- I framtida vil alle få tilbud om å bytte navn når de blir myndige

Spår Google-sjef Eric Schmidt.

SPÅR: Google-sjef Eric Schmidt spår om framtida og drømmer om nye tjenester til forbrukerne. Foto: AP
SPÅR: Google-sjef Eric Schmidt spår om framtida og drømmer om nye tjenester til forbrukerne. Foto: APVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Google-sjef Eric Schmidt sier i et større intervju i The Wall Street Journal at man i framtida kan komme i en situasjon der unge mennesker automatisk vil få tilbud om å skifte navn når de blir myndige.

Dette på grunn av alle elektroniske spor man legger igjen som ungdom, på for eksempel nettsamfunnet Facebook, som kan forfølge en i voksen alder.

- Jeg tror ikke samfunnet forstår hva som skjer når alt er tilgjengelig, mulig å vite og lagret av alle - hele tiden, sier Schmidt i intervjuet.

- Unødvendig med kontroll Som styreformann i Google er Schmidt en av verdens mektigste næringslivsledere, samtidig er nettopp det å vite alt om deg Googles forretningsidé. Ved å ha lagret all eposten din, alle søk du har gjort og hvilke nettsider du besøker, er de i stand til å plassere reklame som passer akkurat deg rundt omkring på nettet.

Google selv anklages for å lagre altfor mye informasjon om verdens nettbrukere, Schmidt avviser kritikken.

- Vi vil gjøre det Microsoft ikke klarte, sørge for at hver eneste utvikling er bra for forbrukerne og rettferdig for konkurrentene, sier Schmidt, som samtidig nekter for at økt kontroll med Googles bruk av personlig informasjon er nødvendig.

- Det er unødvendig med mer kontroll, siden Google har alle insentiver i verden for å behandle brukerne med respekt. Hvis noen finner ut at Google bruker personlig informasjon på en «creepy» måte, vil de slutte å bruke Google umiddelbart, hevder Schmidt.

- Strengere krav til Google Advokat Jon Wessel-Aas jobber med ytringsfrihet, personvern og medierett i NRK. Han minner om at vi allerede i dag er i en situasjon der enkelte endrer navn for å unnslippe elektroniske spor.

- Det har allerede skjedd at folk har byttet navn på grunn av uutslettelige spor på nettet. Det er ingen grunn til å tro at det blir noe mindre av det i framtida, men dette er bare en måte å viske ut fortida for amatørsøkerne. For myndigheter og mer profesjonelle søkere, vil tidligere navn være tilgjengelig - det gjør det bare vanskeligere, sier Wessel-Aas til Dagbladet.

NRK-advokaten er engasjert i personvernspørsmål, han mener kampen i framtida vil stå om man har gitt godt nok samtykke til å dele personvernopplysninger med kommersielle aktører som Google.

- Datatilsynet i Norge og Europa er opptatt av at samtykket er informert - at du vet hva du takker ja til når du inngår en avtale med et selskap som Google. Det kommer til å bli stilt strengere krav til Google og tilsvarende aktører gjør konsekvensene tydelig og forståelig for folk. Men det handler ikke bare om frivillighet på nett, samfunnet må oppdra de unge og befolkningen forøvrig til å bli mye mer bevisst rundt nettbruk, sier Wessel-Aas.

Nye «fantastiske» tjenester Google står overfor flere utfordringer i tida framover. Siden nyttår har aksjen falt med 150 dollar, mye på grunn av søkemotorenes nedgang i møte med smarttelefoner og nettbrett.

- Ikke misforstå meg, vi er fortsatt fornøyde med å være store på søketjenester, men tanken er at flere og flere søk blir gjort på vegne av deg - uten at du trenger å skrive, sier Schmidt.

Målet er at Google skal vite hva du leter etter - før du selv gjør det. Schmidt tror ikke du ønsker at Google skal svare på spørsmålene dine. De tror du ønsker at Google skal fortelle deg hva du skal gjøre.

- La oss si du går nedover en gate, på grunn av all informasjonen Google har lagret om deg, vet de omtrent hvem du er, hva som interesserer deg og hvem vennene dine er. Google vet også nøyaktig hvor du befinner deg.

- Hvis du går forbi en butikk som selger postere av veddeløpshester, og du er interessert i det, vil du få beskjed. Hvis du har lest om en 1800-tallsmorder i det siste og mordet fant sted i nærheten, vil du også få beskjed om det, forklarer Schmidt, som har klokkertro på at framtida ligger i målrettet reklame, at du blir møtt av reklame for det som allerede interesserer deg.

- Bli mer bevisst Denne utviklingen er allerede godt i gang, aktørene er nå iferd med å finne ut hvordan de kan tjene penger på å levere denne type informasjon.

- I utgangspunktet er all denne utviklingen fantastisk og kjempedemokratiserende. Dette er en positiv utvikling, man får tjenester som gjør livet mer effektivt, dette er ikke et onde, sier Wessel-Aas.

- Men folk må bli mer bevisste, jeg tror ikke vanlige folk veit hvor mye informasjon Google sitter på, det må hele tiden ligge reell frivillighet til grunn for disse tjenestene.

Google-sjef Schmidt spår altså en framtid der du vil få tilbud om å skifte navn når du blir myndig. NRK-advokat Wessel-Aas har sin egen spådom.

- En spådom jeg tror kanskje blir virkelighet, er at det vil fremmes krav om at man kan slette opplysninger om seg selv. Jeg ser at dette kan bli ekstremt vanskelig i praksis, men jeg tror det blir bygget inn noen sånne mekanismer. Sånn som det er i dag, er det opp til Google å avgjøre om de synes det er rimelig eller ikke å slette opplysninger som de har lagret, sier Wessel-Aas.

- KREVER SAMTYKKE: Advokat Jon Wessel-Aas mener Google i framtida vil møte strengere krav til samtykke ved bruk av personopplysninger. Her fra en debatt om Datalagringsdirektivet. Foto: Scanpix
- KREVER SAMTYKKE: Advokat Jon Wessel-Aas mener Google i framtida vil møte strengere krav til samtykke ved bruk av personopplysninger. Her fra en debatt om Datalagringsdirektivet. Foto: Scanpix Vis mer