NYSKAPENDE: I denne makedonske byen har mange av de største og mest elleville valgkampnyhetene i USA blitt til. En gjeng unge nettentreprenører har gjort stor industri på fabrikkeringen av falske nyheter og konspirasjonsteorier til Donald Trumps tilhengere i USA. Foto:  Creative Commons.
NYSKAPENDE: I denne makedonske byen har mange av de største og mest elleville valgkampnyhetene i USA blitt til. En gjeng unge nettentreprenører har gjort stor industri på fabrikkeringen av falske nyheter og konspirasjonsteorier til Donald Trumps tilhengere i USA. Foto:  Creative Commons.Vis mer

Falske Donald Trump-nyheter

I denne makedonske landsbyen tjener tenåringer stort på å spre løgner til Trumps tilhengere

Har laget hundretalls falske nyhetssider for å tjene penger på USA-valget. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Både Google og Facebook varslet i går at de vil se på tiltak for å hindre spredningen av falske nyheter på nettet.

Problemstillingen har blitt hyperaktuell på grunn av valget i USA, der spredningen av falske nyheter, konspirasjonsteorier, faktafornektelse og hatefull informasjon antas å ha hatt en reell påvirkning på valgresultatet.

Makedonsk gullgruve

Det som kan synes å være drivkraften bak flere av de falske nyhetssidene er verken den alternative høyre-bevegelsen i USA, Trump-tilhengerne selv, eller ekte konspirasjonsteoretikere.

For mange er det rett og slett blitt en svært lønnsom geskjeft å fore disse grupperingene med falske nyheter og reinspikka løgn.

I høst kunne kunne britiske The Guardian avsløre at Trump-bølgen i USA var blitt en gullgruve for kreative tenåringer i den makedonske landsbyen Veles sørøst for Skopje.

Det amerikanske nettstedet Buzzfeed har fulgt opp saken, og sporet hele 140 «amerikanske» nyhetsnettsteder til den makedonske byen.

Håver inn på hat

Disse har det siste året drevet en enorm produksjon falske Donald Trump-vennlige nyheter og sensasjonelle og hatefulle konspirasjoner mot Hillary Clinton for å nyte godt av annonseinntektene trafikken genererer.

Ved å benytte seg av Googles ukritiske AdSense-nettverk har noen av tenåringene kunnet tjene så mye som 5000 dollar i måneden på å produsere og spre falske valgkampnyheter, forteller en av dem til Buzzfeed.

Studenten, som selv er med og driver et av nettstedene, forteller at en kamerat kunne tjene så mye som 3000 dollar på en dag hvis han traff godt med en sak som gikk viralt på sosiale medier.

En har tatt seg råd til å hyre inn 15 ansatte som produserer sensasjonelle «nyheter» om Donald Trump og Hillary Clinton for å generere annonsetrafikk. De ansatte får betalt utfra hvor mange visninger de klarer å generere på sine saker.

Trump selger best

Ifølge tenåringene er det utelukkende økonomiske årsaker til at det er Trump og den alternative høyrebølgen de melker.

Annonsørene betaler mer for visninger hos et amerikansk publikum, og etter litt prøving og feiling fant de makedonske nettentreprenørene ut at ingen klikket mer enn Trumps tilhengere.

Noen prøvde seg først med nyheter om den selverklærte sosialistiske demokraten Bernie Sanders, men det ga ikke i nærheten så stor trafikk som Donald Trump.

- Det er så mange hatere på nettet, og hele mitt publikum hater Hillary Clinton, sier en av dem til The Guardian.

Facebook som motor

Ifølge nyhetsbyrået Reuters er det selve finansieringen Google og Facebook nå ser på. Google vurderer å hindre denne type nettsteder adgang til sitt AdSense-nettverk, mens Facebook vil eksplisitt inkludere falske nyheter i sitt forbud not misvisende og falskt innhold.

SLOVENSK FØRSTEDAME: Slovensk-amerikanske Melania Trump blir USAs neste førstedame. CNN møtte Trumps venner og naboer fra hjemtraktene hennes i Slovenia. Også her har hennes ektemann vakt oppsikt. Video: CNN Vis mer

De makedonske løgnprodusentene sier Facebook har vært nøkkelen til deres suksess. For å tjene penger, har spredning gjennom Facebook vært helt avgjørende.

Buzzfeed viser i sin sak til en av de falske sakene, som på en uke fikk over 480 000 delinger og interaksjoner på Facebook. Det er nesten tre ganger så stor Facebook-spredning som New York Times fikk på en måned for sin ekte og eksklusive sak om at Trump hadde brukt et smutthull for å unngå skatt i nesten 20 år.

Nå som valget er over er de forberedt på at interessen - og dermed trafikken - vil dabbe av. Mange er allerede i gang med å melke den neste store bølgen - fabrikkerte nyheter og konspirasjoner rundt helse- og legemiddelindustrien.

Også dette går som varmt hvetebrød i det lukrative amerikanske markedet, spår tenåringene i Veles.