I går var Pål Erik rørt. Da var skipet fylt med 1017 migranter

Desperate mennesker på vei over Middelhavet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KYSTEN UTENFOR LIBYA (Dagbladet): Klokka 06.30 i morges ringer telefonen på det norske skipet «Siem Pilot»: Dra mot Libya. Været er bra, bølgene lave og mange overfylte gummibåter er sendt ut fra den libyske ruinbyen Sabratha i løpet av natta. Desperate mennesker ringer og trygler om hjelp.

- Gummibåtene er fulle av mennesker og er ikke laget for å gå over Middelhavet. De vil synke om ingen kommer og redder dem, sier Pål Erik Teigen, styrkesjef på den norske redningsbåten «Siem Pilot».

- En lang dag Norges redningsbåt i Middelhavet endrer kurs sørover, i retning Libya.

-Vi vet om ti redningsaksjoner, kanskje flere, og må være forberedt på alt: Både ta imot migranter fra andre båter, og å ta inn sjøl. Sørg for å få i dere mye mat og slapp av. Det kan bli en veldig lang dag, sier Pål Erik Teigen, styrkesjef på den norske båten, til mannskapet sitt.

De er politifolk, militære fra Kystvakta og sivilt mannskap. Alle går konsentrert, men muntre rundt på båten, som er en av de største i den store Triton-operasjonen som nå pågår i Middelhavet. En person forsegler dørene. En annen gjør klar dekket, som kanskje kan bli fullt denne dagen. Andre finner fram matrasjoner, vann og tepper.

- Ekstremt kyniske smuglere Alt skal være klart for å ta imot et ukjent antall mennesker som har satt seg i overfylte og livsfarlige gummibåter i et håp om å komme seg til Europa. Vel vitende om at de kan dø på veien.

- Menneskesmuglerne er ekstremt kyniske. De sender folk avgårde i gummibåtene som er laget på billigste og simpleste vis, og som aldri kan nå Europa. Det handler om å få reddet dem så fort som mulig, før båtene faktisk går under, forklarer Teigen.

Mens den norske båten seiler mot Libyas kyst, trår et italiensk oljeforsyningsskip til. I løpet av et par timer får de reddet opp det som inntil videre er et ukjent antall migranter fra åtte gummibåter.

- Vi skal ta med oss migrantene fra det italienske skipet. Er det plass til flere, kan vi kanskje også redde noen gummibåter til. Det er veldig mange som er sendt fra Libya i natt, sier Teigen.

Lenge uten mat og drikke «Siem Pilot» når det italienske oljeforsyningsskipet for å hente over de mange flyktningene. To mindre kystvakt-båter settes på vannet, for å hente migrantene. Inne på «Siem Pilot»-dekket er alle klare: Politimennene som skal undersøke om migrantene har våpen eller farlige gjenstander. De som skal registrere alle som kommer om bord, legeteam, mat-, drikke- og teppe-ut-delere — samt politimenn som skal plassere et ukjent antall mennesker på dekk. De vet ennå ikke antallet, bare at det blir mange, og at folk må sitte tett.

Kvinnene kommer først ombord, sammen med flere små barn, som den lille jenta i eggehvit kjole. Mora er tydelig sliten. Nærmest sjangler innover dekket. Så kommer en gravid kvinne. Enda en — og flere yngre jenter med engstelige blikk. De fleste har rødsprengte øyne, sier de har vondt i hodet og mange steder på kroppen.

- Jeg har ikke spist eller drukket på mange dager, sier en.

- Ikke jeg heller. Libya var grusomt. Tusen takk, sier neste etter å ha fått utlevert mat, vannflaske og et teppe.

- Ydmyk til livet Kvinnene forteller at de har gått mange dager uten mat og vann, og er tydelig slitne. Men de takker fint for mat, vann og tepper og setter seg lydig slik de får beskjed om. Siden det forventes et sted rundt 800-900 personer, må alle sitte tett i tett.

- Man blir veldig ydmyk til livet når man står på dekk under en sånn operasjon, sier styrkesjef Teigen.

Klarer ikke å få rost folka sine nok Over en halv dag er gått siden de første migrantene kom ombord på båten. Det tar tid å sjekke, registrere, gi ut mat og plassere hundrevis av mennesker på et skipsdekk.
 
Køen inn i båten synes ikke å ta slutt. 600. 700. 800... Personene er fra Nigeria, Mali, Kamerun, Elfenbenskysten, Somalia, Liberia, Burkina Faso, Guinea, Gambia, Senegal, Libya, Bangladesh, Guinea-Bissau, Sudan, Ghana, Benin, Chad, Sierra-Leone, Kapp Verde, Togo og Kongo... 900.

- Det er helt utrolig. Samarbeidet mellom folkene her er enormt. Jeg er utrolig stolt over hvor bra dette går, sier Teigen.

1000. 1001. Ved 1017 er alle personene som ble sendt ut i åtte vaklevorne gummibåter ut fra den libyske byen Sabratha trygt på plass i den norske båten. Som igjen betyr at «Siem Pilot» satte ny flyktningrekord om bord på båten med 1017 personer — og at den norske båten reddet rundt en tredjedel av migrantene som ble sendt ut fra Libya i går.

«Siem Pilot» er nå på vei mot Italia for med de 1017 personene. Der vil det avgjøres om de kan søke asyl - eller om de blir sendt tilbake til hjemlandene.

I TRYGGHET: Disse to jentene kom først livredde og utslitte ombord på «Siem Pilot», men etter litt mat, vann og varme tepper, kom smilene raskt på plass. Foto: Hans Arne Vedlog  / Dagbladet
I TRYGGHET: Disse to jentene kom først livredde og utslitte ombord på «Siem Pilot», men etter litt mat, vann og varme tepper, kom smilene raskt på plass. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
YDMYK TIL LIVET: Styrkesjef Pål Erik Teigen (49) på «Siem Pilot» var rørt i går kveld, da båten hans var fylt med 1017 migranter, som er ny rekord. — Man blir veldig ydmyk til livet når man står på dekk etter en sånn operasjon, sier han. Alle foto:  Hans Arne Vedlog / Dagbladet
YDMYK TIL LIVET: Styrkesjef Pål Erik Teigen (49) på «Siem Pilot» var rørt i går kveld, da båten hans var fylt med 1017 migranter, som er ny rekord. — Man blir veldig ydmyk til livet når man står på dekk etter en sånn operasjon, sier han. Alle foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
REDDET: Et lite barn blir tatt ut fra det italienske forsyningsskipet og over i småbåt, før turen gikk til «Siem Pilot» i går. Redningsaksjonen pågikk i sju timer i går. Foto: Hans Arne Vedlog  / Dagbladet
REDDET: Et lite barn blir tatt ut fra det italienske forsyningsskipet og over i småbåt, før turen gikk til «Siem Pilot» i går. Redningsaksjonen pågikk i sju timer i går. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
VIDERE TIL ITALIA: Siem Pilot fikk overført drøyt 1000 migranter fra et italiensk supplyskip i dag. De skal videre til en italiensk havn. Foto: Hans Arne Vedlog  / Dagbladet   .
VIDERE TIL ITALIA: Siem Pilot fikk overført drøyt 1000 migranter fra et italiensk supplyskip i dag. De skal videre til en italiensk havn. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet . Vis mer