I dag anbefales det å jogge minst 75 minutter i uka. Ny studie viser at du bør trene seks ganger så mye

Dersom man skal redusere risiko for sykdom i høyest mulig grad.

BØR JOGGE 7,5 TIME I UKA: Dersom man vesentlig skal redusere risikoen for sykdom, bør man være i aktivitet langt mer enn minimumsanbefalingene, viser ny studie. Illustrasjonsfoto: Maridav / Shutterstock / NTB scanpix
BØR JOGGE 7,5 TIME I UKA: Dersom man vesentlig skal redusere risikoen for sykdom, bør man være i aktivitet langt mer enn minimumsanbefalingene, viser ny studie. Illustrasjonsfoto: Maridav / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): En internasjonal forskergruppe har i en ny studie kommet fram til at man må trene seks ganger så mye som minimumsanbefalingene tilsier, dersom man skal redusere risikoen for sykdommer vesentlig.

Forskergruppa har gjennomgått 174 kontrollstudier som omhandler fysisk aktivitet og sykdom, og ut fra det sammenstilt en metaanalyse.Studien er publisert på sidene til British Medical Journal (BMJ) og konkluderer med at man må være i fysisk aktivitet i 3000-4000 MET-minutter i uka for vesentlig å redusere risikoen for blant annet brystkreft, tykktarmskreft, diabetes, koronar hjertesykdom og hjerneslag.

- Jo mer du trener, jo bedre

MET, metabolsk ekvivalent, er forholdet mellom energiforbruket under hvile og under fysisk aktivitet.

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler minimum 600 MET-minutter i uka, noe som tilsvarer 150 minutter med rask gange eller 75 minutter med jogging, altså trening av høy intensitet.

I Norge opererer Helsedirektoratet med de samme minimumsanbefalingene.- Selv om vi opererer med minimumsanbefalinger, sier vi egentlig det samme som studien konkluderer med: Dersom man øker dosen fysisk aktivitet, får man en bedre helseeffekt. Jo mer du trener, jo bedre er det, sier Jakob Linhave, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer