- I åpen konflikt med seg selv

Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre mener Granavolden-plattformen har mistet troverdighet.

GRANAVOLDEN: Statsminister Erna Solberg, finansminister Siv Jensen, kulturminister Trine Skei Grande og barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad fra forhandlingene om Granavolden-plattformen. Nå krever Frp omkamp på en rekke punkter - fem måneder senere. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
GRANAVOLDEN: Statsminister Erna Solberg, finansminister Siv Jensen, kulturminister Trine Skei Grande og barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad fra forhandlingene om Granavolden-plattformen. Nå krever Frp omkamp på en rekke punkter - fem måneder senere. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Fremskrittspartiet holdt et fire timers krisemøte i landsstyret. Resultatet ble seks nye krav på bompenger, som skal stagge velgerflukten til protestpartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) og gjenreise partiets tillit i det betente spørsmålet.

Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre fulgte pressekonferansen og reaksjonene i etterkant med forundring.

- Vi har en regjering i åpen konflikt med seg selv. Etter fire timers møte fremmer Frp krav, og før blekket er tørt svarer regjeringspartner Venstre nei til alt. Det sier egentlig sitt, sier Støre til Dagbladet.

- Svekker troverdigheten

Det siste Siv Jensen sa til pressen på vei ut døren var «Nå skal vi forhandle!» - det bare fem måneder etter at regjeringspartiene var enige om Granavolden-plattformen.

- Dette er en del av forhandlingsspillet internt i Erna Solbergs regjering. Det vitner om en regjering som trekker i ulike retninger er. Noen få måneder etter at regjeringsplattformen ble forhandlet fram og godkjent av alle partier, gjenåpnes den. Det svekker troverdigheten til plattformen.

Raymond Johansen, byrådsleder i Oslo for Arbeiderpartiet, reagerer sterkt på at Frp vil forhandle om nullvekstmålet, som betyr at de vil åpne opp for vekst i biltrafikken i byene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer