I Kina skulle du vært bilselger

Der kommer 1000 nye biler på veiene hver dag. Imens frykter myndighetene for OL.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BEIJING (Dagbladet.no): Når du kommer kjørende inn til Beijing fra flyplassen er det såvidt du får øye på byen.

Så tjukt ligger smogen over Den forbudt by og de nye kjøpesenterne at myndighetene jobber på spreng med å få folk til enten å la være å bytte ut sykkelen med bil eller la bilen stå hjemme.

Motivasjonen for å la være å kjøre bil er ikke miljøhensyn, men hensynet til OL.

- Ikke alle er interessert i luftkvalitet.

- Men hvis du sier at tiltaket hjelper å realisere miljøkravet til OL, er det noe enhver innbygger i Beijing vil støtte, sier en optimistisk Li Yunwei til avisen China Daily.

- Bare å stenge

Ingen fare. Beijing kommer til å skinne når idrettsutøvere fra hele verden inntar byen. Kinesiske myndigheter har nemlig et effektivt miljøpolitikk-ess i ermet.

- De kommer bare til å stanse alle fabrikker og byggeprosjekter i noen uker før og under OL. De gjorde det samme under 50-årsjubileet. Byen har ikke hatt så ren luft på...ja, 50 år.

DEN KINESISKE DRØMMEN: For den jevne kineser er nok det å få egen bil den store drømmen. Myndighetene drømmer nok heller om at de skal fortsette å sykle, for miljøets skyld. Foto Scanpix
DEN KINESISKE DRØMMEN: For den jevne kineser er nok det å få egen bil den store drømmen. Myndighetene drømmer nok heller om at de skal fortsette å sykle, for miljøets skyld. Foto Scanpix Vis mer

Det sier Kjell Stenstadvold i Schecco Technology. Et selskap som med teknologi utviklet av Hydro og SINTEF mener de kan redusere utslippet av klimagasser i Kina med 100 millioner tonn i året, eller over det dobbelte av Norges utlipp per år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er innenfor kjølevareindustrien.

Ikke lenger ni millioner

Fremdeles er det utslipp fra den stadig voksende bilparken som er hovedproblemet. For snart vil det ikke lenger være ni millioner sykler i Beijing, slik som Katie Melua sang i fjorårshiten.

Blant hovedstadens 13 millioner innbyggere finnes det rundt 2.6 millioner biler. Men det tallet holder seg ikke lenge.

På landsbasis kommer 1000 nye biler på veiene hver dag. Når de olympiske sommerleker starter i 2008 vil det være enda en million biler i Beijings gater.

Taper 220 milliarder dollar

Tanken på å vise frem en skitten og forurenset by når verdens tv-kameraer er rettet mot OL-verten, er kanskje det som har fått myndighetene til trappe opp innsatsen for å få bukt med miljøproblemene.

I Kina skulle du vært bilselger

Både i går og i dag har den statlige avisen China Daily hatt førstesideoppslag om Kinas miljøproblemer.

I går, på verdens miljødag, viste avisen et stort bilde av en kvinne som fortvilte over at tusenvis av fisk i østlige Hangzhou hadde dødd. Årsaken var trolig giftutslipp fra en fabrikk i nærheten.

I dag offentliggjør avisen en rapport fra det statlige miljøvernministeriet som viser at Kina taper ti prosent eller 220 milliarder dollar av landets bruttonasjonalprodukt på grunn av miljøproblemene.

Det gir liten grunn til optimisme, sier en talsmann for miljøvernmyndighetene.

- På tross av myndighetenes innsats er den miljømessige situasjonen ikke blitt bedre - faktisk er den blitt verre, sier Zhu Guangyao til China Daily.

Norge tar ryddejobben

For å hjelpe til med jobben er det mange norske miljøteknologibedrifter som melder seg.

På en todagers konferanse i Beijing sitter nå en rekke aktører som kunne tenke seg å rense kinesernes vann, avløp og industri.

Idun Christie ved den norske ambassaden i Beijing innledet konferansen med å vise til artiklene fra China Daily.

- Det er sjelden vi ser så kritiske artikler, og det viser hvor alvorlig kinesiske myndigheter tar miljøproblemene, sa Christie.

- Artiklene viser først og fremst at myndighetene på toppnivå sitter med en erkjennelse av hvor alvorlig situasjonen er. Desverre er ikke denne erkjennelsen like utbredt på lokalnivå og ute i industrien, sier Stenstadvold i Schecco Technology.

Han tror derfor myndighetene bruker artiklene til å skape en holdningsendring når det gjelder å ta miljøhensyn.

«Sykle til jobben» på kinesisk

Li Yunwei trekkes frem av den statlige avisen som et skoleeksempel.

Li startet et online forum som oppfordret folk til å kjøre mindre. I dag har 200 000 bilførere inngått en avtale om å la være å sette seg bak rattet én arbeidsdag i måneden.

Men det må nok mer enn en «sykle til jobben»-aksjon skal smoglaget over Beijing lette før sommerlekene.

- OL er et viktig prestisjeprosjekt for Kina. Myndighetene kommer til å iverksette alle tiltak for å stenge alt som forurenser, sier Stenstadvold under konferansen som Dagbladet.no følger.

TRANGT: Det er 2,6 millioner biler i Beijing.
SJELDNERE SYK: Stadig færre sykler til jobben i Kina.
<B>KJELL STENSTADVOLD:</B>
<B>FØRSTESIDEN:</B> Slik så førstesiden på den statlige avisen China Daily ut på verdens miljødag i går. Bildet viser en kvinne fra Hangzhou som fortviler over at tusenvis av fisk er forgiftet.