Den som skal vinne i politikken, må vinne
kampen om oppmerksomheten. Det handler
selvsagt også om å vinne de mange små slag på veien mot den store seieren. Men den vinnes ikke om andre dominerer scenen. Når Ap i dag starter sitt fire dager lange landsmøte er det Kjell Inge Røkke og Aker-saken som dominerer. Den stiller både Ap, regjeringen og den norske modellen – med tette bånd mellom stat, arbeid og kapital – i et dårlig lys.
Dermed ser det ut til at landsmøtet, som en
oppvisning i sosialdemokratisk kunst, er en tapt sak. Så tapt at partileder Jens Stoltenberg på en pressefrokost i går erkjente at han i en alder av 50 år har innsett at politikken er slik og at det er pressens oppgave å stille spørsmål i viktige saker. I går dreide alle spørsmål seg om denne, for Ap, så ubehagelige saken.
At dårlig reklame overskygger god er spesielt
alvorlig på et landsmøte i et valgår. For det markerer innledningen til en 150 dager lang valgkamp. Det er nå det gjelder. Det er nå velgere skal overbevises. Det er nå partiets program og mål skal vises fram.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger