SUSER FORBI: Asteroiden som i morgen passerer jorda med en avstand på 499 000 kilometer har fått kallenavnet Halloween-asteroiden. Foto: NASAVis mer

I morgen suser «Halloween-asteroiden» rett forbi oss

Større enn først antatt.

(Dagbladet): Mellom klokka 17 og 19 i morgen passerer en stor asteroide jorda. Det er ingen fare for at den treffer oss, forsikrer ekspertene.

Den passerer 499 000 kilometer fra oss - det vil si lenger unna enn månen.

Asteroiden beveger seg med en fart på 35 kilometer per sekund, noe som er raskere enn alle andre kjente Near-Earth Objects.

400 meter Det finnes rundt 8000 slike kjente Near-Earth Objects - såkalte NEO-er. De blir alle registrert, og avstanden til jorda rangeres blant annet i en oversikt utarbeidet av Minor Planet Center ved Den internasjonale astronomiske union (IAU)

Hadde asteroiden, som har fått det vitenskapelige navnet 2015 TB145, men blir omtalt som Halloween-asteroiden truffet jorda, ville det endt med katastrofe.

I sin første rapport fastslo NASA at asteroiden har en diameter mellom 280 og 620 meter, men de mener nå at den er større enn som så.

Ifølge NASAs forskere er asteroiden 400 meter bred. Krateret ville blitt over fire kilometer i diameter, og halvannen kilometer dypt, skriver TV 2.

Dukket plutselig opp Og selv om den passerer på god avstand, er i underkant av 500 000 kilometer noe ekspertene betegner som nært.

Det er bare uker siden ekspertene oppdaget kjempeasteroiden.

Den dukket helt plutselig opp på NASAs instrumenter den 10. oktober.

Vil treffe Knappe to uker etter dette vil jorda bli truffet av noe fra verdensrommet, mener ekspertene.

Det er antatt å være en del fra en rakett, men nøyaktig hva det er vites fortsatt ikke. Objektet, som har fått det vitenskapelige navnet WT1190F, og går under kallenavnet «WTF», vil treffe kysten av Sri Lanka den 13. november, ifølge Guardians artikkel.

Objektet går i en langstrakt bane rundt jorda, ifølge NRK, og har gjort det en stund.

- Tettheten viser at objektet ikke kan være naturlig, sier astrofysiker Jonathan McDowell, ved Harvard-Smithsonian senter for astrofysikk til Nature.

Les også: Slik trener de på å forhindre verdens undergang.