Idag er deadline

Klimaforhandlerne jobber på høygir for å få en avtale mest mulig klar til statslederne kommer.

PÅ SPRENG: Norges forhandlingsleder Hanne Bjurstrøm og miljøvernminister Erik Solheim jobber sammen med forhandlere og miljøvernministere i København. Presset er stort for å få noe klart til statslederne kommer. Foto: Kristian Ridder-Nielsen
PÅ SPRENG: Norges forhandlingsleder Hanne Bjurstrøm og miljøvernminister Erik Solheim jobber sammen med forhandlere og miljøvernministere i København. Presset er stort for å få noe klart til statslederne kommer. Foto: Kristian Ridder-NielsenVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| KØBENHAVN (Dagbladet): Partene har satt en foreløpig deadline for klimaforhandlingene tirsdag kveld. Målet er å i alle fall klare å bygge en plattform for forhandlingene blant statslederne som begynner å komme til møtet i morgen tidlig.

Miljøvernminister Erik Solheim fikk i går kveld oppdraget med å lede arbeidet med handel og klima på toppmøtet sammen med miljøvernministeren fra Singapore. Han jobber nå på spreng sammen med andre miljøvernministre og forhandlere for å få løse flest mulig problemer og ha mest mulig klart til en klimaavtale når statslederne kommer i morgen.

- Det er en veldig stor fjær i hatten å bli spurt om å ta dette, sa Solheim til Dagbladet mandag kveld.

Det var Danmarks leder for hele møtet, Connie Hedegaard, som ga Solheim jobben. Den innebærer å konsultere ulike land om klimatiltak knyttet til handel, skipsfart og luftfart. Etter det Dagbladet forstår, er arbeidsgruppen Solheim leder nå ferdig med diskusjonen.

På et større forhandlingsmøte diskuteres nå hvor mye av utslippskuttene som skal tas hjemme. Grenada krever at det meste skal tas hjemme, men Norge vil ikke ha noen restriksjoner på bruk av av kvoter.

- Venter på statslederne
Ifølge Solheim er dette snakk om vanskelige temaer som ikke vil bli sluttført i København. Norge vil prøve å få til en enighet som kan bringe forhandlingene videre.

- Vi vil konsultere de viktige landene for å få til klarere føringer for utslippsreduksjoner for luft- og skipsfart, sier Solheim.

De aller vanskeligste spørsmålene vil de overlate til statslederne å behandle når høynivå-delen av konferansen starter onsdag.

Foruten arbeidsgruppen Solheim leder er det rundt temaene skog og finansiering av klimatiltak i u-land at Norge deltar svært aktivt i forhandlingene.

Det er særlig fire problemer forhandlerne sliter med:

• Skal Kyoto-protokollen videreføres eller ikke. Norge ønsker å videreføre eller trappe opp forpliktelsene fra Kyoto.

• Hva slags forpliktelser skal u-land som Kina, India, Sør-Afrika, Brasil og Indonesia påta seg. 

• Hvordan skal utslippskutt måles og verifiseres slik at det er sikkert at klimatiltak settes ut i live.

• Hvordan skal klimatiltak i u-land finansieres. Her kan det norsk-meksikanske forslaget som ble lagt fram lørdag, bli avgjørende.

U-landsprotest
I går brøt forhandlingene sammen da gruppen av u-land, G-77, marsjerte ut i protest fordi de følte at de ikke ble tilstrekkelig hørt i forhandlingene. Utover kvelden kom landene sammen igjen.

- Jeg opplever ikke dette som dramatisk, men mer som et uttrykk for frustrasjon. Dette er normale ting som skjer hele tiden. Det dramatiske her er at vi har kort tid igjen, sier Solheim.

Utviklingslandene satte ned foten fordi de frykter for skjebnen til Kyoto-avtalen, som regulerer utslippene fra rike land, men ikke de fattige. U-landene er opptatt av at de rike landene må fortsette å dra lasset, mens flere rike land mener at også fattigere land må bidra.

WWF-krav
WWF er bekymret for hva som vil skje med internasjonal skipsfart i en ny klimaavtale.

- Forhandlingene i København må sette tallfestede utslippsmål for internasjonal skipsfart, og en klar tidsfrist for når målet skal være nådd, sier Rasmus Hansson, generalsekretær i WWF-Norge.

Under forhandlingsmøtet i Barcelona i november endret Norge sin posisjon, noe miljøorganisasjonene var svært skuffet over. WWF krevde sammen blant andre Bellona og Naturvernforbundet at Norge må endre sin posisjon og jobbe for forpliktende utslippsmål for skipsfart i København.

- Vi beklager Norges helomvending før Københavnmøtet der kravet til utslippskutt i skipsfarten er kraftig svekket. Nå har Norge som en stor skipsfartsnasjon og med Solheim i en ledende rolle mulighet til å løfte tema og at han har fortstått kritikken fra miljøorganisasjonen.