Oslo - den delte byen

- I 9. klasse kan du ta dårlige valg. Guttekvelden hindrer folk i å gjøre det

I snart ett år har fem Romsås-lærere brukt fritida si på å arrangere gutteklubb for 9.-klassinger. For å unngå at de unge faller ut.

GUTTEKVELD: Helt siden i fjor vår har fem lærere på Bjøråsen skole på Romsås arrangert guttekvelder for niendeklasse-trinnet. Målet er å «snu en ukultur og bygge en kultur for fellesskap, samhold og læring», ifølge lærer Soufian Hamoud, en av initiativtagerne, som selv er født og oppvokst i drabantbyen i skogåsen.
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
GUTTEKVELD: Helt siden i fjor vår har fem lærere på Bjøråsen skole på Romsås arrangert guttekvelder for niendeklasse-trinnet. Målet er å «snu en ukultur og bygge en kultur for fellesskap, samhold og læring», ifølge lærer Soufian Hamoud, en av initiativtagerne, som selv er født og oppvokst i drabantbyen i skogåsen. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ROMSÅS (Dagbladet). Klokka er like over 17, onsdag ettermiddag. På skolekjøkkenet på Bjøråsen skole (5. - 10. klasse) er det hektisk aktivitet. Et tjuetall 9.-klassegutter steiker vafler, rører ut brownie-deig og gjør klar saft, popcorn og frukt. De arrangerer filmkveld for 5. til 7.-klassene på skolen.

- I stedet for å gå ute på Romsås å gjøre ingenting, er det fint å være her. Vi snakker og blir bedre kjent med de andre på skolen, sier Arman Mehmood (14).

Snu ukultur

Guttekveldene for 9.-klassinger på Bjøråsen skole arrangeres annenhver onsdag, med fem lærere som frivillige voksenkontakter, uten ekstra lønn. Ideen kom da lærerne diskuterte den tidvis utfordrende skolehverdagen i fjor vår.

- Kveldene er et tiltak som kan være med å snu en ukultur som utviklet seg, og er et ønske om å bygge en kultur for fellesskap, samhold og læring, sier Soufian Hamoud, klassekontakt og én av intitiativtagerne.

Både i Finland og USA brukes skolen mye mer som arena for elevene, også etter skoleslutt. Nå anbefaler forskere at det samme gjøres i Norge.

- Dette gjøres i Finland og USA og forskning tyder på at mer organisert fritid, med tettere oppfølgning av voksne på skole er bra, sier forskeren Bengt Andersen, som står bak en rekke rapporter om bydeler i Oslo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer