STYRTET I NATT:  Bildene av området der flyet styrtet er tatt av norske F16-jagefly, som i natt var i beredskap og rykket ut til ulykkesstedet på andre sida av svenskegrensa.. Data fra Flightradar24, som overvåker flytrafikken, viser at flyet falt veldig raskt.
STYRTET I NATT: Bildene av området der flyet styrtet er tatt av norske F16-jagefly, som i natt var i beredskap og rykket ut til ulykkesstedet på andre sida av svenskegrensa.. Data fra Flightradar24, som overvåker flytrafikken, viser at flyet falt veldig raskt.Vis mer

I 2014 var samme flyselskap involvert i en «alvorlig luftfartshendelse» under flyvning fra Oslo til Trondheim

- Kan ikke sammenliknes, ifølge Havarikommisjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det svenske fraktflyet som i natt styrtet nær norskegrensa med to personer om bord tilhører selskapet West Air Sweden, som er Sveriges største fraktflyselskap.

Selskapet driver fraktflygning for FedEx, DHL, TNT og UPS - og flyr altså også post for det svenske og norske postverket.

Siden 2011 har flyselskapet vært en del av West Atlantic Group sammen med det britiske flyfraktselskapet Atlantic Airlines.

Statens Havarikommisjon for transport i Norge har tidligere utarbeidet flere rapporter knyttet til flyselskapet.

Avorlig hendelse Blant annet fikk et fraktfly fra West Air Sweden AB kontrollproblemer mens det var i underveisfasen mellom Oslo og Trondheim den 25. september 2014, ifølge kommisjonen.

AVDELINGSLEDER:   Kåre Halvorsen er avdelingsdirektør for luftfart ved 
Statens Havarikommisjon for transport i Norge. Foto: Privat
AVDELINGSLEDER: Kåre Halvorsen er avdelingsdirektør for luftfart ved Statens Havarikommisjon for transport i Norge. Foto: Privat Vis mer

Hendelsen ble av havarikommisjonen betegnet som en «alvorlig luftfartshendelse».

Det var imidlertid ikke samme flytype som i natt styrtet i Sverige som fikk disse problemene, og hendelsene kan ikke sammenliknes, understreker Kåre Halvorsen overfor Dagbladet. Han er avdelingsdirektør for luftfart ved havarikommisjonen.

- Det er ikke mulig å sammenlikne ulykker og hendelser uten at man vet mer enn det man vet i dag om denne hendelsen her, sier Halvorsen.

- Flyhastigheten avtok Problemene i september 2014 startet med at flyhastigheten avtok i isingsforhold. Besetningen aktiverte flyets system for avising, men hastigheten fortsatte å avta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Plutselig begynte flyet å riste, og gjorde ukontrollerte bevegelser. Besetningen koblet ut autopiloten og iverksatte nedstigning. Dermed fikk de opp hastigheten og gjenvant kontrollen. Marsjhøyden ble redusert med 2000 ft, og isen forsvant. Høydetapet var ikke kritisk med tanke på underliggende terreng, heter det i kommisjonens rapport.

- Samarbeider Halvorsen forteller at Havarikommisjonen i natt fikk melding om at det svenske fraktflyet hadde problemer.

- Det fløy fra Gardermoen til Tromsø, og i hovedsak i norsk luftrom, og da fikk vi varsel om at et fly i norsk territorium hadde utfordringer. Denne ulykken endte med å skje i svensk territorium, og dermed vil det være den svenske havarikommisjonen som undersøker saken videre.

- Det finnes imidlertid en del informasjon som vi kan samle inn og hjelpe de svenske myndighetene med. Det er vanlig mellom havarikommisjonene å samarbeide og hjelpe hverandre, sier Halvorsen.

Erfarne flyvere Det svenskregistrerte postflyet som tok av fra Gardermoen mot Tromsø i går kveld sendte ut en mayday-melding klokka 23.31 - en drøy time etter avgang.

Klokka 03.10 ble flyet funnet styrtet mellom den svenske innsjøen Akkajaure og norskegrensa.

Data fra Flightradar24, som overvåker flytrafikken, viser at flyet falt veldig raskt. På ett minutt falt flyet fra 33.000 fot til 11.725 fot, en distanse på nesten 6,5 kilometer.

Over 3000 flytimer Om bord befant det seg to personer; en 42 år gammel spansk kaptein og en 34 år gammel fransk styrmann, opplyser flyselskapet West Atalntic på sine nettsider.

I området hvor flyet styrtet er det rundt 20 minusgrader. Tilstanden til de to personene som var om bord på flyet, er ikke kjent.

Kapteinen hadde vært ansatt i selskapet siden 2011, og hadde 2050 timers erfaring med den aktuelle flytypen. Styrmannen hadde 900 flytimer fra typen. Totalt hadde begge over 3000 flytimer, opplyser flyselskapet.

FALT: Data fra Flightradar24, som overvåker flytrafikken, viser at flyet falt veldig raskt. På ett minutt falt flyet fra 33.000 fot til 11.725 fot, en distanse på nesten 6,5 kilometer.
FALT: Data fra Flightradar24, som overvåker flytrafikken, viser at flyet falt veldig raskt. På ett minutt falt flyet fra 33.000 fot til 11.725 fot, en distanse på nesten 6,5 kilometer. Vis mer