KOMMET FOR Å BLI: Nesten tre millioner nordmenn har egen profil på nettstedet Facebook. Flere norske bedrifter har også kastet seg på Facebook-bølgen, men enkelte famler i blinde for å finne riktig måte å kommunisere på, ifølge førstelekter på BI, Cecilie Staude. Dette bildet er fra bedriftsorientering om hva Facebook gjør med Norge fra Oslo i 2010. FOTO: AGNETE BRUN/DAGBLADET
KOMMET FOR Å BLI: Nesten tre millioner nordmenn har egen profil på nettstedet Facebook. Flere norske bedrifter har også kastet seg på Facebook-bølgen, men enkelte famler i blinde for å finne riktig måte å kommunisere på, ifølge førstelekter på BI, Cecilie Staude. Dette bildet er fra bedriftsorientering om hva Facebook gjør med Norge fra Oslo i 2010. FOTO: AGNETE BRUN/DAGBLADETVis mer

I dag tvinges norske bedrifter til å ha tidslinje på Facebook

Men over halvparten er skeptiske. - Fremstår naken om du ikke har det, mener ekspert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Alle norske bedrifter som er registrert på nettstedet Facebook tvinges i dag over på den såkalte tidslinjen. Dette innebærer at man må redigere profilen sin og laste opp nye bilder på toppen av Facebook-siden for at den skal se brukbar ut.

- Hvis du ikke redigerer profilen, fremstår du som naken, sier Magnus Brøyn, byråleder i Coxit Public Relations.

Automatisk omlegging Den automatiske omleggingen til tidslinje vil Facebook gjennomføre i løpet av fredag ettermiddag/kveld.

Coxit Public Relations har gjennomført en landsdekkende undersøkelse blant små og mellomstore bedrifter knyttet til interesse for Facebooks tidslinje, eller Timeline. Over 55 prosent av de spurte bedriftene opplyser at de ikke har tro på at den nye tidslinjen vil fungere for deres virksomhet, viser undersøkelsen.

- Det er litt overraskende at det er så stor skepsis knyttet til dette. Tidslinjen representerer spennende muligheter for bedrifter ettersom den åpner muligheten for å fortelle bedriftens historie på en helt annen måte enn det har vært mulig til nå, sier Brøyn.

- Dårlig timing Likevel forstår han til en viss grad bedriftenes skepsis.

- Det er dårlig timing av Facebook å velge fredagen før påske til å tvinge bedrifter til å endre sin Facebook-profil. Jeg forstår at dette skaper motvilje, sier Brøyn.

Selv endret han ikke sin private Facebook-profil til timeline før Facebook automatisk gjorde dette for ham.

- Viktig for markedsføring Førstelektor Cecilie Staude fra Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, understreker at sosiale medier som Facebook er viktig for markedsføring av bedrifter, og at det vil bli enda viktigere i tiden som kommer.

- Vi er nesten tre millioner nordmenn med profil på Facebook. Politikere, organisasjoner og bedrifter må i større grad ta utgangspunkt i de arenaene der folk her. Derfor er det viktig å være tilstede på Facebook, sier Staude.

Hun understreker at det er innholdet på de sosiale medier som avgjør effekten.

- Mange er fortsatt i en utprøvingsfase og famler litt i blinde i forhold til sosiale medier. Man må ha en strategisk forankring i bånn og produsere innhold som folk opplever interessant. Dessuten er det viktig å ha en dialog med brukere og ikke drive monologer, sier Staude.

SKEPTISKE: Magnus Brøyn, byråleder i Coxit Public Relations, har undersøkt norske bedrifter og funnet ut at de er skeptiske til Facebooks tidslinje. Foto: Coxit Public Relations
SKEPTISKE: Magnus Brøyn, byråleder i Coxit Public Relations, har undersøkt norske bedrifter og funnet ut at de er skeptiske til Facebooks tidslinje. Foto: Coxit Public Relations Vis mer