Greta Thunberg

I togkrangel

Greta Thunberg og Deutsche Bahn i disputt om reise.

OVERFYLT TOG: Ifølge Greta Thunberg ble toget hennes fra Basel i Sveits tatt ut av trafikk. Dermed ble hun sittende på gulvet mellom Basel og Göttingen. Ifølge Deutsche Bahn hadde imidlertid Thunberg billett på første klasse resten av turen. Foto: Greta Thunberg
OVERFYLT TOG: Ifølge Greta Thunberg ble toget hennes fra Basel i Sveits tatt ut av trafikk. Dermed ble hun sittende på gulvet mellom Basel og Göttingen. Ifølge Deutsche Bahn hadde imidlertid Thunberg billett på første klasse resten av turen. Foto: Greta Thunberg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I en tidligere versjon av denne saken kom det ikke fram lengden på de ulike togstrekningene Greta Thunberg tok. Tittelen i denne saken har også blitt endret. Tirsdag publiserte Dagbladet også en sak hvor svenske journalister, som var med på de samme togturene, støtter Thunbergs forklaring.

Klimaaktivisten Greta Thunbergs reise har vært lang og begivenhetsrik siden hun demonstrerte foran Riksdagen i Stockholm i fjor høst.

16-åringens verdensturné i høst har nærmest snudd verden på hodet. Hun valgte å ta seilbåt mellom Europa og USA for å delta på et klimamøte i New York.

Hun skulle seinere delta på FNs klimakonferanse i Chile, men den ble flyttet til Spania på grunn av politisk uro i det søramerikanske landet.

SPRÅKFORVIRRING: Greta Thunberg har blitt anklaget for å oppfordre til vold etter at hun brukte uttrykket «politikerne må stilles til veggs», og oversatte direkte til engelsk. Video: AP. Vis mer

Turné

Dermed ble det ny seiltur mellom kontinentene. Da Greta Thunberg ankom klimakonferansen i Madrid tidligere denne uka var det som den største stjerna av dem alle.

Hun langet ut mot verdensledere som ikke har tatt klimaendringene på alvor. Samme dag som hun talte på FN-konferansen ble hun også vinner av den svært prestisjetunge prisen Årets person i Time Magazine.

Så skulle Greta Thunberg ta Donald Trumps oppfordring om å «slappe av» ganske så bokstavelig. Etter flere måneder på veien skulle Thunberg reise hjem til Sverige for å feire jul.

Også den reisen skulle gjøres så klimavennlig som mulig i form av tog, og har heller ikke gått ubemerket hen.

Lørdag kveld la Thunberg ut et bilde fra reisen på Twitter.

«Overfylte tog»

«Reiser på overfylte tog gjennom Tyskland. Og jeg er endelig på vei hjem!» skrev 16-åringen til et bilde der hun sitter på gulvet på et tog med et lass av bagasje rundt seg.

Etter publiseringen flommet sosiale medier over av kritikk mot det tyske jernbanenettet og jernbaneoperatøren Deutsche Bahn, mens Thunberg fikk en rekke sympatimeldinger, skriver Bild.

Gretas melding til sine - kombinert - over tolv millioner følgere på Instagram og Twitter kunne fort etterlate et inntrykk av at toget var fullt.

- Sete på første klasse

Deutsche Bahn gikk først ut og beklaget søndag morgen, og sa de jobbet utrettelig for å sørge for flere tog og flere sitteplasser.

FORVIRRING: Mange har trodd det er Greta Thunberg som skyter med våpen i denne videoen. Bilder fra @eslinge/Twitter. Vis mer

Men så gjorde tydeligvis jernbaneselskapet sine egne undersøkelser etter Thunbergs reise.

- Kjære Greta. Takk for at du støttet oss i jernbanen i vår kamp mot klimaendringer. Vi er veldig fornøyd med at du var på toget vårt med hundre prosent grønn elektrisitet. Det hadde vært enda bedre om du også fortalte hvor vennlig og kompetent du ble ivaretatt av våre folk på setet ditt på første klasse, skrev Deutsche Bahn i to Twitter-meldinger.

- Et godt tegn

DB har også sendt ut en pressemelding i saken, gjengitt av Bild.

- Greta Thunberg ble, som de mange andre passasjerene på toget mellom Kassel og Hamburg, godt ivaretatt av vårt team på første klasse mellom Kassel og Hamburg. Ifølge våre folk om bord, satt allerede Greta Thunbergs medpassasjerer der fra Frankfurt, skriver de i en pressemelding.

Thunberg har i ettertid svart på Twitter.

- Vårt tog fra Basel (i Sveits) ble tatt ut av trafikk. Dermed satt vi på gulvet på to forskjellige tog. Jeg fikk et sete etter Göttingen, skriver Thunberg.

Göttingen ligger like nord for Kassel.

Det hører med til historien at turen fra Basel til Göttingen - hvor altså Thunberg måtte sitte på gulvet - er over fire og en halv time lang, mens mellom Göttingen og Hamburg - hvor hun satt i sete på første klasse - tar rundt to timer.

KAOS: Greta Thunberg deltok på en aksjon under klimatoppmøtet i Madrid. Det oppstod kaos etter aksjonen. Video: AP Vis mer

Thunberg hevder videre at det ikke er noe problem at hun ikke fikk sitteplass.

- Dette er ikke noe problem, og jeg har heller aldri sagt at det er det. Overfylte tog er et godt tegn, fordi det betyr at etterspørselen etter togreiser er høy, skriver hun.

DB har på sin side fått kritikk fra enkelte for at de har gått inn og sjekket enkeltpassasjerers reiserute og valgt å dele det med resten av verden på sosiale medier.

Slaktes på hjemmebane

For togreisende i Tyskland er imidlertid problemene mer presserende. Deutsche Bahn, lenge en nasjonal stolthet i landet, har de siste åra slitt med kanselleringer og store forsinkelser.

De frakter over to milliarder passasjerer i året og er den største operatøren i Europa.

Det nasjonale jernbanenettverket er både slitent og underdimensjonert, og har gått utover den sedvanlige tyske punktligheten, meldte The Guardian for et år siden.

Store deler av verdens land har denne og forrige uke vært samlet på klimatoppmøtet i Madrid, hovedsakelig for å følge opp Parisavtalen fra 2015, som har som mål å holde den globale klimaendringen på under to grader celsius.

Resultatet av årets møte omtales som et av de dårligste noensinne og slaktes over hele verden etter at forhandlingene ble avsluttet søndag.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer