I verdenstoppen i pengebruk

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder pengebruk i skolen. Norske kommuner investerer langt mer penger i hver skoleelev enn gjennomsnittet i den vestlige verden. Men mye går til skoleskyss og integrering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingen bruker så mye penger per elev i grunnskolen som Danmark, viser tall fra OECD. Norge havner på en 5. plass blant OECD-landene, bak Østerrike, Sveits og USA, ifølge tall fra Centre for Educational Research and Innovation.

Mens Norge bruker 5761 amerikanske dollar (ca. 45225 kroner) per hode, investerer Danmark 6713 dollar (ca. 52698 kroner) i hver enkelt elev. I gjennomsnitt bruker alle OECD-landene 915 dollar (7182 kroner) per grunnskoleelev.

- Intetsigende tall

At Norge scorer høyt sammenliknet med andre land, forteller imidlertid ingenting om hvor hardt kommunene i realiteten satser på skolen, mener nestleder Per Aahlin i Utdanningsforbundet.

- Slike undersøkelser tar ikke hensyn til at mange norske kommuner bruker mye penger på skolesektoren fordi nordmenn bor mer spredt enn innbyggere i andre land. Utgifter til skoleskyss utgjør en stor utgiftspost for mange kommuner. I tillegg er mange skoler i Norge små - og dermed svært dyre i drift. Et annet særtrekk ved Norge er at alle elevene er integrert i en enhetsskole, i motsetning til andre land der det er en utstrakt bruk av spesialskoler. Kostnadene skyter i været når noen elever krever egne lærere i alle timer, i stedet for at man kunne samlet elever med samme type behov, sier Aahlin til Dagbladet.

Mange lærere

Rolf Hekneby ved seksjon for dokumentasjon og analyse i Utdanningsdepartementet sier det er en myte at Norge bruker mye penger per elev fordi vi har en spredtbygd befolkning.

- Dersom Norge besto bare av de fem største kommunene, ville vi likevel vært blant dem som bruker mest i verden, sier han til Dagbladet.

Og dette går pengene til:LærerlønningerSkoleskyssMange lærertimer per elev.

Dette skyldes to ting: Gjennomsnittsklassen i Norge er liten og det er mange lærere per undervisningstime, noe som kommer av at mesteparten av tilpasset opplæring og spesialundervisning er integrert i klassen.

- Det finnes ikke internasjonal statistikk der vi kan sammenlikne oss med andre land, men vi vet at Norge bruker rimelig mange lærertimer per elev. Vi tror det er en forklaring på at lærertettheten er høy til tross for at undervisningstimetallet er lavt, sier Hekneby.