Redningspilotens første intervju:

- I grenseland av hva man kan håndtere som pilot

Mens helikoptrene fløy i skytteltrafikk mellom cruiseskipet «Viking Sky» og Fræna med evakuerte passasjerer, kjempet pilotene mot naturkreftene.

Vis mer

- Værforholdene, omfanget og varigheten gjorde oppdraget svært krevende. Det er utfordringer helt på kanten av hva redningshelikoptrene kan takle, sier Fredrik Jomaas i 330-skvadronen.

I 19 timer i strekk og i full storm bidro redningshelikoptrene til å evakuere 460 passasjerer fra «Viking Sky». Jomaas beskriver situasjonen som svært krevende.

- En hendelse av dette omfanget er ikke hverdags for helikoptermannskap, sier Jomaas.

DRAMATISK: Her er pilotens egne bilder fra den dramatiske redningsaksjonen fra «Viking Sky». Video: Hovedredningssentralen Sør-Norge Vis mer

Mørkets utfordringer

Det var i 14-tida lørdag at cruiseskipet sendte ut Mayday-melding. Da var motorkraften borte og skipet drev inn mot land i Hustadvika utenfor Fræna langs Møre-kysten. De påfølgende 19 timene ble av det dramatiske slaget for redningsmannskapene, deriblant helikopterpilotene.

Avdelingsleder for 330 Skvadronen på Ørland, Asbjørn Singstad, utdyper hvor krevende oppdraget har vært for pilotene. Han var selv med og fløy som en av pilotene fra Ørlandet, og ankom havaristedet omkring klokka 22. Da hadde mørket lagt seg som et teppe rundt cruiseskipet.

PILOT: Asbjørn Singstad deltok i redningsaksjonen. Foto: Adelén Wilhelmsen / Forsvaret
PILOT: Asbjørn Singstad deltok i redningsaksjonen. Foto: Adelén Wilhelmsen / Forsvaret Vis mer

- Man nærmer seg grenseland for hva som er mulig å håndtere som pilot, særlig når det kommer til bevegelse i mørket. Det er ingen horisont å navigere ut ifra på grunn av manglende lys, forteller Singstad til Dagbladet.

De farlige bevegelsene

Helikoptrene sto nærmest i kø for å bidra til evakueringen. Men med mye bevegelse og høye bølger tok redningsaksjonen lang tid. Singstad sier at helikoptrene brukte opptil 30 minutter på å løfte 15-20 passasjerer fra cruiseskipet.

- Båten gikk opp og ned samtidig som den roterte, noe som gjorde det utfordrende å hente folk fra dekket. Dersom skipet går opp når vi setter inn vår redningsmann, setter det vedkommende i fare. Men det kan også bli farlig dersom skipet går ned når vi skal løfte folk fra dekket og de plutselig rives opp i lufta, sier Singstad.

Det blåste full storm utenfor Fræna lørdag kveld. Det var imidlertid ikke det som satte pilotene mest på prøve.

- Helikopteret flyr ofte bedre i stabil vind kontra stille luft, så lenge vinden kommer imot. Vindkast kan gjøre det mer utfordrende, men i natt var det først og fremst bølgene og skipets bevegelse som gjorde oppdraget vanskelig. I tillegg er omfanget av oppdraget svært stort. Vi har vært ute i natt og storm tidligere, men da er det kanskje seks til ti personer som skal evakueres, ikke nesten 1400, sier Singstad.

HYLLER PILOTENE: Forfatter Leo Oterhals har skrevet mange bøker om norsk kysthistorie, og mener hendelsen med «Viking Sky» kunne endt med en katastrofe. Nå hyller han helikopterpilotene. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet Vis mer

Traumatiserte passasjerer

I tillegg til helikoptermannskapene har blant annet over 100 personer fra fra Røde Kors har vært i aksjon i natt.

De har tatt imot og registreret evakuerte når de kommer til land, og gir førstehjelp og psykososial støtte til de som har behov for det.

- Flere av passasjerene som har kommet til land er forslått, har kutt eller bruddskader. Når de kommer til evakueringssenteret blir de registrert, og får de tørre klær og varme pledd. Mange er også traumatisert av det de har opplevd, og trenger å bli ivaretatt når de kommer til land, sier aksjonsleder i Røde Kors, Trond Inge Larsgård, i en pressemelding.

Gikk nesten på grunn

Skipet, som stikker seks meter ned i sjøen, var på vei inn mot grunna i Hustadvika utenfor Fræna, der det bare er fem meter dypt.

Skipet slapp ankerkjettingene og håpet var at de skulle feste seg, samtidig som mannskapet jobbet febrilsk med å få i gang igjen motorene.

Til Bergens Tidende sier losoldermann Emil Heggelund at da ankerkjettingene strammet til og skipet stoppet, var det bare 100 meter fra grunnbrottene.