I år vil 20 00O BILKJØPERE føle seg lurt

HOLMESTRAND (Dagbladet): I år vil nærmere 20 000 bruktbilkjøpere bli misfornøyde med bruktbilkjøpet sitt og klage til Forbrukerrådet. Tar du ikke forholdsregler, kan du bli en av dem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Klagesaker på bil er vår største enkeltpost blant klagesakene. Feil kjørelengde, og biler som har vært kollisjonsskadd, er gjengangere blant klagene, opplyser førstekonsulent Ole-Hermann Kulsrud i Forbrukerrådet.

Test bilen

Både Forbrukerrådet (FR) og Norges Automobilforbund (NAF) råder deg til å teste bilen på en teststasjon eller et uhildet verksted før du kjøper bruktbil. Rådet gjelder uavhengig av om du kjøper bilen privat eller i bransjeforretning.

Det vil koste deg noen hundrelapper, men kan spare deg for en formue.

Et klassisk klagetilfelle er kunder som har såkalt 50/50-garanti, hvor kunden skal betale halvparten av utgiftene ved reparasjon.

- Alle garantier som gis er et ekstratilbud som bilforretningen bestemmer betingelsene for. Uansett hva garantien sier, kan den ikke fraskrive selger ansvaret iht. kjøpsloven, sier NAF-advokat André Fimreite.

Stå på

Ifølge Kulsrud vil selger ofte vri alle klagesaker over på garantien. Betaler du halvparten av utgiftene, betaler du i virkeligheten reparasjonens selvkost slik at firmaet ikke taper en øre, mener Kulsrud.

- Hvis mangelen var til stede da du kjøpte bilen, skal bilen repareres kostnadsfritt etter kjøpsloven - ikke etter garantien du fikk ekstra, sier Kulsrud.

Unntak gjelder mangler som selger har gjort deg oppmerksom på før du kjøpte bilen. Har du derimot kjøpt bilen «som forevist» og girkassa går i stå på vei hjem fra butikken, har du likevel rettigheter etter kjøpsloven.

- Jeg tror både kjøpere og bilselgere kjenner kjøpsloven altfor dårlig. Reklamasjonsreparasjoner skal også utføres uten unødvendig venting. Du skal ikke finne deg i å måtte vente i ukevis fordi verkstedet skal finne ledig tid, understreker André Fimreite.