FAST I ISEN: Fram til «SS Baychimo» ble sittende fast i isen i 1931, var skipet endel av en av de tøffeste handelsrutene i verden på den tida. Foto: CITY OF VANCOUVER
FAST I ISEN: Fram til «SS Baychimo» ble sittende fast i isen i 1931, var skipet endel av en av de tøffeste handelsrutene i verden på den tida. Foto: CITY OF VANCOUVERVis mer

I 38 år seilte det svenske spøkelses­skipet rundt på åpent hav. Så ble det borte

Hvor endte «SS Baychimo» sine dager?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Har du allerede abonnement?   Logg inn

For nordmenn er det maritime livet i Sverige nært knyttet opp til mer eller mindre ubekreftede meldinger om fremmede ubåter på tur i svensk farvann. Lenge før de første ubåt-meldingene dukket opp, ble imidlertid det svenskbygde lasteskipet «SS Baychimo» en nesten mytisk størrelse.

Og i motsetning til ubåtene finnes det helt konkrete observasjoner av det som etter hvert ble et slags spøkelsesskip.

Krigsskadeerstatning

Bygd ved et verft i Gøteborg, og med det opprinnelige navnet «Ångermanelfven», ble det drøyt 70 meter lange skipet sjøsatt i 1914. Det tyske verftet Baltische Reederei var oppdragsgiver, og i en kort periode seilte skipet med handelsvarer mellom Sverige og Tyskland, før utbruddet av første verdenskrig satte en stopper for virksomheten.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn