I dag kåres årets gründer

Etter å ha mottatt 285 forretningsidéer, kårer konkurransen Venture Cup årets gründer i ettermiddag. Tre av 15 finalister vinner til sammen 350 000 kroner i startkapital.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Venture Cup består av fire hovedelementer:

  • Utdanning: Det har vært gjennomført praktisk orienterte forelesninger i hver av de tre fasene. Der det er lagt vekt på de viktige faktorene ved å etablere egen virksomhet. I tillegg har Venture Cup gitt ut en håndbok skreddersydd for dette formålet.
  • Veiledning: Et nettverk av veiledere er tilknyttet Venture Cup. De veileder deltakerne i prosessen dersom det er ønskelig. Veiledernettverket vil kunne gi råd om spesifikke problemstillinger knyttet til eksempelvis patenter, skatt, regnskap o.l.
  • Inspirasjon: Det arrangeres møter i hver fase av konkurranse, der erfarne gründere presenterer relevante tema.
  • Konkurranse: Det fjerde elementet er konkurransen, der beste bidrag får premier, heder og omtale.

Venture Cup er en årlig konkurranse, som i år avholdes for første gang i Norge. Konkurransen oppsto i 1996 som et samarbeid mellom McKinsey & Company og flere universiteter og høyskoler i blant annet Berlin, München, Zürich, Amsterdam, Göteborg og Stockholm.

Målet med konkurransen er nyskapning, ifølge informasjonsansvarlig Torunn Leine Aunestad. I Berlin og München kan konkurransen vise til mer enn 35 nye selskaper, hvorav de fleste fikk finansieringshjelp av deltakende investorer.

I Gøteborg i 1998 deltok 200 forretningsideer, noe som har ført til 13 nye selskaper med omkring 90 nye arbeidsplasser og en anslått markedsverdi på mellom 350 og 500 millioner norske kroner.

Mottok 285 forslag

- Konkurransen bygges opp rundt forelesninger, sier Leine Aunestad til Dagbladet.no.

- Vi begynte i februar i år med forelesninger i Oslo, Bergen og Trondheim. Forelesningene er fulgt opp av en bok som tar for seg hele prosessen fra ide, via patent og til ferdig bedrift. Deltakerne har også fått mye god veiledning fra dyktige folk underveis, sier hun.

Totalt 1800 personer har vist sin interesse for konkurransen i Norge. Konkurransen mottok 285 ideer til første runde. Her var det eneste kriteriet å presentere en forretningeide. 87 av de 285 forslagene gikk videre til andre runde. I tredje runde skulle deltakerne ha alt klart til å starte en bedrift. 40 forslag var med på å kjempe om de 15 finaleplassene. I ettermiddag får de tre beste forslagene henholdsvis 200 000, 100 000 og 50 000 kroner i startkapital.

Noen av deltakerne er studenter eller forskere tilhørende et av landets universiteter. Andre er med som private bidragsytere.

- Nivået blant forslagene som har gått videre i konkurransen er høyt, sier Leine Aunestad.

Deltakerne som har kommet så langt som til dagens finale, har allerede fått med seg to premiesjekker. Pengepremiene finansieres av konkurransens sponsorer, og er ment som startkapital for de vinnende bedriftene. Men det stilles ikke krav ved bruk av pengene.

- Det er ikke noe krav at forretningsplanene skal gjennomføres. Men det ligger i hele opplegget at det forventes at pengene brukes fornuftig, sier informasjonslederen til Dagbladet.no.

Finalistene som gikk videre fra fase to er:

OptiNose: OptiNose utvikler, lisensierer og selger nye brukervennlige innretninger til det voksende markedet for medisinering og dusjing av nesen. Sammenlignet med konvensjonelle innretninger, tillater den nye patentsøkte teknologien en sikrere, mer behagelig, nøyaktig og effektiv nasal administrering av medikamenter, vaksiner og andre substanser med lokal eller systemisk terapautisk virkning. Per Gisle Djupesland, Helena Kyttari Djupesland, Trond Holand (UiO/privat).

Plaquekiller: Plaquekiller er et tannrengjøringsapparat som vil kunne revolusjonere tannhygienen hos brukere. Produktet er enkelt i bruk og krever ingen installasjon. Produktet er basert på endret sammensetning og anvendelse av kjent teknologi. Innovasjonen ligger i økt kundenytte for brukere av Plaquekiller. Jon Nordmo og Per Høiby (UiO/privat).

Lonely Dog: Forretningsidéen omfatter utvikling og salg av programvare for overvåking av hunder (for bjeffing), varsling til eier, samt beroligende tiltak (lydpåvirkning). Produktet vil løse problemet med separasjonsangst hos hunder og baserer seg på standard hjemme-PC med lydkort og mikrofon (evt. også webcamera). Per Anders Johnsen, Merete Næsse og Ellen Christensen (UiO).

Seaba: Flytende redningsutstyr for barn til bruk i, på, og ved sjøen. Hilde Elisabeth Tallaksen (privat).

Transistix: Utvikling og salg/hosting av teknologi for å optimalisere transport-logistikk. Egbert van der Schootbrugge, Lars Brusletto Sveen, Thor Kleppen Sættem, Mats Bergstrøm (privat).

I tillegg er Oxseavision: Produksjon av fisk på en mer effektiv måte ved å utvikle og installere ny teknologi, og Malaik 3D: En grafisk 3D- akselerator med ekstrem minnebåndbredde og klokkefrekvens, plukket ut som deltakere i finalen.