I kjølvannet av «Full City»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det havarerte lasteskipet «Full City» utenfor Langesund i Telemark er først og fremst en miljøkatastrofe, men på den positive siden har ulykken bidratt til å skape en rekke konstruktive debatter, blant annet om oljeboring i Nord-Norge, oljefondets investeringer og sikkerheten om bord slike lasteskip. Hvert tredje utenlandske skip som kontrolleres i norske havner, har én eller flere feil, kunne Aftenposten fortelle i går.

Sjøfartsdirektoratet er naturlig nok bekymret. Slike skip er flytende tikkende bomber, som når som helst kan detonere enten utenfor kysten av Norge eller andre steder i verden. Her må det praktiseres nulltoleranse. Inspeksjoner bør også trappes opp. I dag må bare 25 prosent av alle skip som ankommer Norge inspiseres, og hovedinspeksjonen er hvert femte år. Den nåværende høykonjunkturen innen shipping må møtes med flere og hyppigere kontroller.

En av de mest oppsiktsvekkende opplysningen som har kommet i kjølvannet av «Full City»-havariet, er imidlertid den Dagbladet kunne avsløre i går: For fire år siden ba Kystverket om mer penger til oljevernberedskap – og regjeringen reagerte med å hemmeligstemple rapporten. Kystdirektør Kirsti Slotsvik bekrefter overfor avisa at Kystverket kunne håndtert miljøødeleggelsene bedre dersom de hadde blitt lyttet til i 2006. Seinest tirsdag denne uka lovet statsminister Jens Stoltenberg å bedre oljevernberedskapen langs kysten. Det skulle være unødvendig med ulykker av denne typen for at regjeringen prioriterer oljevernberedskap. Ulykker kommer til å skje igjen.

Enda mer urovekkende er det at regjeringen hemmeligstemplet rapporten. Det er ikke bare et demokratisk problem, det styrker mistanken om at regjeringen ikke har forstått alvoret og at statsministerens fagre ord må ses i lys av valgkampen. Mens Jens Stoltenberg snakker, sprer oljen seg til badestrendene fra Langesund til Grimstad, og utallige frivillige jobber med å hindre oljen i å spre seg. De jobber med bøtter og spader.