MÅ STYRES:- Vi ser at el-bil-politikken er ekstremt vellykket. Den skaper konkret overgang til mer miljøvennlige framkomstmidler i Norge. Og den er også med på å utvikle et marked som gjør at disse produktene kan stå på egne bein. For meg er det nettopp det politikere skal gjøre. Dersom vi overlater alt til markedet aleine, så skjer det altfor lite. Men går vi inn og bruker virkemidler, og hjelper fram de miljøvennlige alternativene, så kan situasjonen endre seg raskt, slik det har gjort for bil, sier SV-leder Audun Lysbakken, som her tester el-sykkel sammen med nestleder Bård Vegar Solhjell. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
MÅ STYRES:- Vi ser at el-bil-politikken er ekstremt vellykket. Den skaper konkret overgang til mer miljøvennlige framkomstmidler i Norge. Og den er også med på å utvikle et marked som gjør at disse produktene kan stå på egne bein. For meg er det nettopp det politikere skal gjøre. Dersom vi overlater alt til markedet aleine, så skjer det altfor lite. Men går vi inn og bruker virkemidler, og hjelper fram de miljøvennlige alternativene, så kan situasjonen endre seg raskt, slik det har gjort for bil, sier SV-leder Audun Lysbakken, som her tester el-sykkel sammen med nestleder Bård Vegar Solhjell. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

- I de fleste norske byer er det skandaløst dårlig tilrettelagt for syklister

SV vil doble sykkelbevilgningene og gi momsfritak for el-sykkel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sosialistisk Venstreparti, med partileder Audun Lysbakken og nestleder Bård Vegar Solhjell i spissen, tråkker nå til for det de mener er en grønn og moderne bypolitikk.

I dag skal bypolitikk debatteres i Stortinget, og samtidig presenterer SV sju tiltak. Ett av dem er momsfritak på el-sykler. Det kan på sikt endre transportbildet i norske byer, mener de to.

- Det snakkes ofte ned som litt smått og ubetydelig, men overgangen fra bil til sykkel er det som til en billigst penge har størst positiv klimaeffekt. I tillegg har det enormt positiv effekt på lokal luftforurensing, noe som er et stort problem i de store norske byene, sier Solhjell.

SV på to hjul Dagbladet var med, halsende etter, da SV-toppene prøvde seg på el-sykkel i Oslo sentrum, på tvers av trikkespor nedover sykkeluvennlige Grensen, til langt bedre tilrettelagte Kirkegata med sykkelvei på begge sider av bilfeltet.

El-syklene har en liten elektrisk hjelpemotor på bagasjebrettet, som gir deg ekstra kraft for hvert pedaltråkk. Solhjell har gjort noen forsøk tidligere, mens Lysbakken debuterte.

- Det kan godt hende at jeg kommer til å skaffe meg en slik etter hvert. Det er absolutt fristende, sier SV-lederen.

Tror flere dropper bilen Momsfritak for el-sykler var også et tema på Høyres landsmøte tidligere denne måneden. Landsmøtet stemte nei etter en debatt der mijløvernminister Tine Sundtoft gikk på talerstolen og argumentere mot - blant annet fordi hun mener at ingen bytter ut bil med el-sykkel, og at det derfor ikke fører til noen bedring i miljøregnskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I SV er de uenige. De tror flere vil la bilen stå.

- Nesten alle nordmenn har sykkel. Noen vil sikkert kjøpe en el-sykkel i tillegg, men jeg tror den viktigste effekten en el-sykkel kan ha, er at en del kan velge det framfor å ta bilen til jobb, eller framfor kollektivtrafikk. Det siste er heller ikke så dumt, for det frigjør behov vi kommer til å ha i årene som kommer, sier Solhjell.

- Det kommer til å bli en veldig stor opppgave å skape økt kapasitet i kollektivtrafikken, og det at flere kan velge el-sykkel, vil gi plass til andre på bussen, for å si det enkelt. Det er også en god ting, følger Lysbakken opp.

- Skandaløs tilrettelegging Som miljøvernminister på tampen av den rødgrønne perioden, lærte Solhjell at overgang til sykkel er et av de mest effektive klimatiltakene i transportsektoren. Som statsråd satte han også ned Rådet for bærekraftig bypolitikk, som på på et åpent møte i SV-regi, om nettopp bypolitikk, vil presentere sin rapport på Stortinget i morgen.

Momsfritak på el-sykkel er et av forslagene rådet kommer med.

- At flere velger el-sykkel, kan hjelpe oss til å nå et mål som politikere har hatt i mange år, men ikke klart - nemlig å øke andelen syklister samlet sett. Og det andre er at vi har avgiftsfritak for el-bil og el-moped, men hvis motoren blir liten nok - da er det moms.
SV ønsker å ha moms-fritak i en introduksjonsperiode, men kan ikke love at det forblir moms-fritak på eksempelvis el-sykler også i framtida, sier Solhjell.

Ingen i SV tror på danske sykkeltilstander i Norge, men i SV er de klare på at økt satsing på å tilrettelegge for anskaffelse av el-sykkel, må følges av tilrettelegging for selve syklingen. Et annet av de sju punktene SV presenterer i morgen, er en belønningsordning for kommuner som satser på utbygging av gang- og sykkelstier.

- Når vi ser byplanlegging i norske byer, er det helt utrolig hvor lite oppmerksomhet det har vært rundt syklistenes kår. SV er et parti som lenge har stått for en aktiv sykkelpolitikk, både nasjonalt og lokalt. Vi trenger flere politikere som er opptatt av dette, men jo flere som velger sykkelen, jo større blir presset for en annen politikk på feltet. I de fleste norske byer er det skandaløst dårlig tilrettelagt for syklister i dag, men det begynner å komme seg fordi det er en opinion som ønsker dette. Jeg tenker at tiltak som dette, som fremmer mer sykling, også vil bidra til å sette syklistenes sak på dagsorden, sier Lysbakken.