SVINDEL: For en av de som klikket på svindel-eposten kom denne advarselen opp.
SVINDEL: For en av de som klikket på svindel-eposten kom denne advarselen opp.Vis mer

- I samsvar med IKEA ber vi om minibankkoden din

Vær våken når du finner denne svindel-eposten i innboksen i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


(Dagbladet.no): Meldinger har strømmet på til Dagbladet i natt om tilsynelatende velmente henvendelser på epost fra møbelgiganten IKEA.

Men når du finner en mail i innboksen din i dag fra info@ikea.no kan du like gjerne trykke delet-knappen på direkten.

Hvis du er nysgjerrig eller går på den første finten, styr iallefall unna når linkene leder deg rett til et skjema med spørsmål om kontoopplysninger, inklusiv "Kort minibank PIN".
Hittil uidentifserte nettsvindlerne har satt i gang en storeffensiv mot norske og andre nettadresser.

- Premier fra IKEA
Hugo Nilsen (35) fra Ørsta  en av de svindelutsatte som går ut og advarer morgentrøtte maildeltakere om å grave seg ned i elektroniske hilsener med overskriften "Premier fra IKEA".

Han var på jobb på "Songa Dee"-plattformen i Nordsjøen i natt da han en mail fra info@ikea kom inn til hans jobbmail oceaneering.com.

- Jeg har jo vært innom IKEA og handlet som mange andre, og sånn i første omgang var det jo iøynefallende med overskriften "Premier fra IKEA", selv om jeg er helt sikker på at jeg ikke har lagt igjen jobbmailen min der. Jeg har aldri vært nettkunde hos IKEA, og jeg fant kjapt ut at det var noe muffens, sier Hugo Nilsen til Dagbladet.

For rett under overskriften er det et ubehjelpelig norsk, åpenbart oversatt fra et annet språk med et automatisk oversettelsesprogram, og uten æ, ø eller å.

Men neste side, der du blir bedt om å oppdatere dine kontoopplysninger og attpåtil skrive inn den tresifrede CVV-koden og  minibank-koden, er til forveksling lik en ekte IKEA-side.

Lett å pynte på
- Det skal ikke så stor datakunnskap til å for å pynte på avsenderadressen, men det er verre å avsløre den reelle avsenderen, mener Nilsen.

I dag skal IKEA prøve å få en oversikt over hvor langt svindelforsøkene er kommet.
- Vi beklager at IKEA blir misbrukt. Vi støtter oss til Forbrukerombudets råd om at aldri noen skal oppgi kredittkort eller koder på bakgrunn av en e-post, sier kommunikasjonsrådgiver Håvard Løkke på IKEA til Nettavisen.

IKEA ber om kontakt med publkum som frykter at de kan være svindlet.

VIL IKKE HA PIN-KODEN DIN: IKEA har ingen ting å gjøre med epostene som er sendt ut til en stor mengde nettbrukere, hvor de bes om å blant annet oppgi pin-kodene sine.
Foto: Erlend Aas /  Scanpix
VIL IKKE HA PIN-KODEN DIN: IKEA har ingen ting å gjøre med epostene som er sendt ut til en stor mengde nettbrukere, hvor de bes om å blant annet oppgi pin-kodene sine. Foto: Erlend Aas / Scanpix Vis mer