Med en «textalyzer» skal politiet kunne sjekke om sjåfører har vært aktive på mobilen, ved å trykke eller klikke på ting, når en ulykke inntreffer. Ifølge teknologiselskapet Cellebrite, som står bak utviklingen av vektøyet, skal ikke verktøyet gi politiet tilgang til innholdet på mobilen.

SÅ LETT GÅR DET GALT: En amerikansk trafikksikkerhetsorganisasjon har analysert videoer av unge bilførere som havner i ulykker. De har kommet frem til at seks av til ungdomsulykker skyldes distraksjon. Video: AAA Foundation for Traffic Safety Vis mer

- Vil ikke gravlegge et barn til

- Verktøyet baserer seg på at man ikke skal kunne hente ut data. Så nei, politiet kommer ikke til å klare det, med mindre de koder programmet på nytt, sier Jim Grady, sjef for selskapets USA-kontor, til AP.

Manglende personvern er nemlig argumentet som regjerer på nei-siden.

- Enhver kollisjon vil kunne bli et påskudd for å sluke i seg informasjon fra folk private mobil, og vi vet at telefoner vanligvis inneholder hele livet vårt, har sjef for New York Civil Liberties Union uttalt.

Organisasjonen jobber for å fremme og forsvare borgernes rettigheter i USA.

Ben Lieberman er imidlertid klar i sin tale, og håper selvsagt at lovforslaget, som han har gitt navnet «Evan's Law», vil gå gjennom.

- Det siste jeg vil er å stå ansvarlig for en lovgivning som kommer til å bryte med personvernet, men jeg vil heller ikke gravlegge et barn til, sier han til AP.

- Kritisk grense

I en rapport publisert av Transportøkonomisk institutt (TØI) i fjor høst, ble det konkludert med at kognitiv distraksjon faktisk er enda farligere enn det å bruke mobilen.

Dagdrømming oppgis som et eksempel på kognitiv distraksjon.

«En rekke studier har funnet at to sekunder ser ut til å være en kritisk grense for hvor lenge en kan ta blikket bort fra vegen sammenhengene før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig. Imidlertid kan en være uoppmerksom selv om blikket er rettet mot vegen og trafikken. Flere studier har vist at 'looked but failed to see' er en forklaring som ofte forekommer når det gjelder trafikkulykker. Ulike former for mental belastning eller kognitiv distraksjon kan forklare dette», skriver de på hjemmesidene sine.

Det anslås samtidig at uoppmerksomhet hos sjåfør står for minst tolv prosent av alle ulykker.

Og selv om det å rette oppmerksomheten mot telefonen gir ekstremt høy risiko, skrives det i rapporten at det forårsaker relativt få ulykker.

- Vi har ingen faste tall på nøyaktig hvor mange trafikkulykker som skyldes mobilbruk eller uoppmerksomhet. Men vi har ofte jobbet ut fra en tommelfingerregel om at det er grunn til å tro at opp mot 1/3 av trafikkulykkene skyldes uoppmerksomhet. Vi ser det både i amerikanske rapporter, men også i selvrapporterte undersøkelser her i Norge, uttalte Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk, til Dagbladet i november i fjor.