ENORMT EKSPERIMENT: Bilkøene inn mot storbyene koster det norske samfunnet 2,6 millioner kroner i minuttet, har NAF beregnet. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold, NTB scanpix.
ENORMT EKSPERIMENT: Bilkøene inn mot storbyene koster det norske samfunnet 2,6 millioner kroner i minuttet, har NAF beregnet. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold, NTB scanpix.Vis mer

I morgen er det klart for «tidenes største trafikkeksperiment»

Vil fjerne landets verste kø ved å få 600 bilister til å droppe bilen tirsdag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det ble omtalt som «norgeshistoriens største trafikkeksperiment» da Norges Automobil-Forbund (NAF) lanserte idéen de mener vil kunne fjerne køen på E18 inn til Oslo. Trikset er ifølge NAF at 600 biler må holde seg hjemme på tirsdag.

- Vi har alle sommerfugler i magen, for dette er kjempespennende. Nå er vi opptatt av at vi får med oss folk, som egentlig skal kjøre bilen sin hele veien inn til Oslo, til å parkere på Slependen, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Beregningene til NAF viser at antallet biler på E18 må reduseres med rundt 15 prosent, noe som utgjør 600 biler, dersom eksperimentet skal lykkes.

- Det er vanskelig å vite om vi klarer å fjerne nok biler til at trafikken skal kunne flyte godt, men vi har all grunn til å være optimistiske foran morgendagen. De som deltar i forsøket skal oppleve det som et positivt bidrag til et viktig eksperiment, sier Sagedal til Dagbladet.

Dyre køer Forsøket er del av NAF-kampanjen «Kampen om tiden», og tirsdagens forsøk har fått navnet «Årets beste hverdag».

Ifølge NAFs beregninger koster køene inn til storbyene det norske samfunnet 2,6 millioner kroner i minuttet. Og det er en sum som bare vil øke med årene. Målet for NAF er å få etablert gode løsninger for innfartsparkering langs hovedårene inn mot byen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er ikke godt for samfunnet, arbeidslivet eller enkeltpersoner at det brukes så mye tid i kø, sier Sagedal.

NAF samarbeider med NHO, NSB, Ruter, Telenor og IKEA om eksperimentet, som er ment å synliggjøre hvordan ulike løsninger som innfartsparkeringer, kollektivløsninger, fleksible arbeidstider skal kunne løse trafikkutfordringene. Ikea på slependen stiller et større antall parkeringsplasser til disposisjon for en midlertidig innfartsparkering.

- Kaster bort ekstremt mye tid Administrerende direktør i NAf, Stig Skjøstad, har tidligere lovet at de ved helt enkle grep skal kunne fjerne køene på E18 inn mot Oslo i rushtiden.

- Hvis 600 personer velger fleksibel arbeidstid, hjemmekontor, sykkel, kollektiv transport, samkjøring eller innfartsparkeringsplass denne dagen, vil trafikken flyte, sa han i sommer.

Målet er at tirsdagens stunt skal sette spor hos trafikanter, arbeidsgivere og myndighetene. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er allerede interessert.

- Vi kaster bort ekstremt mye tid i hverdagen på å sitte i kø. Det er en enorm tidstyv og kilde til stress i en ellers travel hverdag. Vi er derfor nødt til å iverksette avlastende tiltak nå, samtidig som vi jobber med mer langsiktige løsninger, sa Solvik-Olsen da prosjektet ble lansert tidligere i år.

- Opp til politikerne NAFs kommunikasjonssjef håper Solvik-Olsen og resten av politikerne på Stortinget følger nøye med på morgendagens prosjekt.

- I morgen skal vi bevise at vårt prosjekt kan fungere. Så blir det opp til politikerne å følge opp med handling, sier Sagedal til Dagbladet mandag kveld.

NAF vil ikke utelukke at tirsdagens forsøk vil bli fulgt opp i flere andre norske byer framover.

- Det har allerede blitt ytret et ønske om å gjøre et tilsvarende forsøk i Stavanger, avslører Sagedal.